Pomerans

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Pomerans

Inläggav lukedaduke » torsdag 2019-06-27 19:56

Tja!

Jag tänkte brygga en kryddad Saison imorgon och i receptet står det att jag ska ha i följande:

Kryddor
20 g apelsinzest eller pomerans (5 min.)
10 g Krossade korianderfrön (5 min.)

Jag har alla kryddorna hemma men i mald form, bör jag utgå ifrån att det är just kryddor eller ska jag stå där och skala en apelsin och krossa kroianderfröna? :? :?:

Vänliga hälsningar
Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Pomerans

Inläggav Djonk » torsdag 2019-06-27 23:10

Det finns två sorters koriander - indisk och europeisk. Smakar lite olika, om du har möjlighet att välja.. Använd inte din förmalda, köp färska hela frön och rosta utan olja i en stekpanna innan du krossar så smakar de bäst.

Skulle utgå från att de menar torkad apelsin/pomerans, men kanske kvittar så länge du inte får med för mycket av det vita.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pomerans

Inläggav Kenneth » fredag 2019-06-28 09:30

Om du inte har bryggt ännu så rekommenderar jag att du använder torkade pomeransskal och inte mald.
Jag använde själv mald pomerans första gången och det blev inte bra.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Pomerans

Inläggav lukedaduke » fredag 2019-06-28 12:54

Djonk skrev:Det finns två sorters koriander - indisk och europeisk. Smakar lite olika, om du har möjlighet att välja.. Använd inte din förmalda, köp färska hela frön och rosta utan olja i en stekpanna innan du krossar så smakar de bäst.

Skulle utgå från att de menar torkad apelsin/pomerans, men kanske kvittar så länge du inte får med för mycket av det vita.


Hej Djonk!

Ok! hade ingen aning om att det finns olika koriander. Hur skiljer det sig i smak, lutar sig båda åt citrushållet? Då torr steker jag koriander och krossar den, tror du det räcker med mortel?

Vad bra, då får det bli ett besök till ICA och handla korianderfrön och hela pomeransskal! :)

/ Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Pomerans

Inläggav lukedaduke » fredag 2019-06-28 12:57

Kenneth skrev:Om du inte har bryggt ännu så rekommenderar jag att du använder torkade pomeransskal och inte mald.
Jag använde själv mald pomerans första gången och det blev inte bra.


Hej Kenneth!

Nej inte ännu, jag tänkte brygga på måndag nästa vecka. Jag förstår, tur att någon har felsökt tidigare! :D köpte du hela pomeransskal i butik då?


/Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Pomerans

Inläggav fredrik.stahl » fredag 2019-06-28 18:16

Jag skulle hellre ta apelsinskal från en färsk och fin ekologisk apelsin eller annan citrus - bara ytterskalet förstås. Mycket mer aromatiskt än torkad pomerans. Om du ändå tar det senare, skär bort åtminstone en del av det vita med en vass kniv. Det ger ingen arom utan mest bitterhet. Ibland vill man ha lite beska från det men balans är bäst, och i en saison har du nog en hel del fenoler som jag tror lätt skär sig mot bitterheten.

Undvik förmalda kryddor till sånt här. För det första har du ingen koll på vad som gått ner i industrikvarnen, och för det andra har det mesta av de flyktiga aromerna dunstat bort.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Pomerans

Inläggav Kenneth » måndag 2019-07-01 09:26

Jag vet inte om apelsin är en bra ersättare till pomerans.
Det är två olika citrusfrukter.
Personligen har jag haft svårt att få fram någon vidare bra smak från apelsinskal.
Antingen blir det för lite eller för mycket.

Det är klart om man hittar riktig färsk pomeransfrukt så är det bättre än torkad.
Fast då måste man justera mängden jämfört med receptet på torkad pomerans.
Färsk pomerans säljs ibland under namnet bitterapelsin.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Pomerans

Inläggav lukedaduke » måndag 2019-07-01 20:47

fredrik.stahl skrev:Jag skulle hellre ta apelsinskal från en färsk och fin ekologisk apelsin eller annan citrus - bara ytterskalet förstås. Mycket mer aromatiskt än torkad pomerans. Om du ändå tar det senare, skär bort åtminstone en del av det vita med en vass kniv. Det ger ingen arom utan mest bitterhet. Ibland vill man ha lite beska från det men balans är bäst, och i en saison har du nog en hel del fenoler som jag tror lätt skär sig mot bitterheten.

Undvik förmalda kryddor till sånt här. För det första har du ingen koll på vad som gått ner i industrikvarnen, och för det andra har det mesta av de flyktiga aromerna dunstat bort.


Bra idé! Jag har apelsiner hemma så det blir enkelt och ta i lite skal. Då ser jag till att inte få ner så mycket vitt, jag ska endast ha i 10g så det borde inte vara några problem. Stort tack för infon, jag ska se till att undvika förmalda kryddor också. :) Enligt receptet tycker de apelsin/pomerans är lämpligt men skulle citron eller lime fungera bra också?


/Lukas
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Pomerans

Inläggav lukedaduke » måndag 2019-07-01 20:52

Kenneth skrev:Jag vet inte om apelsin är en bra ersättare till pomerans.
Det är två olika citrusfrukter.
Personligen har jag haft svårt att få fram någon vidare bra smak från apelsinskal.
Antingen blir det för lite eller för mycket.

Det är klart om man hittar riktig färsk pomeransfrukt så är det bättre än torkad.
Fast då måste man justera mängden jämfört med receptet på torkad pomerans.
Färsk pomerans säljs ibland under namnet bitterapelsin.


Jag visste inte att det var så stor skillnad mellan dem, det är valfritt i receptet så kan tänka mig att det blir lite olika smak i slutändan! Jag har delat receptet i två så jag tänkte testa en sats med pomerans och en med apelsinzest. :) men om det är nu som du säger så låter det mer lockande med pomerans.


Ok! då ska jag jaga lite i min närbutik och se om jag kan hitta pomerans och korianderfrön så får vi se hur det blir. Tanken är nog att brygga imorn i alla fall!

/Lukas
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Pomerans

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2019-07-02 12:06

Jo Kenneth har helt rätt, apelsin och pomerans smakar inte lika och dessutom är det stor skillnad på olika exemplar. Ibland vill man också ha den speciella karaktären från torkad pomerans. Det är nog bara att pröva sig fram och använda smak- och luktsinnet.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Pomerans

Inläggav lukedaduke » onsdag 2019-07-03 18:31

fredrik.stahl skrev:Jo Kenneth har helt rätt, apelsin och pomerans smakar inte lika och dessutom är det stor skillnad på olika exemplar. Ibland vill man också ha den speciella karaktären från torkad pomerans. Det är nog bara att pröva sig fram och använda smak- och luktsinnet.


Ok! Då får jag testa mig fram helt enkelt. Tack för hjälpen! :)

/Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster