Pilsner

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Pilsner

Inläggav C-land » onsdag 2020-08-19 11:29

Kollade lite på Köksbryggeriets hemsida där de har en receptsats för "Bohemian Pilsner". Hittar inte själva receptet då de inte skrivit ut det. Men instruktionen säger att det jäser i rumstemp?

Eftersom jag inte har möjligheter att jäsa kallt (10c etc) undrar jag om det går att göra en pilsner i rumstemperatur? Blir det bra? Vad har man för jäst?

Någon som vet ingredienserna i köksbryggeriets recept?

Intresserad av att göra en lättare öl åt det hållet, mer som ett experiment.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-08-19 11:33

Du kan använda Mangrove Jack's California Lager om du vill använda torrjäst alt WLP810. Grejen är att du helst ska hålla det under 18 grader och under aktiv jäsning kommer temperaturen i ditt jäskärl överstiga 18 grader om du jäser i rumstemp.

På frågan hur det blir. Ingen aning. Har aldrig bryggd med de jäststammarna men gissar att du kommer få ett mer estrigt öl.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Pilsner

Inläggav SGP » onsdag 2020-08-19 14:31

Jag har använt MJ California och det funkar ganska bra. Har du möjligen tillgång till ett svalt källarutrymme, det borde räcka åtminstone utanför högsommarperioden. Sen vill den gärna ha åtminstone 2 veckors lagringstid.

18 grader är rekommenderad maxtemp men det betyder inte att det blir helt förstört om temperaturen råkar bli 19 eller lite högre. Kan nog vara värt att testa.

En annan intressant jäst att kolla på är Saflager W-34/70 som inte heller är särskilt temperaturkänslig.

http://brulosophy.com/2016/04/18/fermen ... t-results/
Senast redigerad av SGP onsdag 2020-08-19 14:36, redigerad totalt 1 gång.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Pilsner

Inläggav C-land » onsdag 2020-08-19 14:36

SGP skrev:Jag har använt MJ California och det funkar ganska bra. Jag skulle rekommendera att försöka hitta det svalaste området, har du möjligen tillgång till ett svalt källarutrymme? Sen vill den gärna ha åtminstone 2 veckors lagringstid.

18 grader är rekommenderad maxtemp men det betyder inte att det blir helt förstört om temperaturen råkar bli 19 eller lite högre. Kan nog vara värt att testa.

En annan intressant jäst att kolla på är Saflager W-34/70 som inte heller är särskilt temperaturkänslig.

http://brulosophy.com/2016/04/18/fermen ... t-results/
Härligt! Låter bra. Har ett utrymme där det är 18-19°. Kan ju testa på en mindre batch och återkomma med resultatet.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav Djonk » onsdag 2020-08-19 14:36

Mina försök att jäsa lager varmt har inte varit några succéer - visserligen med W34/70 istället men den har också rykte om att kunna fungera i varmare temp. Ja, det kan gå - men har du inte möjlighet att hålla en 15 grader i början åtminstone skulle jag rekommendera att satsa på något i stil med
https://www.brewgoat.se/products/omega- ... 4%A2-kveik istället
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pilsner

Inläggav C-land » onsdag 2020-08-19 14:39

Djonk skrev:Mina försök att jäsa lager varmt har inte varit några succéer - visserligen med W34/70 istället men den har också rykte om att kunna fungera i varmare temp. Ja, det kan gå - men har du inte möjlighet att hålla en 15 grader i början åtminstone skulle jag rekommendera att satsa på något i stil med
https://www.brewgoat.se/products/omega- ... 4%A2-kveik istället
Ja, den verkar ju onekligen bra men frågan är: är den pålitlig eller smakar det slask?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav Djonk » onsdag 2020-08-19 17:35

Varför skulle det smaka slask?

Har inte provat Lutra själv men här finns en video: https://youtu.be/UW6uPqDfTk4
Bootleg Biology Oslo är en bättre känd pseudo-lagerjäst men vet inte om den finns tillgänglig i Sverige. Frågan är om bägge inte har gemensamt ursprung från Hornindal.

Själv har jag bara använt Voss/Gjernes och resultatet är lite beroende på vad man tycker att lager ska smaka. Tycker man att det är gott med lite svavel tycker jag inte att det fungerar som ersättare, men vill man ha en "ren" lager-lik öl förstår jag att den är populär. Används t.ex. i https://youtu.be/BYVcpKQLAVM

En sak de antagligen har gemensamt är att pH-värdet kan sjunka mer än normalt, så vill man inte ha lite svagt syrlig ton i ölet är det bäst att sikta på högre pH än normalt (kanske skippa ev. mjölksyra eller vad man nu använder annars helt och hållet)

Tillägg: det är definitivt större risk för "slask" som i för mycket oönskade smaker med vanlig lagerjäst.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pilsner

Inläggav C-land » onsdag 2020-08-19 17:42

Djonk skrev:Varför skulle det smaka slask?

Har inte provat Lutra själv men här finns en video: https://youtu.be/UW6uPqDfTk4
Bootleg Biology Oslo är en bättre känd pseudo-lagerjäst men vet inte om den finns tillgänglig i Sverige. Frågan är om bägge inte har gemensamt ursprung från Hornindal.

Själv har jag bara använt Voss/Gjernes och resultatet är lite beroende på vad man tycker att lager ska smaka. Tycker man att det är gott med lite svavel tycker jag inte att det fungerar som ersättare, men vill man ha en "ren" lager-lik öl förstår jag att den är populär. Används t.ex. i https://youtu.be/BYVcpKQLAVM

En sak de antagligen har gemensamt är att pH-värdet kan sjunka mer än normalt, så vill man inte ha lite svagt syrlig ton i ölet är det bäst att sikta på högre pH än normalt (kanske skippa ev. mjölksyra eller vad man nu använder annars helt och hållet)

Tillägg: det är definitivt större risk för "slask" som i för mycket oönskade smaker med vanlig lagerjäst.
Ja ok, kanske kan prova den då. Vattnet vi har där jag bor har en pH på 7,2, antar att det är ganska vanligt. Bör man vattenbehanda (den enkla vägen med pH stabilizer) eller hoppa det helt? Tack för tipset iaf!

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav Djonk » onsdag 2020-08-19 17:54

Voss är det billiga alternativet nu när den finns som torrjäst från Lallemand/Lalbrew och Mangrove Jacks som M12 i många butiker runt femtiolappen.

Skippa vattenbehandling om det inte är något du är van vid. pH stabilizer är lite av en bluffprodukt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pilsner

Inläggav C-land » onsdag 2020-08-19 18:56

Djonk skrev:Voss är det billiga alternativet nu när den finns som torrjäst från Lallemand/Lalbrew och Mangrove Jacks som M12 i många butiker runt femtiolappen.

Skippa vattenbehandling om det inte är något du är van vid. pH stabilizer är lite av en bluffprodukt.
Aha! Har inte testat den ännu men köpte en liten burk. Du har nog rätt, den nämns inte heller i Lindhs bok.

För min del kanske MG Jack California är bäst då eftersom jag har 19-20 i det rummet (garderoben)? I annat fall den norska?


Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav Djonk » onsdag 2020-08-19 19:47

Ja testa dig fram :) tänk bara på att det kanske inte räcker med att utrymmet håller en viss temp eftersom jäsningen ofta värmer upp vörten åtskilliga grader. Du kan hålla ner temperaturen med en s.k. swamp cooler eller välja en jäst som inte är känslig för hög rumstemperatur eller värmeböljor som kveik.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pilsner

Inläggav C-land » onsdag 2020-08-19 20:17

Djonk skrev:Ja testa dig fram :) tänk bara på att det kanske inte räcker med att utrymmet håller en viss temp eftersom jäsningen ofta värmer upp vörten åtskilliga grader. Du kan hålla ner temperaturen med en s.k. swamp cooler eller välja en jäst som inte är känslig för hög rumstemperatur eller värmeböljor som kveik.
Ja, det måste jag ju ta hänsyn till ja.. Får fundera lite. Swampcooler lät intressant!

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-08-19 20:59

SGP skrev:18 grader är rekommenderad maxtemp men det betyder inte att det blir helt förstört om temperaturen råkar bli 19 eller lite högre.


18 grader är rekommenderad maxtemp om man vill ha ett lagerlikt öl. Annars kommer man in i ale-regionerna (estermässigt?) tänker jag. Har som sagt inte bryggt med den själv men från Humles produktsida verkar det så.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Pilsner

Inläggav Djonk » torsdag 2020-08-20 12:14

Med traditonell lagerjäst kan det bli massor av härligt svavel :mrgreen:

Har provat W34/70 som toppade i 28C på grund av ett misstag. Blev bättre av några månaders vila med ingen höjdare :lol:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pilsner

Inläggav peterg » torsdag 2020-08-20 17:19

Jag skulle pröva att brygga en Kölsch med US-05 om man inte har resurser för att brygga en lager. Det blir inte en pilsner men inte långt ifrån (tycker jag). Men 18 grader är max för fermenteringen.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron