Stout från helvetet

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Stout från helvetet

Inläggav Rocksolid » onsdag 2015-11-25 21:25

Tänkte ge mig på en riktig mastig stout, har slängt ut lite frågor om förfarande tidigare men tänkte nu kolla om ni hittar några "fel"

Bild
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Stout från helvetet

Inläggav Drake » onsdag 2015-11-25 23:35

Rökigt kommer det ju att bli i alla fall! Ska du tjära båten med den? :lol:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Stout från helvetet

Inläggav Hjulbult » torsdag 2015-11-26 00:10

Tror det är rätt att inte dutta med rökmalten, blev bara en unken röksmak då jag gjorde det i en Impstout. Sen har jag svårt att bedöma vad som lagom. Spännande, glöm inte att återkomma med en recension av resultatet.

//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Re: Stout från helvetet

Inläggav Drake » torsdag 2015-11-26 00:37

Läser "Malt" just nu och där varnar dom lite för just Peat smoked malt. Har aldrig använt den men tydligen är den rätt "giftig". 4 kilo av den verkar inte vara i underkant i alla fall. :lol: Inte 400 gram heller om man ska tro det man läser. Men kör på, jag är nyfiken på vad det blir, säkerligen kommer namnet att passa. :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Stout från helvetet

Inläggav Rocksolid » torsdag 2015-11-26 06:39

Giftig? skönt! Då måste det bli gott haha :D

Tänkte på andelen basmalt är ju rätt låg, kommer enzymerna räcka för att bryta ner stärkelsen i mäskningen?
Anledningen till att jag kör med extrakt istället för mer basmalt är att min 40l mäsktunna är för liten för att mäska 15kg malt, men tror att 11 kommer gå bra.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Stout från helvetet

Inläggav Weinkeller » torsdag 2015-11-26 08:19

Torvrökt malt har inget i öl att göra tycker jag. 200g räckte för att sätta ett för stort avtryck på min Wee heavy jag bryggde för ett år sedan.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Stout från helvetet

Inläggav aenima » torsdag 2015-11-26 13:43

Hej,

Jag har lite tips och idéer om ditt recept:

- byt ut vetemalten mot pale ale malt.
- byt ut det mörka malt extraktet till ljust. färgen skall du få från specialmalterna.
- minska ner mängden svartmalt rejält. gärna så lite som 1.5%, annars kommer du få en syrligt bränd kaffesmak.
- lägg till rostat korn, den ger den rostade kaffesmaken.
- använd inte två olika sorters rökmalt, blir nog inte bra.
- gillar du rökig whisky? det är den smaken som torvrökt malt ger. om du skall använda den, använd den sparsamt, den är potent.
- har du någon smakmässig tanke bakom brunsockret? om inte, använd vanligt socker istället.

Minskar du ner mängden rökmalt (du har ju två sorter) och ersätter det med pale ale malt så kommer du få tillräckligt med enzymer till konverteringen.

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: lördag 2009-12-26 15:18

Re: Stout från helvetet

Inläggav Rocksolid » torsdag 2015-11-26 17:29

Bra tips allihopa!

Några funderingar.

-Varför Pale malt istället för vete, vete ger "bättre skum"? Mina tidigare stouts har inte fått speciellt bra skum, om något alls.
-Rostat korn, alltså black barley?
-Brunsockret är tänkt att ge en form av sötma som vanligt socker inte ger utöver alkoholhalten.
-Mörka Maltextraktet byts lätt ut, inga tankar egentligen med det.
-Om jag nu vill vara lite wild and crazy och köra med den här mängden specialmalt, kommer 20% enzymatisk (alltså basmalt) räcka för att konvertera stärkelsen i mäsken?
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Stout från helvetet

Inläggav Kenneth » torsdag 2015-11-26 17:46

Förstår inte hur du räknar?
Du har 8,8 kg malt som ska konvertera 10,84 kg totalt.
Rökmalten innehåller lika mycket enzymer som vanlig basmalt.
Det torkade maltextraktet och sockret är redan konverterat.
Dvs inga problem med enzymer.

Angående skum så blir det svårt med så hög alkoholhalt och en så maffig kropp.

Gå du lite wild & crazy!

Det enda jag avrådet från är att använda humle med citrustoner i en rökig öl.

Jag gjorde det en gång och resultatet blev inte lyckat :(
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Stout från helvetet

Inläggav aenima » torsdag 2015-11-26 19:34

Rocksolid skrev:Bra tips allihopa!

Några funderingar.

-Varför Pale malt istället för vete, vete ger "bättre skum"? Mina tidigare stouts har inte fått speciellt bra skum, om något alls.
-Rostat korn, alltså black barley?
-Brunsockret är tänkt att ge en form av sötma som vanligt socker inte ger utöver alkoholhalten.
-Mörka Maltextraktet byts lätt ut, inga tankar egentligen med det.
-Om jag nu vill vara lite wild and crazy och köra med den här mängden specialmalt, kommer 20% enzymatisk (alltså basmalt) räcka för att konvertera stärkelsen i mäsken?


Tycker det låter konstigt att du inte får skumkrona. Har du ett stort procentuellt bortkok? Alkoholnivån har ingen med skumkronan att göra. Det är en myt. Jag hade kört lite havremalt istället.

Brunsockret ger ingen sötma. Sötman kommer från sockret som jäser ut. Ett tips är annars melass (molasses).

Som förgående talare skriver, du har enzymer så det räcker.

Rostat korn blir roasted barley på engelska. Black barley är svartmalt.

Lägg gärna upp ett uppdaterat recept så kan jag se om jag får fler tips att komma med.
/peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: lördag 2009-12-26 15:18

Re: Stout från helvetet

Inläggav Rocksolid » torsdag 2015-11-26 20:38

Kenneth: Jag utgick från informationen i beersmith där det står att varken smoked malt eller peat smoked eller karamellmalten har någon diastatic power. Om jag inte helt missförstått det är det just maltens enzymhalt?
Drack Monks starka stout på öl o whiskeymässan för ett tag sen, den var på runt 14% och var tung som satan, ändå hade den ett grymt skum. Intressant.
Humle med citrustoner, vilken tänker du på då? Varken Chinook eller Aurora är väl speciellt citrusig? Jag kan lätt ta något annat dock, var mest för beskans skull.

Peter: Hade problem med kolsyran i min första starka stout på flaska. Fick hälla allt i ett fat för att kolsyresätta den vägen. Men än idag får den inget vidare skum.
Läste att fetthalten från exempelvis havre är dåligt för skumbildning och hållfastheten.
Tror inte jag behöver mer restsötma egentligen, det kommer finnas mycket dextriner kvar antagligen. Kändes bara bättre på något sätt at använda farin eller brunsocker istället för vanlig.
Bortkoket ska väl inte vara speciellt högt, har faktiskt inte följt upp och antecknat vid tidigare bryggningar. Kanske borde.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Stout från helvetet

Inläggav Kenneth » torsdag 2015-11-26 21:07

Jag har gjort rököl på 100% rökmalt utan några som helst problem.
Det som skiljer vanlig malt och rökmalt är bara att rökmalt torkas med rök istället för varmluft.
Om den är rökt med bok eller torv eller varmluft spelar inte någon roll för den diastatiska kraften i malten.
Ta till exempel också whisky som görs på torvrökt malt, den mäskas med enbart rökmalt och utbytet och fermenteringen går utmärkt.

Angående humle med citrustoner ville jag bara varna för generellt, inte specifikt ditt recept.
Personligen så tycker jag att citrussmaken o röksmaken fullständigt skär sig mot varann.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Stout från helvetet

Inläggav Drake » torsdag 2015-11-26 21:20

Men du har väl inte gjort öl på 100% peat smoked malt??
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Stout från helvetet

Inläggav Peppen108 » torsdag 2015-11-26 21:59

Hörde idag på en pod att man ska försöka ta bort så mycket klor ur vattnet som möjligt när man använder rökmalt då fenolerna i röken reagerar med detta annars och blildatr klorfenoler. Camden tabletter och vänta ett dygn var den föreslagna lösningen. Det kanske bara gäller amerikanskt vatten men värt att nysta lite i.

Nämns även här.
http://www.themadfermentationist.com/20 ... beers.html
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: tisdag 2015-09-29 22:10

Re: Stout från helvetet

Inläggav aenima » fredag 2015-11-27 00:28

Rocksolid skrev:Peter: Läste att fetthalten från exempelvis havre är dåligt för skumbildning och hållfastheten.


Vet inte vad du har fått detta ifrån. Men havre innehåller inget fett. Kan du ha blandat ihop med med någon annat som kakao?

Här har du samtliga faktorer som påverkar skumkronor:
http://fearwolf.blogspot.com/2015/02/br ... erkar.html

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: lördag 2009-12-26 15:18

Nästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster