Pilsner

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Re: Pilsner

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-08-20 17:28

Kölsch funkar säkert skitbra. Jag brukade göra american Blonde ales och golden ales innan jag hade kyl eller möjligheter till tryckjäsning.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Pilsner

Inläggav SGP » torsdag 2020-08-20 18:00

peterg skrev:Jag skulle pröva att brygga en Kölsch med US-05 om man inte har resurser för att brygga en lager. Det blir inte en pilsner men inte långt ifrån (tycker jag). Men 18 grader är max för fermenteringen.


Kölsch är inte fel faktiskt. På senare tid har jag bryggt ett par med Lallemands speciella Kölsch-jäst.
https://shop.humle.se/jast/alejast/torr ... emand-11-g
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Pilsner

Inläggav C-land » torsdag 2020-08-20 19:52

SGP skrev:
peterg skrev:Jag skulle pröva att brygga en Kölsch med US-05 om man inte har resurser för att brygga en lager. Det blir inte en pilsner men inte långt ifrån (tycker jag). Men 18 grader är max för fermenteringen.


Kölsch är inte fel faktiskt. På senare tid har jag bryggt ett par med Lallemands speciella Kölsch-jäst.
https://shop.humle.se/jast/alejast/torr ... emand-11-g
Lät intressant! Behöver inte va en renodlad lager men gärna något åt det hållet. Det här med swampcooler, vad är det mer exakt? En tunna runt tunnan liksom? Köpa? Hur?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav Djonk » torsdag 2020-08-20 21:53

Ta valfri balja som är större än ditt jäskärl, trä en blöt tröja över kärlet och sänk ner i baljan - som du fyller med vatten. Avdunstning sänker temperaturen med ~2 grader i normalfallet. Behöver man sänka temperaturen ytterligare kan man ha is i baljan eller använda en fläkt för att öka avdunstningen. Var försiktig om du väljer is, bäst att ha en termometer i baljan då och se till att det inte blir för kallt. Kan räcka att använda isen för att ge jäsningen en kall start.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pilsner

Inläggav C-land » fredag 2020-08-21 20:50

Djonk skrev:Ta valfri balja som är större än ditt jäskärl, trä en blöt tröja över kärlet och sänk ner i baljan - som du fyller med vatten. Avdunstning sänker temperaturen med ~2 grader i normalfallet. Behöver man sänka temperaturen ytterligare kan man ha is i baljan eller använda en fläkt för att öka avdunstningen. Var försiktig om du väljer is, bäst att ha en termometer i baljan då och se till att det inte blir för kallt. Kan räcka att använda isen för att ge jäsningen en kall start.


Ok! Får köpa en balja isf. När det gäller Kveiken så har den ju ett spann från 25° vilket är lite högt för utrymmet jag jäser i, om jag ska gå in på en Kölsch (drack en Früh idag för att testa och gillade den) kan denna jästen passa? https://shop.humle.se/jast/alejast/flyt ... abs-wlp029

En helt annan fråga som jag gärna lägger i denna tråd istället för att starta en ny. Köpte ingredienser för en Stigbergets West Coast IPA (recept på koksbryggeriet.se) som blev klar i tisdags. Testade den idag och hade även köpt en Stigbergets för att känna skillnaden. Vet att man inte kan nå exakt likhet men måste nog säga att den blev väldigt lik. Dock tycker jag mig finna en återkommande smak på de få bryggningar jag gjort hittills och det är en slags "citronig" surhet i eftersmak. Den är liksom lite syrligare än jag vill. Inte alls äckligt eller odrickbart men upplever, som i detta exempel, Stigbergets som något mer rund. Vad kan det bero på? Gör jag något fel? Lämnade även en öl till en "felsmakare" genom en bekants bekant vid ett tillfälle och han menade att det inte fanns några felsmaker utan de var godkända som IPA.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav Djonk » lördag 2020-08-22 06:28

Ett förtydligande angående baljan: den behöver inte vara särskilt hög, räcker bra om bara bottnen av jäskärlet står i lite vatten.

Kveik klarar lägre temperaturer än 25, faktum är att t.ex. Voss sägs bli extra "lagerlik" runt 15. Det man gör normalt i annat fall när man vill jäsa snabbt och varmt är att bara kyla vörten till ~35-40C och kanske trä en filt eller liggunderlag runt kärlet.

Kölsch passar säkert utmärkt.

Det kan vara vattnet/pH som orsakar smaken du pratar om..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pilsner

Inläggav C-land » fredag 2020-08-28 17:03

Djonk skrev:Ett förtydligande angående baljan: den behöver inte vara särskilt hög, räcker bra om bara bottnen av jäskärlet står i lite vatten.

Kveik klarar lägre temperaturer än 25, faktum är att t.ex. Voss sägs bli extra "lagerlik" runt 15. Det man gör normalt i annat fall när man vill jäsa snabbt och varmt är att bara kyla vörten till ~35-40C och kanske trä en filt eller liggunderlag runt kärlet.

Kölsch passar säkert utmärkt.

Det kan vara vattnet/pH som orsakar smaken du pratar om..
Ok, tack för tipsen. Frågan som följer nu är: någon som har ett bra recept på Kölsch? Humle? Malt?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav Skogstorpsbryggarn » lördag 2020-08-29 15:07

Har gjort några batcher på wyeast 2565 kölsch-jäst i 65gr mäsktemp. 90% pilsnermalt, 7% carapils o 3% havregryn. Körde en ren saaz-humling, men de klassiska lagerhumlen du gillar funkar nog alla om du vill ha en lagerlik kölsch. Jag låg på ca 25 ibu med runt 20 på bitter/60 min o sen ett varv med 5 ibu vid 15 min o så en aromdos vid 0 min. Gå så lågt jästen tål o du kan få ner det hemma om du vill ha den så lagerlik det går. Jag tyckte att detta recept gav en väldigt frisk o lagerlik kölsch
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Pilsner

Inläggav C-land » lördag 2020-08-29 15:11

Skogstorpsbryggarn skrev:Har gjort några batcher på wyeast 2565 kölsch-jäst i 65gr mäsktemp. 90% pilsnermalt, 7% carapils o 3% havregryn. Körde en ren saaz-humling, men de klassiska lagerhumlen du gillar funkar nog alla om du vill ha en lagerlik kölsch. Jag låg på ca 25 ibu med runt 20 på bitter/60 min o sen ett varv med 5 ibu vid 15 min o så en aromdos vid 0 min. Gå så lågt jästen tål o du kan få ner det hemma om du vill ha den så lagerlik det går. Jag tyckte att detta recept gav en väldigt frisk o lagerlik kölsch
Låter bra! Hittade ett recept med Hallertauer-mittfrü humle. Tänkte kanske den och Saaz? En liten giva på 60 min då och en på 15 och 0. Mäskade du ut på nån spec temp? Kokning 90 eller 60 min?

Tänkte även vattenbehanda lite lätt med kalciumklorid. Något du provat?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav peterg » lördag 2020-08-29 15:55

Jag brukar göra en kölsch med torrjäst US05. Pilsnermalt 71%, Munich1 malt 25% och vetemalt 4%. Mäskar 64° 60 min och kör sedan 76° i 10 min.
Magnum 60min (17 ibu), Hallertauer Mittelfrűh 15 min (5 ibu), Hallertauer Mittelfrűh 5 min (2 ibu). Pitchar vid ca 16° och fermenterar 8-9 dagar i 17-18°. Sedan kallkrasch 3 dagar. Lite kalciumklorid, kalciumsulfat och Lactol gör att mitt stockholmsvatten hamnar på ett Ph 5,4.
Enkelt att göra och smakar kanon (tycker jag)
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Pilsner

Inläggav C-land » lördag 2020-08-29 16:24

peterg skrev:Jag brukar göra en kölsch med torrjäst US05. Pilsnermalt 71%, Munich1 malt 25% och vetemalt 4%. Mäskar 64° 60 min och kör sedan 76° i 10 min.
Magnum 60min (17 ibu), Hallertauer Mittelfrűh 15 min (5 ibu), Hallertauer Mittelfrűh 5 min (2 ibu). Pitchar vid ca 16° och fermenterar 8-9 dagar i 17-18°. Sedan kallkrasch 3 dagar. Lite kalciumklorid, kalciumsulfat och Lactol gör att mitt stockholmsvatten hamnar på ett Ph 5,4.
Enkelt att göra och smakar kanon (tycker jag)
Lät gött, tror du det det funkar med större delen pilsnermalt och ca 10% vetemalt. Ska man ha med någon karamellmalt i? Har dessa maltsorter hemma + carahell. Funderar på Safeale k-97 .

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav peterg » lördag 2020-08-29 17:15

Jag har alltid kört mitt recept och varit nöjd med det så jag har inget bra svar egentligen. Om du ökar pilsnermalten borde funka men att ta karamellmalt kanske inte är så lyckat? Vetemalten ska nog hålla sig runt 5%. Jag har jämfört med systembolagets Früh Kölsch och tycker att jag kommit ganska nära men jag är ingen expert även om jag gjort över 100 bryggningar, både ale o lager, sedan 2016. Känner mig fortfarande som en nybörjare som har mycket att lära!

Cheers!
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Pilsner

Inläggav Skogstorpsbryggarn » lördag 2020-08-29 17:22

Jag mäskade i 65gr, kok 60min. Carapils är ju karamellmalt. Carahell är väl liknande, dvs ger mer fyllighet än direkt sötma.
Vetemalt 10% är helt i linje med många kölschrecept, så lär funka bra.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Pilsner

Inläggav C-land » lördag 2020-08-29 17:30

Skogstorpsbryggarn skrev:Jag mäskade i 65gr, kok 60min. Carapils är ju karamellmalt. Carahell är väl liknande, dvs ger mer fyllighet än direkt sötma.
Vetemalt 10% är helt i linje med många kölschrecept, så lär funka bra.
Ok, tänkte mer om carahell bara ger lite färg typ. Men testar det jag skrev, tack för tipsen. Ja, läste att man inte ska ha mer än 15% vetemalt. Blir nog en liten släng Perle och lite mer av Hallertauer humle. Früh kölschen på bolaget gillade jag. Något åt det hållet får jag väl ha som måttstock. Blir en batch på 10 L först.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Pilsner

Inläggav Skogstorpsbryggarn » söndag 2020-08-30 08:42

Kör på! Återkom med resultat, alltid intressant.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

FöregåendeNästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster