Öltypdefinition för 9G

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Öltypdefinition för 9G

Inläggav MikaelCarlsson » måndag 2020-01-06 23:52

Hej! Fundera lite på SHBFs öltypdefinition för 9G:

Skall vara moussig med ett rejält och stabilt skum


Jag kan inte minnas att det är en rejäl och stabil skumkrona på vare sig St. Bernardus 12 eller Chimay blå, jag vill minnas att den försvinner relativt fort, jag kanske minns fel? En Orval ger en rejäl stabil skumkrona tycker jag (kanske inte moussig dock).

Anledningen till att jag frågar är att jag skall försöka mig på domartävlingen i år med just 9G, men jag har ingen vidare skumkrona och har vet inte vad skall skulle ändra för att få den bättre.

/ Mikael
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland

Re: Öltypdefinition för 9G

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-01-07 06:06

En kort proteinaserast på 15 minuter alt. en mycket liten andel vetemalt skulle kunna hjälpa till där.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Öltypdefinition för 9G

Inläggav MikaelCarlsson » tisdag 2020-01-07 14:20

Hej!

kanske är en dum fråga, men går det att kvantifiera vad man menar med "stabil skumkrona". Tar det 3 minuter eller 20 sekunder innan den är borta? Det kanske inte har med tid att göra? Och hur ser ett välbryggt bidrag ut i tävlingar?

/ Mikael
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland

Re: Öltypdefinition för 9G

Inläggav martinb » tisdag 2020-01-07 16:31

Vår domargrupp dömde just klass 9 förra året. Om det blev noll skum, eller det i stort sett direkt försvann när vi hällde upp, så blev det avdrag och en kommentar på det. Om vi som domare ser att det är skum och det håller i ett antal sekunder efter upphällning, t.ex. tills vi har hunnit hälla upp nästa öl i flighten så är det klart godkänt. Både 1an och 2an i klass 9 var i klass 9G och vad jag kommer ihåg hade de bra skum.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster