Amazing Haze clone frågor

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Amazing Haze clone frågor

Inläggav Vespa71 » onsdag 2019-04-10 19:52

Hej

Tänker prova ett clonerecept på Amazing Haze: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/519051/amazing-haze-7-

1. När skall vete och havreflingorna i? Samtidigt med malten?
2. Jag har inget sekundärjäsningskärl, så hur gör jag med Dextropuren? Hur tillförs den, och är detta samma som bryggsocker?

Någon som testat denna clone?
Vespa71
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: lördag 2019-02-23 15:32
Ort: Älmhult

Re: Amazing Haze clone frågor

Inläggav Djonk » onsdag 2019-04-10 21:59

Vitsen med flingorna är att de ska gå bra att ha i direkt med malten, annars kokar eller "förklistrar" man vete/havre innan.

Ja bryggsocker är samma sak, skulle ha i det redan i slutet av koket så slipper du öppna jäskärlet sen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Amazing Haze clone frågor

Inläggav Karl R » torsdag 2019-04-11 09:40

Tillsätta socker kan man göra ner i primären om man vill. Uppkokat i lite vatten, brukar jag göra, de gånger jag gört. Det kan vara en idé att göra det något dygn eller två, eller 5 som i receptet efter, dels för att inte belasta jästen med för stort osmotiskt tryck, dels för att jästen äter först de lätta sockerarterna, sen går de på de svårare. Att lägga en sen sockergiva (eller vad man vill kalla det) kan ge förnyat liv åt de små rackarna och man kan då ibland få dem att äta ytterligare lite av de större sockerarterna än vad man annars hade, är teorin. Tyngden i det här kan väl variera med jäststammen, men det kan ju vara värt att göra en splitbatch å testa. Om man orkar.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Amazing Haze clone frågor

Inläggav Vespa71 » torsdag 2019-04-11 19:59

Tack för era svar.
Vespa71
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: lördag 2019-02-23 15:32
Ort: Älmhult


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster