Förslag på receptvariation

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Förslag på receptvariation

Inläggav arer » tisdag 2020-09-08 19:52

Hej
Är nybörjare men har lyckats få till drickbar öl ett par gånger

Jag tänkte göra nästa års förbrukning nu under hösten och siktar på att göra typ 100 l. Men det skulle vara tråkigt att dricka samma öl under ett helt år så jag är intresserad av förslag på variationer. Jag gillar tysk lager bäst men även annan lager.

Jag funderar på att utgå från pilsnermalt med kanske olika tillägg och några olika sorter humle, jästen vet jag inte om jag ska variera?
Mitt vatten är mjukt och med lågt ph 5,3 så jag brukar inte ha några tillsatser men det kanske också är en variation att fundera på, jäsningen i jordkällare/ladugård vid typ 10 grader

Jag är inte låst vid 100 l utan det kan bli mer, men jag tänkte dela upp i 4-5 delar á 20-25 liter använder biab-metoden. Det kanske är en variant att dela satserna efter lakning? och koka i splittar om man vill variera humlegivan

Det är ingen ko på isen utan jag väntar tills jag kan kallkrasha ölen på trappen över natten
Är tacksam för förslag på hur man ska lägga upp det både för att få variation men också minimera arbetet
arer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: lördag 2020-03-21 08:27

Re: Förslag på receptvariation

Inläggav erno » tisdag 2020-09-08 20:47

En lager, en saison, en pale ale och en IPA?

Alla bryggs med samma maltnota och humleschema.

För saison byter du jästen till t.ex. Belle Saison. Jäs i rumstemperatur.
Pale Ale och IPA torrhumlar du samt byter jäst, US-05 kanske, för att sedan jäsa i ca 18 grader. Kör på ca 5g humle/liter på pale ale och 8-10g humle/liter på IPA så det märks.

Fyra olika öl men samma bas. Tada!
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster