Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Djonk » onsdag 2018-06-06 14:31

Jag vill försöka brygga öl med ca. 2-3% ABV. Tycker 4% brukar vara gränsen för vad som är gott bland köpe-öl i vanliga fall, med några få undantag som t.ex. berliner weisse - för det mesta verkar det bli blaskigt, för sött eller för beskt i riktigt svaga öl, obalanserat helt enkelt.

Alla tips tas tacksamt emot;

Vilka stilar kan passa? (Mild/bitter? Suröl? Porter? NEIPA?)

Bättre att brygga stark öl och spä ut (antar att jästen har chans att bidra mer vid starkare vört) eller satsa på rätt alkoholhalt direkt och mäska högt?

Kanske någon som sitter inne på ett recept som har gett bra resultat? :D
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav TobiasW » onsdag 2018-06-06 15:19

En Saison, som är jästdriven i smaken behöver inte vara så stark för att vara god. Kollar bara in Brooklyn Brewerys 1/2 Ale i mataffären. Nu har de i lite extra kryddor i form av zest och då. Kolla på deras hemsida, det är nog inte hela receptet, men ingredienserna bör vara specificerade.
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Djonk » onsdag 2018-06-06 16:21

Intressant, hade inte koll på att det var en saison :roll: men det stämmer ju att det är ett av undantagen :D

Style: Hoppy Session Saison
Malts: German Pilsner, German Dark Munich
Additions: Sweet orange peel
Hops: Ahtanum, Sorachi Ace, Amarillo, Simcoe
Yeast: Our House Belgian Yeast
Alcohol by Volume: 3.4%
Original Gravity: 8° Plato


Ser ut som att de har valt att inte spä ölet. Hmm, får ta och köpa lite saison-jäst. Har wlp500, wlp530 och wlp540 men antar att ingetdera liknar deras husjäst :) tack för tipset!
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav GurraG » onsdag 2018-06-06 23:03

Ett sätt är att använda mycket karamellmalt, för att få ordentlig fyllighet. Jag har bryggt typ det här receptet, vilket blev maltigt och trevligt.
https://youtu.be/aWOcMUv-2LU
Ett annat sätt är att använda en stor andel rågmalt, vilket ger en fyllig munkänsla, men inte direkt maltig smak. Jag har bryggt en saison på ca 3% med 60% vetemalt och 40% rågmalt.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: lördag 2015-01-03 17:35

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2018-06-07 08:14

Min sambo ville ha en humlig öl med lägre ABV så jag bryggde denna till henne i höstas.
https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... pa.361175/

Den blev så omtyckt att jag har bryggt den ytterligare 3 gg sen dess.
Senaste omgången landade på 3% ABV och 34 IBU.
OG 1.030 FG 1.008
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav niklas_n » torsdag 2018-06-07 13:49

Jag gjorde en vanlig APA för nått år sedan som jag mäskade i 73c, OG 1,040 FG 1,020 IBU 35. US-05, den var faktiskt riktigt bra.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Djonk » torsdag 2018-06-07 19:10

GurraG skrev:Ett sätt är att använda mycket karamellmalt, för att få ordentlig fyllighet. Jag har bryggt typ det här receptet, vilket blev maltigt och trevligt.
https://youtu.be/aWOcMUv-2LU


Intressant, 55% karamellmalt :shock: värt att testa 8)

Pilsnerkokaren skrev:https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... pa.361175/


Den hittade jag också fram till, tror den nämndes i en tidigare tråd om folköl. Har du bryggt version 1 eller 2? Någon aning om ratio för att blanda egen Falconer's Flight?

niklas_n skrev:Jag gjorde en vanlig APA för nått år sedan som jag mäskade i 73c, OG 1,040 FG 1,020 IBU 35. US-05, den var faktiskt riktigt bra.


Wow, 50% skenbar förjäsningsgrad. Verkar vara en röd tråd att gå lite utanför normen :D samt ett IBU runt ~35.

Tack för alla tips!
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2018-06-07 20:35

Ettan med lite justeringar, Falcon Flight fick jag inte tag på så senaste humleschema såg ut så här

14,7 IBU Colombus 60min
11,8 IBU Citra 60min
3 IBU Cascad 10min
4,3 IBU Citra 10 min
25gr Cascad torrhumling 3 dagar

Maltlistan ser ut så här
65% pilsnermalt
16% Viennamalt
6% vetemalt
6% Münchnermalt
5% Carapils
2% Karamellmalt 60
1% svartmalt

Jästen är US-5 eller 04 lite beroende på vad som finns hemma.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Djonk » torsdag 2018-06-07 21:24

Schysst, testar något recept i helgen :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Humlegatan » fredag 2018-06-08 10:54

Jag kan rekommendera Jennifer Talleys - Session Beers. Läste den i höstas och jag minns ijoförsig inte om den behandlade så pass svag öl som neråt 2-3%, men den innehåller mycket bra info om just "session beers". Det jag tog plockade upp från den boken var främst följande:

- Om man önskar en mörkare färg och karamellsmak på sin session-öl så använd då crystal-/karamellmalt av mediumkaraktär tillsammans med ljusare crystal-/karamellmalt, istället för att bara gå på en mörkare.

-Om du är i behov av en mörkare färg på din öl, använd då såkallad "dehusked malt", som t.ex. Weyermann Carafa special III.
Vill du ha en rödare färg på din öl, mäska inte in svartmalten tillsammans med övrig malt, utan mäska in och rör om övrig malt som vanligt, för att avsluta med svartmalten överst på maltbädden. Låt den vila ovanpå utan att röra om.

- Använd 1-5% dextrinmalt i din maltnota, som t.ex. Briess Carapils.

- Använd 5-10% ljus munchermalt (10L)

- Använd 1-3% syramalt för att hålla nere PH-värdet i mäsken.

- Tillsätt kalciumklorid även i koket eftersom 60% av samma salttillsats från vattenbehandlingen försvinner i bryggprocessen fram till koket.

- Optimal mäsktemperatur för session-öl är 68-69 grader, så länge du inte använder större andelar vetemalt eller annan lågmodifierad malt.

- Rätt jäst är viktigt för karaktären av denna blir mer märkbar i svagare öl.

- Syresätt vörten ordentligt innan du tillsätter jästen.

-Tänk på att desto mindre mängd ingredienser du använder, desto färre komponenter kan felsmakerna gömma sig bakom. Nyckel till session-öl är balans, vilket innebär att du inte kan använda för mycket humle som potentiellt kan dölja en del felsmaker.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Djonk » lördag 2018-06-09 00:58

Hade köpt in för att brygga Grätzer för ett tag sedan, upptäckte idag att alkoholhalten är 2,3% i Weyermanns recept: http://www.weyermann.de/downloads/pdf/r ... nglish.pdf

Kanske kan bli spännande :)

Humlegatan skrev: Om man önskar en mörkare färg och karamellsmak på sin session-öl så använd då crystal-/karamellmalt av mediumkaraktär tillsammans med ljusare crystal-/karamellmalt, istället för att bara gå på en mörkare.


Är det för att kunna använda mer utan att det blir för mörkt tro?

Humlegatan skrev:- Rätt jäst är viktigt för karaktären av denna blir mer märkbar i svagare öl.


Samtidigt blir det mindre estrar av svagare vört, är det inte så?


Drack Qvänums Bröggd på 2,8% idag, tyvärr ett exempel på hur jag hoppas att det inte ska smaka :? generöst med humle som inte backas upp av ölet..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Djonk » söndag 2018-06-10 22:52

Bryggde Grätzern idag, men blev lite starkare för att jag fick bättre utbyte än vanligt - 89% utan lakning. Antar att det beror på stegmäskningen (ungefär 2h). Hade kunnat späda lite men bestämde mig för att låta den landa på 1,033 istället :wink: förväntad ABV 3%

Fick som gelé i botten av mäskgrytan, är det normalt när man brygger med 85% vete tro?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Djonk » måndag 2018-06-18 10:25

Flaskar Grätzern nu - fin munkänsla och rejäl röksmak i vad som känns som en ganska ren och läskande öl i övrigt. Smakar inte korv som rauchbier tenderar att göra, kan rekommendera receptet - röken verkar väga upp låg ABV på ett bra sätt.

Vattenprofil: Kalcium 113 Magnesium 31 Natrium 37 Sulfat 181 Klorid 78 Karbonat 89 i ett försök att likna vattnet i Grodzisk. Ph 5,6
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Djonk » torsdag 2018-06-21 18:08

Ok, lite korv smög visst in nu när den är kolsyrad, men väldigt positivt överraskad av att det inte känns att den är på strax under 3% :D
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Tips för att brygga med låg alkoholhalt

Inläggav Perwaste » torsdag 2018-06-21 20:16

Jag har också snöat in lite på att brygga svagare öl. Kul att det är fler.

Jag kan också rekommendera boken Session Beer, som tipsades om tidigare i tråden. Själv gjorde jag nyss en brygd som landade på strax över 3 %, och med Cascade och Chinook som bärande humle. Just nu på kolsyrejäsning.

Grattis till en bra brygd!
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster