Lätt syrligt öl

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Lätt syrligt öl

Inläggav MikaelCarlsson » tisdag 2021-01-12 15:35

Hej!

Jag har Brevis och skulle vilja ha en lätt syrlig öl. Jag tänker inte göra en grytsuris, alltså inte hetta upp vörten/ölet efter jag tillsatt bakterierna.

Hur skall man göra för att det inte skall bli Fanta-syra, utan lite lätt syrlig? Ingen aning vad det kan vara för pH men > pH 3, 5 kanske, jag vet inte?

Sen råkar jag ha en påse med humle, cirka 2-3 år gammal, kottar, spalter select. Visst finns det en koppling mellan "gammal" humle och bakterier? Skulle man kunna använde denna humle? Jag tänker att jag kanske vill ha cirka 15-20 IBU (jag gissar vilt, men något sådant). Bör man vara orolig för smaken på humlen?

/ Mikael
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland

Re: Lätt syrligt öl

Inläggav ekstedt » onsdag 2021-01-13 14:28

Just kittelsuris är nog det bästa sättet om du vill kunna reglera pH med någon noggrannhet (krävs en pH-mätare förstås så att du kan bryta surningen vid rätt ögonblick).

Annars är nog det bästa sättet att helt enkelt tillsätta Brevis tillsammans med jästen, eller t.o.m. efter, och sedan hoppas att det blir lagom pH.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Lätt syrligt öl

Inläggav Djonk » onsdag 2021-01-13 23:37

Ett alternativ kan vara att skippa humle nästan helt initialt och sen ha i ett starkt humle-te eller massor av torrhumle när det smakar lagom surt och hoppas på att surningen avstannar helt. Då kan du antingen brygga likt en kittelsuris (bara skippa uppvärmning - är det för att du vill ha levande bakterier?) eller tillsätta Brevis tillsammans med jästen. Antagligen behöver du sikta på 30+ IBU för att vara relativt säker på att surningen stoppas helt bara.

Om påsen med humle varit fryst och oöppnad hela tiden kan du sannolikt använda den i stort sett som färsk. Lambic-bryggare är kända för att använda gammal brun humle, är det vad du tänker på? Den har lämnats i många år för att oxidera först.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster