New England IPA

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

New England IPA

Inläggav bransta » lördag 2020-02-22 17:52

Tänker brygga en New England IPA men skulle vilja tillför lite beska, hur många gram humle ska jag tillsätta i början av koket?
bransta
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2020-02-22 17:43

Re: New England IPA

Inläggav MCMLXXXII » lördag 2020-02-22 19:33

Det beror helt på hur mycket α-syra humlen du väljer har. Själv använder jag nästan uteslutande Warrior som bitterhumle (även i senare givor ibland i och för sig) och den brukar ligga över 15%. Utöver det beror det på vad du själv tycker är "lite beska" men om jag går efter egen smak skulle jag tillsätta 5g - 10g Warrior vid 60 min.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: New England IPA

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-02-22 20:30

Beror ju också på volym du brygger. Brygger du 60 liter behöver du helt andra mängder än om du brygger 15. Om du brygger NEIPA kan du lika gärna ha en fet smakgiva som ger lika mycket IBU istället.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: New England IPA

Inläggav MCMLXXXII » lördag 2020-02-22 20:45

Hövdingen skrev:Beror ju också på volym du brygger.

Så klart! Jag var dum nog att utgå från att det var 20l som jag själv alltid kör på. :)

Hövdingen skrev:Om du brygger NEIPA kan du lika gärna ha en fet smakgiva som ger lika mycket IBU istället.

Man får se upp för att det inte blir att smaka pellets av resultatet bara. Men det är nog mest ett problem som uppstår vid torrhumligen skulle jag gissa.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: New England IPA

Inläggav bransta » måndag 2020-02-24 17:54

Tack bryggarvänner!
Jag har lite humlerester liggande ca 3,3% alfa så jag skickar i 30 g i mina 20 liter det kan väl bli lagom.
bransta
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2020-02-22 17:43

Re: New England IPA

Inläggav Djonk » måndag 2020-02-24 20:47

Med betoning på lite i så fall, det blir kanske 12-13 IBU eller ungefär i nivå med veteöl. Det passar väl stilen men jag fick intrycket av att du ville ha en lite beskare "NEIPA"
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: New England IPA

Inläggav jonteman » tisdag 2020-02-25 09:14

Har du en referens på en NEIPA du gillar?
Ofta kan man hitta kloner på dessa och kolla IBU etc.
Skaffa sedan ett konto på Brewfather (finns gratisversion) och lägg in dina ingredienser och checka av IBU.
Brewfather är by far det bästa programmet du kan ha idag.
jonteman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: torsdag 2017-12-07 11:15

Re: New England IPA

Inläggav bransta » tisdag 2020-02-25 11:25

Ja min tanke var mer beska än veteöl, helt klart, då plussar jag på med mer humle i starten.
Måste erkänna att IBU ligger lite förbi min kunskap, får nog köpa öl med olika IBU och därmed lära mig var min smaknivå ligger. Jag brygger öl som jag lagar mat "Man tar vad man har" och hittills har all öl blivit bra och god.
Räknar ni hemmabryggare ut ert IBU och i så fall hur?
bransta
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2020-02-22 17:43

Re: New England IPA

Inläggav jonteman » tisdag 2020-02-25 11:52

Görs lättast med programvara (tex Brewfather ovan). När man lägger in tex "vad man haver" och dess värden räknas IBU ut automatiskt.
https://web.brewfather.app/

Den humlen du har skulle jag vilja säga gör knappt ngn skillnad.
Du får ha i betydligt mer eller skaffa ngn med högre alfa.
jonteman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: torsdag 2017-12-07 11:15

Re: New England IPA

Inläggav bransta » tisdag 2020-02-25 11:57

:D Toppen! Tack alla för hjälpen, nu blir det en NEIPA med lite beska.
bransta
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2020-02-22 17:43

Re: New England IPA

Inläggav skyking » tisdag 2020-02-25 18:57

bransta skrev:Ja min tanke var mer beska än veteöl, helt klart, då plussar jag på med mer humle i starten.
Måste erkänna att IBU ligger lite förbi min kunskap, får nog köpa öl med olika IBU och därmed lära mig var min smaknivå ligger. Jag brygger öl som jag lagar mat "Man tar vad man har" och hittills har all öl blivit bra och god.
Räknar ni hemmabryggare ut ert IBU och i så fall hur?


Man behöver inte göra det så komplicerat. När jag formulerar recept så anger jag bittergivan i centigram alfasyra istället (dvs gramvikten på humlet gånger alfasyrahalten i procent), sen när man brygger så räknar man snabbt fram hur många gram humle man behöver beroende på alfasyrahalt (man delar cga-värdet med procenten på humlen helt enkelt). Sen kan man korrigera för alfasyra från senare givor, men det brukar jag inte bry mig om.

När jag formulerar recept så behöver man ju gå från IBU-värde till cga-värde i receptet. Jag brukar brygga 20L-satser och då brukar jag helt enkelt multiplicera IBU med 10, brukar bli lagom och lätt att räkna.

Det finns program som använder betydligt mer komplicerade formler, men resultatet blir detsamma. Man får ut en siffra som stämmer mer eller mindre bra med verkliga IBU-värdet, och ingen kommer mäta ditt öl och se om du hamnat rätt. Oavsett så får du ju justera receptet inför nästa bryggning utifrån hur du tyckte ölet blev. Det är kanske där du får grunda din uppfattning om hur mycket olika IBU är: istället för att köpa öl så brygger du öl med olika IBU enligt någon godtycklig formel och lär dig hur beskt det blir (för att dina uträknade IBU stämmer ju ända bara med dina uträknade IBU och inte de uppmätta på köpeöl).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: New England IPA

Inläggav bransta » onsdag 2020-02-26 14:37

TACK "skyking", detta var precis det jag sökte :D
bransta
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2020-02-22 17:43


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron