Tips för 4 liters bryggning?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav C-land » torsdag 2020-04-16 13:56

Hej!

Är verkligen supernybörjare och har i dagarna ställt ett 4 L kärl på jäsning. Allt gjordes efter receptet som kom med. Funderar på nästa batch redan nu men har svårt att hitta större variation på just 4 L recept, däremot finns ju mängder med recept för 20 L osv. Min fråga är nu om man beställer hem ett recept på 20 L (IPA eller APA tänker jag) hur fördelar man detta så att man kan göra en batch på 4 L? Hur mycket malt, humle, ska man ha i? Kommer inte ihåg hur mycket det stor på varje paket. Noobig fråga men kanske kan få svar här?

Med vänlig hälsning, C
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav Djonk » torsdag 2020-04-16 14:54

Inte svårare än att dela allt med 5
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav skyking » torsdag 2020-04-16 16:42

Djonk skrev:Inte svårare än att dela allt med 5


Vill man spexa till det lite kan man ta 25% av malten och 25% av humlen, nästa brygd tar man 15% av malten och 15% av humlen, nästa 20% av malten och 20% av humlen, sen 22% av malten och 18% av humlen och lutligen 18% av malten och 22% av humlen. Vips så har du bryggt 5 olika öl på 5 bryggningar, kanske lite mer givande än att köra samma sak om och om igen 5 gångar? Det kan iofs också vara givande att brygga samma recept flera gånger och se hur pass lika resultatet blir.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav Djonk » torsdag 2020-04-16 17:08

skyking skrev:Vill man spexa till det lite kan man ta 25% av malten och 25% av humlen, nästa brygd tar man 15% av malten och 15% av humlen, nästa 20% av malten och 20% av humlen, sen 22% av malten och 18% av humlen och lutligen 18% av malten och 22% av humlen. Vips så har du bryggt 5 olika öl på 5 bryggningar, kanske lite mer givande än att köra samma sak om och om igen 5 gångar? Det kan iofs också vara givande att brygga samma recept flera gånger och se hur pass lika resultatet blir.


Inte så tokig idé. När man går ner i styrka kan det vara värt att använda lite mindre humle bara - t.ex. 15% malt och 15% humle riskerar att bli beskare än vad man önskar, kanske vill man ha någon procentenhet mindre humle. Det som blir över kan man använda i eventuellt starkare öl eller flytta till slutet av koket.

Väldigt mycket jobb med så små satser, i längden tycker jag att man får mer glädje av att brygga åtminstone 10L. För experiment nöjer jag mig visserligen ofta med en https://www.pgw.se/plastdunk-5-lit.html försedd med kran så att tappningen blir enklare.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav C-land » torsdag 2020-04-16 17:20

Hehe ja, dela med 5 blir ju enklare helt klart, dock intressant idé i senare inlägget. Bra med lite tips. Är det någon pryl ni rekommenderar som gör jobbet lättare än att balta och hälla från med kastruller exempelvis? Hörde av någon att saftkokare var smidigt.

Tack för snabbt svar btw!
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav Saint » fredag 2020-04-17 08:10

En helt annan fråga. Varför bara 4 liter? Är det största storlek på kastrull eller jäskärl som du har tillgång till?
Tänker bara att en 10-15l kastrull bör du väl kunna låna/köpa billigt och dubbla dina satser. Kostnaderna för malt/humle ökar ju endast marginellt.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav skyking » fredag 2020-04-17 08:25

C-land skrev:Hehe ja, dela med 5 blir ju enklare helt klart, dock intressant idé i senare inlägget. Bra med lite tips. Är det någon pryl ni rekommenderar som gör jobbet lättare än att balta och hälla från med kastruller exempelvis? Hörde av någon att saftkokare var smidigt.

Tack för snabbt svar btw!


Det är kanske lite svårt när vi inte vet vilka prylar du har och hur dina rutiner ser ut, men skall man se åtgärder som gör jobbet lättare så tror jag inget slår att gå upp i batchstorlek om det passar dina syften(*). Inte att de minskar jobbet, men du får ju mer mängd öl utan att behöva öka arbetsinsatsen i samma omfattning.

(*) Man kan föredra att brygga många olika öl framför att brygga mycket av samma öl och då passar det ju kanske inte att öka batch-storleken.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav C-land » fredag 2020-04-17 08:36

Saint skrev:En helt annan fråga. Varför bara 4 liter? Är det största storlek på kastrull eller jäskärl som du har tillgång till?
Tänker bara att en 10-15l kastrull bör du väl kunna låna/köpa billigt och dubbla dina satser. Kostnaderna för malt/humle ökar ju endast marginellt.


Förstår din fråga, det är så att jag köpte ett kit där det ingick ett jäskärl för 4 L brygd. Större kastruller har jag hemma, men tänkte börja lite mindre för att lära mig lite hur det funkar och se vad man kan göra bättre innan jag går på större brygder, men ser ju nu att det verkar funka bra och att 10 och 20 L receptkit verkar billigare än 4 L (och ger ju mer bira med såklart). Så är precis i startgroparna.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav C-land » fredag 2020-04-17 08:38

skyking skrev:
C-land skrev:Hehe ja, dela med 5 blir ju enklare helt klart, dock intressant idé i senare inlägget. Bra med lite tips. Är det någon pryl ni rekommenderar som gör jobbet lättare än att balta och hälla från med kastruller exempelvis? Hörde av någon att saftkokare var smidigt.

Tack för snabbt svar btw!


Det är kanske lite svårt när vi inte vet vilka prylar du har och hur dina rutiner ser ut, men skall man se åtgärder som gör jobbet lättare så tror jag inget slår att gå upp i batchstorlek om det passar dina syften(*). Inte att de minskar jobbet, men du får ju mer mängd öl utan att behöva öka arbetsinsatsen i samma omfattning.

(*) Man kan föredra att brygga många olika öl framför att brygga mycket av samma öl och då passar det ju kanske inte att öka batch-storleken.


Köpte detta kit: https://www.koksbryggeriet.se/sv/artikl ... zwQAvD_BwE
men det verkar ju vara en djungel av prylar man kan använda så tänkte mest om det är något man "bör" ha för att minska arbetet. Finns nog en del tips och trix kan jag tänka :)
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav Djonk » fredag 2020-04-17 10:14

Du kommer långt med en https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... borrat-hal , tapp, flaskfyllare och sen bryggpåse - kolla upp brew in a bag (BIAB)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav skyking » fredag 2020-04-17 10:53

C-land skrev:Köpte detta kit: https://www.koksbryggeriet.se/sv/artikl ... zwQAvD_BwE
men det verkar ju vara en djungel av prylar man kan använda så tänkte mest om det är något man "bör" ha för att minska arbetet. Finns nog en del tips och trix kan jag tänka :)


Om du har gryta för större volym så kan en ide vara att köpa en jäshink, finns i olika storlekar och kostar inte speciellt mycket. En fördel med jäshink är att man kan hälla i vörten rakt i efter kylning. Borrat hål för tappkran är "optional". Och om du ökar volymen så är nog inte sättet de visar längre speciellt praktiskt, med plasthink kan du runka hinken kraftigt istället.

Djungeln av prylar är lite för att olika bryggare har lite olika approach och därmed lite olika problem och lösningar. Jag tycker att du som nybörjare kan köra på rätt oförändrat och känna dig för vilka moment som du tycker är problematiska och borde kunna förenklas.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav C-land » lördag 2020-04-18 09:20

skyking skrev:
C-land skrev:Köpte detta kit: https://www.koksbryggeriet.se/sv/artikl ... zwQAvD_BwE
men det verkar ju vara en djungel av prylar man kan använda så tänkte mest om det är något man "bör" ha för att minska arbetet. Finns nog en del tips och trix kan jag tänka :)


Om du har gryta för större volym så kan en ide vara att köpa en jäshink, finns i olika storlekar och kostar inte speciellt mycket. En fördel med jäshink är att man kan hälla i vörten rakt i efter kylning. Borrat hål för tappkran är "optional". Och om du ökar volymen så är nog inte sättet de visar längre speciellt praktiskt, med plasthink kan du runka hinken kraftigt istället.

Djungeln av prylar är lite för att olika bryggare har lite olika approach och därmed lite olika problem och lösningar. Jag tycker att du som nybörjare kan köra på rätt oförändrat och känna dig för vilka moment som du tycker är problematiska och borde kunna förenklas.


Jaha, så jäshink kan fungera istället för ett kärl i glas då ja. Men du skriver att man kan hälla vörten rakt i, men den ska väl filtreras emellan ändå va? Kanske en märklig fråga (men inga frågor är väl för dumma...) men kan man jäsa 10 L i en 15 L hink, tänker mer om det har med luft och sådant att göra? Borde väl inte spela någon roll?

Ja 10 liter glaskärl kanske bli krångligt att skaka. Men med hink så måste man ha en propp och jäsrör till som passar då med antar jag. Ska definitivt kika på den idén! Tack!

En fråga till gällande hinken, det framgår inte riktigt vad det är för dimensioner på jäsröret som man måste köpa vid sidan av eller är det bara att trycka i liksom? Det verkar ju sitta nån form av propp högst upp.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav Djonk » lördag 2020-04-18 10:20

Din gamla propp passar och det går utmärkt att jäsa 10L (fyller du för mycket riskerar du att det svämmar över, man måste ha lite marginal)

Vörten behöver inte filtreras. Tänker du på malten så vill man såklart få bort den innan koket - där är det enklare med bryggpåse än att slabba med durkslag, om det är det du gjort hittills.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav erno » lördag 2020-04-18 11:14

C-land skrev:
skyking skrev:
C-land skrev:Köpte detta kit: https://www.koksbryggeriet.se/sv/artikl ... zwQAvD_BwE
men det verkar ju vara en djungel av prylar man kan använda så tänkte mest om det är något man "bör" ha för att minska arbetet. Finns nog en del tips och trix kan jag tänka :)


Om du har gryta för större volym så kan en ide vara att köpa en jäshink, finns i olika storlekar och kostar inte speciellt mycket. En fördel med jäshink är att man kan hälla i vörten rakt i efter kylning. Borrat hål för tappkran är "optional". Och om du ökar volymen så är nog inte sättet de visar längre speciellt praktiskt, med plasthink kan du runka hinken kraftigt istället.

Djungeln av prylar är lite för att olika bryggare har lite olika approach och därmed lite olika problem och lösningar. Jag tycker att du som nybörjare kan köra på rätt oförändrat och känna dig för vilka moment som du tycker är problematiska och borde kunna förenklas.


Jaha, så jäshink kan fungera istället för ett kärl i glas då ja. Men du skriver att man kan hälla vörten rakt i, men den ska väl filtreras emellan ändå va? Kanske en märklig fråga (men inga frågor är väl för dumma...) men kan man jäsa 10 L i en 15 L hink, tänker mer om det har med luft och sådant att göra? Borde väl inte spela någon roll?

Ja 10 liter glaskärl kanske bli krångligt att skaka. Men med hink så måste man ha en propp och jäsrör till som passar då med antar jag. Ska definitivt kika på den idén! Tack!

En fråga till gällande hinken, det framgår inte riktigt vad det är för dimensioner på jäsröret som man måste köpa vid sidan av eller är det bara att trycka i liksom? Det verkar ju sitta nån form av propp högst upp.
Körde på dessa hinkar när jag gick från 5 liter till 10 liter: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... nk-164010/
Används fortfarande när mindre satser görs.

Ett hål i locket bara sen är det bara att köra.
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Tips för 4 liters bryggning?

Inläggav C-land » lördag 2020-04-18 11:52

Djonk skrev:Din gamla propp passar och det går utmärkt att jäsa 10L (fyller du för mycket riskerar du att det svämmar över, man måste ha lite marginal)

Vörten behöver inte filtreras. Tänker du på malten så vill man såklart få bort den innan koket - där är det enklare med bryggpåse än att slabba med durkslag, om det är det du gjort hittills.


Jo men att sila malten är jag ju med på men i instruktionerna stod det att vörten skulle hällas genom en sil ner i jäskärlet. Kanske bara en onödig detalj, antar att det sjunker ner till botten ändå? Är det i denna del av processen det avgörs om ölet är "ofiltrerat" eller ej? :)

Får väl köpa en hink istället då, borde ju bli lättare.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Nästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster