Val av råvaror

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Val av råvaror

Inläggav Bosse Dalenius » lördag 2021-02-06 17:57

Nu har jag bryggt 13 batcher efter några recept. En utmaning för mig är att jag håller hus i Portugal och det inte så enkelt att köpa råvaror. Min fundering till forumet är hur slaviskt man skall hålla sig till recepten. Jag vill ju variera mig och testa olika men kan inte köpa på mig 100 olika humlesorter, jäst och malt. Humlen förstår jag att det först och främst handlar om alfasyra och olika karaktärer vilket jag kan förhålla mig till. Men, hur är det med malten? Om man har koll och tar hänsyn till PPG och EBC är då dom olika typerna då utbytbara mot varandra? Helst skulle jag ju vilja hålla mig till att bara ha ett fåtal olika sorter. Finns det någon ersättningstabell kanske?
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Val av råvaror

Inläggav Djonk » lördag 2021-02-06 18:17

Det är inte realistiskt att alltid ha precis den sorts malt som står i recepten, ibland går det inte ens att få tag på i den världsdel man är. Du kommer långt med en några enstaka sorter.

T.ex:

1 sort basmalt, pilsner/pale ale
1 sort lättrostad malt som vienna/munich
1 sort mörkrostad malt säg carafa, kanske en till mellanmörk om det är något du använder ofta.
1 sort karamellmalt, eller möjligtvis en mörk och en ljus

sen kan du komplettera med vete, havre, råg, korn, ris, majs, socker osv. från mataffären. Om du vill kan du till och med försöka rosta eller stuva själv - teoretiskt kan du klara dig med en stor säck basmalt på det viset, men det kommer inte bli riktigt likadant som det du köper färdigt och så blir det svårare att upprepa satser.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Val av råvaror

Inläggav Bosse Dalenius » lördag 2021-02-06 19:14

Djonk skrev:Det är inte realistiskt att alltid ha precis den sorts malt som står i recepten, ibland går det inte ens att få tag på i den världsdel man är. Du kommer långt med en några enstaka sorter.

T.ex:

1 sort basmalt, pilsner/pale ale
1 sort lättrostad malt som vienna/munich
1 sort mörkrostad malt säg carafa, kanske en till mellanmörk om det är något du använder ofta.
1 sort karamellmalt, eller möjligtvis en mörk och en ljus

sen kan du komplettera med vete, havre, råg, korn, ris, majs, socker osv. från mataffären. Om du vill kan du till och med försöka rosta eller stuva själv - teoretiskt kan du klara dig med en stor säck basmalt på det viset, men det kommer inte bli riktigt likadant som det du köper färdigt och så blir det svårare att upprepa satser.



Ahh så bra, tack för det. Kanonbra!
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Val av råvaror

Inläggav Perwaste » söndag 2021-02-07 00:28

Du kan ju altid navigera dig runt här: http://wiki.shbf.se/index.php/Maltsorter

Där hittar du lite olika sorter, och en del alternativ. Då kan man komma undan en del av de annars rätt många sorterna man lätt samlar på sig, och som till sist blir lite gamla.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Val av råvaror

Inläggav Bosse Dalenius » söndag 2021-02-07 13:51

Perwaste skrev:Du kan ju altid navigera dig runt här: http://wiki.shbf.se/index.php/Maltsorter

Där hittar du lite olika sorter, och en del alternativ. Då kan man komma undan en del av de annars rätt många sorterna man lätt samlar på sig, och som till sist blir lite gamla.

Superbra - tack!
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster