Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav Erik12 » torsdag 2020-10-08 12:59

Hörde mig för på humlebladets forum men tänkte kolla här också då det forumet verkar kunna vara lite långsamt ibland, har knåpat lite med hjälp av boken brygg stiltypisk öl på mitt första egna recept på en Porter.
Beräknad volym ner i jäshink är drygt 8 liter.

Maltschema:
Maris otter malt 1.78kg 79%
Crystal 400 200g 9%
Low Colour Chocolate Malt 180g 8%
Carafa 1 (special) 90g 4%

Humleschema:
Challenger 7g
Bramling Cross 4g
båda kokas i 60 min som bittergiva, Beräknad IBU 26.5

tänkte mäska på 68c i 75 min och sedan mäska ut på 76-78c i drygt 10min, laka och sedan koka 90min.

Est OG:1.065
Est FG 1.019
siktar på 6% abv eller strax däröver mao

Jäsning i, ja tills det är klart med ett paket m15 empire ale.

Är ute efter en maltig och stor porter med lite rostad smak men inte för rostad, något ni skulle ändra på eller funkar detta?
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-10-08 14:34

Jag skulle hålla mig under 10% rostad malt i en porter. Föredrar när den har mildare rostad smak. Med andra ord skulle jag skita i carafan eller dra ner på mängden LCC.
Sen är det inget måste för stilen (och jag är ingen som heller vill ha i megamycket humle i allt) men en smakgiva av typ EKG om 2-3g/l runt 15 minuter är inte helt fel i en porter.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav Erik12 » fredag 2020-10-09 08:19

Tror du det funkar med mängden rostad malt eller kommer det bli extremt rostig smak? Tyckte ändå att jag höll mig någorlunda sansad med rostat. Tänker att om man gör en lite större porter så vill man ha lite karaktär på den eller är jag ute och cyklar? Smakgiva lät intressant, får nog testa det i kommande satser. Jag kommer ju troligtvis behöva brygga detta recept några gånger även om det blir ett ok öl med lite småändringar i varje tills man hittat just vad man själv är helt nöjd med.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-10-09 10:58

Extremt rostat blir det, det är om du skulle ha 15% + men som sagt, jag gillar mildare rost och brukar hålla mig till 10% och under. Om du vill ha kvar mängden rostat men inte vill ha bitterheten kan du minska mängden LCC och öka mängden Carafa
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav Erik12 » fredag 2020-10-09 11:09

Ok, provar att köra typ 6/6 % på LCC/Carafa då och ser hur det blir, tack för input!
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav ekstedt » lördag 2020-10-10 10:34

Nu är det ju en brittisk porter du vill göra, och då känns carafa-malt en smula malplacerat. Jag brukar alltid hålla mig till gängse ingredienser när jag brygger. För brittiska öl innebär det brittiska maltsorter. För en brittisk porter skulle jag köra med svart- och brunmalt som rostade maltsorter, och max 10 %.

Men det går förstås att blanda olika länders traditioner och ingredienser fritt om man känner för det.

För övrigt är bramling cross en väldigt trevlig humlesort i mörka öl.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav Erik12 » lördag 2020-10-10 11:32

Den största anledningen till att jag valde just Carafa är att det vad jag har hemma, vad jag förstått går den att använda som svartmalt men utan kärvheten som kan komma av vanlig svartmalt, jag gillar rostat men inte när det är kärvt.
men jag drar ner mängden LCC lite och kör. Får kanske uppdatera lite malt hemma om jag tycker att mörkare rostad malt behövs isf, det lär ju bli ett drickbart öl iaf :)
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav ekstedt » lördag 2020-10-10 13:58

Erik12 skrev:Den största anledningen till att jag valde just Carafa är att det vad jag har hemma, vad jag förstått går den att använda som svartmalt men utan kärvheten som kan komma av vanlig svartmalt, jag gillar rostat men inte när det är kärvt.
men jag drar ner mängden LCC lite och kör. Får kanske uppdatera lite malt hemma om jag tycker att mörkare rostad malt behövs isf, det lär ju bli ett drickbart öl iaf :)


Tycker du att Fuller's London Porter är "kärv"? Eller någon annan brittisk porter du har provat? Jag är rätt säker på att de inte kör med Carafa-malt. Det här med att undvika "kärvhet" genom att kallmäska rostad malt eller använda Carafa är lite av en fix idé hos hembryggare.

Med det sagt så går det som sagt utmärkt att använda Carafa i en porter om man så önskar. Men Carafa 1 motsvarar chokladmalt snarare än svartmalt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav Erik12 » lördag 2020-10-10 14:05

Hmm, får nog köpa hem lite svartmalt framöver och prova och mixtra lite, kommer ju som sagt troligen behöva brygga denna några gånger med lite ändringar för att få fram nåt jag är helt nöjd med.
Tack för hjälp!
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-10-10 14:10

Finns bitterlös svartmalt också som är brittiska motsvarigheten till carafa. Det kan man använda om du vill undvika kärvhet vid höga procent rostat och samtidigt ha engelska ingridienser
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav Erik12 » söndag 2020-10-11 20:09

Skulle carafa 2 eller 3 funka som svartmalt? När jag tänker brittisk porter eller annan öl så tänker jag snarare på snmakprofil mer än att alla ingridienser måste ha ursprung från de brittiska öarna.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav ekstedt » måndag 2020-10-12 08:04

Erik12 skrev:Skulle carafa 2 eller 3 funka som svartmalt? När jag tänker brittisk porter eller annan öl så tänker jag snarare på snmakprofil mer än att alla ingridienser måste ha ursprung från de brittiska öarna.


Carafa 3 motsvarar väl svartmalt färgmässigt. Men den ger ju inte riktigt samma smakprofil som svartmalt. Och frågan kvarstår: tycker du brittiska portrar generellt är "kärva"? Fuller's London Porter exempelvis?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Synpunkter på stadig Brittisk Porter?

Inläggav Erik12 » måndag 2020-10-12 08:13

ekstedt skrev:
Erik12 skrev:Skulle carafa 2 eller 3 funka som svartmalt? När jag tänker brittisk porter eller annan öl så tänker jag snarare på snmakprofil mer än att alla ingridienser måste ha ursprung från de brittiska öarna.


Carafa 3 motsvarar väl svartmalt färgmässigt. Men den ger ju inte riktigt samma smakprofil som svartmalt. Och frågan kvarstår: tycker du brittiska portrar generellt är "kärva"? Fuller's London Porter exempelvis?


Nä, det är sant, det är de ju inte. Får ta och lägga till svartmalt eftersom jag ändå måste klicka hem en termostat till mitt jäskammarbygge.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron