Prime Minister Pale Ale

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Prime Minister Pale Ale

Inläggav lukedaduke » måndag 2019-06-17 19:51

Hej!

Jag bryggde humlegårdens recept Prime minister Pale Ale som jag tyckte blev väldigt bra. Jag skulle gärna vilja "spica" till det lite grann men känner att fantasin skenar iväg lite för mycket, har ni några ideér? Jag har Citra och Cascade hemma men ingen annan malt eller övriga jästtyper.

Jag såg precis att Crystal malten är för gammal... idéer?

Prime Minister Pale Ale

Volym: 12,5 L
OG: 1050
FG: 1012
IBU: 32
ALK: 4,9%

Malt

2,5 Kg Pale Ale Malt
0,125 Kg Crystal 150

Humle

EKG 23,5g 60 min
EKG 12,5g 5 min

Jäst: London Ale, Wyeast 1028
Mäskning: 68°C
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Prime Minister Pale Ale

Inläggav Skogstorpsbryggarn » tisdag 2019-06-18 08:14

Jag skulle använda Crystal malten ändå förutsatt att det bara är datumet som löpt ut och att den inte är dålig på riktigt. Lite sämre utbyte, men du får ändå lite av karamelleffekten.

Om du vill spica upp det kanske du ska byta humleschema helt? Jag har provat denna, väldigt god, men givetvis nåt helt annat än det du får med EKG. Oklart för mig hur det blir med den jäst du kör och det humleschemat, men varför dö nyfiken? :)

https://homebrewacademy.com/citra-pale-ale/
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Prime Minister Pale Ale

Inläggav lukedaduke » tisdag 2019-06-18 16:00

Skogstorpsbryggarn skrev:Jag skulle använda Crystal malten ändå förutsatt att det bara är datumet som löpt ut och att den inte är dålig på riktigt. Lite sämre utbyte, men du får ändå lite av karamelleffekten.

Om du vill spica upp det kanske du ska byta humleschema helt? Jag har provat denna, väldigt god, men givetvis nåt helt annat än det du får med EKG. Oklart för mig hur det blir med den jäst du kör och det humleschemat, men varför dö nyfiken? :)

https://homebrewacademy.com/citra-pale-ale/


Vad bra! det luktade inte illa eller nåt men precis som du sa fick jag lite sämre utbyte bara så det ska vara lugnt.

Det visade sig att jag inte alls hade citra men tack för länken, får bli och göra den till nästa gång kanske. 8)
Jag gjorde en humlebomb med Target, ekg, motueka, simcoe och lite annat. Så vi får se hur det blir och tack för rådet! :D
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Prime Minister Pale Ale

Inläggav ekstedt » tisdag 2019-06-18 16:38

Jag skulle tvärt om avråda från att använda gammal specialmalt, den tappar snabbt. Det luktar eller smakar kanske inte direkt illa, men du vill ha special med intakta aromer.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Prime Minister Pale Ale

Inläggav lukedaduke » måndag 2019-06-24 19:13

ekstedt skrev:Jag skulle tvärt om avråda från att använda gammal specialmalt, den tappar snabbt. Det luktar eller smakar kanske inte direkt illa, men du vill ha special med intakta aromer.


Jag kunde tänka mig det, jag fick lite lägre OG än vanligt men nu var det länge sen jag bryggde så det fick även bli som en liten testrunda! Frågan är bara vad man ska införskaffa sig från humlegården denna gång! :)
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster