Saison med hjortron

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Saison med hjortron

Inläggav hejseb » fredag 2014-05-23 08:57

Har en del hjortron i frysen och kommer nu dessutom få ännu mer, och vad passar då bättre än att göra öl av det. Samtidigt så har jag tänkt att pröva att odla upp jäst från flaska för första gången, där det är Stillwater Débutantes jäst som ska odlas upp. Det är en saison/farmhouse ale och kombinerar man förutsättningarna för bryggningen så får man alltså en saison med hjortron. Problemet är att jag dels aldrig bryggt en saison, dels aldrig bryggt med hjortron. Tar därför gärna emot synpunkter på följande recept.

Kod: Markera allt
Batch size: 17 l

 3.00 kg    Pilsner (2 Row) Bel         66.7 %
 0.50 kg    Dinkel                      11.1 %
 0.50 kg    Rye Malt                    11.1 %
 0.50 kg    Wheat Malt, Bel             11.1 %
10.00 g     Green Bullet - 60.0 min     19.7 IBUs
 5.00 g     Green Bullet - 5.0 min      2.0 IBUs
 1.00 kg    Hjortron (i sekundären)

OG:   1.050
IBU: 21.7


Tänkte använda dinkel och råg då jag läste att Débutante använde det, samt att som jag förstår det ger det en lite "orenare" och annorlunda smak vilket jag gärna vill ha. Frågan är om proportionerna är rimliga, eller om jag bör ändra på det? Och hur mycket hjortron kan tänkas vara rimligt för att ge ett smakbidrag som känns, men som inte tar över helt och hållet? Samt slutligen, hur ska jag hantera hjortronen innan de åker ner i sekundären?
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Saison med hjortron

Inläggav ekstedt » fredag 2014-05-23 14:02

Ett kilo bär på 17 liter är ungefär en fjärdedel av vad som används i fruktlambik, så det är väl en bra utgångspunkt. Jag skulle dock tipsa om att dela upp satsen i minst två delsatser och laborera med lite olika mängder. Jag hade dessutom sparat några liter av det rena grundölet och tappat separat på flaska.

Du kan antingen köra wild & crazy och tillsätta bären som de är med vilda mikroorgansimer på köpet. Då bör du låta frukten ligga i ett par månader innan buteljering.

Alternativt pastöriserar du i ugn före tillsatsen, då räcker det med ett par veckor så att sockret i bären hinner jäsa ut innan flasktappning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Saison med hjortron

Inläggav hejseb » fredag 2014-05-23 14:54

ekstedt skrev:Ett kilo bär på 17 liter är ungefär en fjärdedel av vad som används i fruktlambik, så det är väl en bra utgångspunkt. Jag skulle dock tipsa om att dela upp satsen i minst två delsatser och laborera med lite olika mängder. Jag hade dessutom sparat några liter av det rena grundölet och tappat separat på flaska.

Du kan antingen köra wild & crazy och tillsätta bären som de är med vilda mikroorgansimer på köpet. Då bör du låta frukten ligga i ett par månader innan buteljering.

Alternativt pastöriserar du i ugn före tillsatsen, då räcker det med ett par veckor så att sockret i bären hinner jäsa ut innan flasktappning.

Ok, bra, då kan jag ha det som riktlinje. Men som du är inne på kanske jag gör bäst i att dela upp den, råkar jag överdosera så är det ju kul om man får något drickbart kvar. Tack!

För övrigt, i egenskap av lambikbryggare så kanske du har koll på om det finns någon information någonstans om bärs sockerbidrag? Hade ju varit intressant att veta hur hjortronen förändrar alkoholhalten.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Saison med hjortron

Inläggav ekstedt » fredag 2014-05-23 15:45

hejseb skrev:
För övrigt, i egenskap av lambikbryggare så kanske du har koll på om det finns någon information någonstans om bärs sockerbidrag? Hade ju varit intressant att veta hur hjortronen förändrar alkoholhalten.


Bär innehåller ju även stor andel vatten, så bättre är egentligen att tala om OG hos olika frukter, även om man kanske inte extraherar allt vatten om bären ligger i en kortare tid. De flesta bär och frukter har ett OG runt 1045-1050, så jag brukar ofta bortse från bärens påverkan på ölets OG i mina fruktlambikar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Saison med hjortron

Inläggav hejseb » onsdag 2014-08-13 19:58

Det har tagit sitt lilla tag, men nu är det dags att brygga det här. Problemet är malten, då jag inte har en kross så köper jag krossad från Maltmagnus. Tyvärr saluför de inte rågmalt. Något tips på vad (som finns på Maltmagnus...) jag kan ersätta det med för att få en mer "rustik" maltprofil? Eller ska jag bara täcka upp rågmaltens andel med övrig malt?
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Saison med hjortron

Inläggav Weinkeller » onsdag 2014-08-13 20:55

Du skulle ju kunna köra på rågflingor eller rågkross, dvs omältade råvaran istället. Finns i matbutiken.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Saison med hjortron

Inläggav hejseb » söndag 2014-09-21 18:07

Bra tips, hade tänkt köra på det men i vanlig ordning så glömde jag ju inhandla det igår ändå. Så det blev 400 gram extra pilsnermalt och 100 gram münchenermalt. Prickade OG:t precis (för första gången!) och fick 19 istället för 17 liter. Hade gärna delat upp i flera hinkar enligt fabrikörens förslag, men på grund av logistiska skäl så fick det bli 14,5 liter i en hink med ett rör Belgian Saison III WLP585 och 4,5 liter i en damejeanne med Belle Saison - Belgian Ale som jäst.

Tanken nu är att tillsätta hjortronen i den större satsen och jag tror jag ska köra på 3 liter så får det bära eller brista. Tänkte köra i dom rakt av från frysen utan pastörisering eller liknande, så eventuella mikroorganismer får helt enkelt vara så goda att följa med. Nästa helg blir det omtappning och sedan får det stå någon månad är planen. Tycker det finns för många trådar här där man har frågat om råd, fått råd, följt rådet, men sedan inte rapporterat om det blev bra eller inte. Ska därför göra mitt yttersta för att komma ihåg att återrapportera när jag kan utvärdera det hela :)
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Saison med hjortron

Inläggav hejseb » söndag 2014-09-28 21:56

Igår tappade jag om! Det hade jäst på bra, låg på 1.010 redan. Vart lite nervös för en infektion då det låg som ett tunt, tunt lager av vad som nästan såg ut som väldigt gles bomull. Men då jag inte brukar kolla ner i hinken redan efter 6 dagar så skulle det liks gärna kunna ha varit typ skumrester från jäsningen. Vi får se. Det blev i alla fall ca 1,7 kg hjortron på 14 liter (vilket ät inkl hjortronen).
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Saison med hjortron

Inläggav hejseb » måndag 2014-12-01 11:24

Två veckor sedan flaskning, så nu har jag börjat provsmaka lite. Smakade för en vecka sedan och tyckte den var ganska så äcklig då, om jag ska vara helt ärlig, men nu i helgen var den betydligt trevligare och inte lika hjortronsur. Tror att jag överdoserade med hjortronen, men hoppas att det kanske balanserar sig lite i smaken med tiden. En kompis gillade den väldigt mycket och beskrev det som att dricka hjortronsylt. Saisondelen i ölen blev knappt märkbar, men ändå en intressant öl!
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Saison med hjortron

Inläggav Judgecc » söndag 2014-12-21 20:10

hejseb skrev:Två veckor sedan flaskning, så nu har jag börjat provsmaka lite. Smakade för en vecka sedan och tyckte den var ganska så äcklig då, om jag ska vara helt ärlig, men nu i helgen var den betydligt trevligare och inte lika hjortronsur. Tror att jag överdoserade med hjortronen, men hoppas att det kanske balanserar sig lite i smaken med tiden. En kompis gillade den väldigt mycket och beskrev det som att dricka hjortronsylt. Saisondelen i ölen blev knappt märkbar, men ändå en intressant öl!

Hur har ölet tagit sig? Blev det bättre?
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Saison med hjortron

Inläggav hejseb » måndag 2014-12-22 11:31

Judgecc skrev:Hur har ölet tagit sig? Blev det bättre?

Har faktiskt inte smakat sen början på december och nu är jag borta i två veckor. Så jag får återkomma i början på nästa år och se om den har "stabiliserat" sig något i smaken. :)
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Saison med hjortron

Inläggav hejseb » söndag 2015-10-11 20:19

Nu, närmare ett år senare, börjar detta faktiskt bli en riktigt trevlig öl. Precis som noterat tidigare är det inte mycket till saison, men den doftar nu ljuvligt med hjortron, men själva smaken är mer återhållsam och balanserad. Surheten från hjortronen som fanns i början är nu inte alls kvar. Det är faktiskt en rätt så trevlig smak i en öl, så det rekommenderas!
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Saison med hjortron

Inläggav Triggerhappy » onsdag 2022-01-26 14:26

Gjorde också en hjortronsaison, dock vet jag inte om det är det bästa jästvalet då man gärna vill ha en viss restsötma för att riktigt känna hjortronsmaken.
Min första tanke var att kryddigheten från saisonen skulle ackompanjera smaken från hjortronen väl.
Någon som har en tanke på vilken annan jästsort som skulle kunna matcha bär (eller just hjortron). Annars får man väl styra det genom en neutraljäsande variant ihop med olika maltstorter.

Gjorde även en video kring den, finns på youtube.
Triggerhappy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2020-12-09 16:12

Re: Saison med hjortron

Inläggav Bagman » torsdag 2022-01-27 15:59

Hur blir det om man låter det jäsa ut helt och jässtoppar innan man tippar i bären ?
Får man någon tydligare bärsmak då och vad händer över tid ?
Bagman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: onsdag 2012-06-27 13:35

Re: Saison med hjortron

Inläggav Triggerhappy » torsdag 2022-01-27 23:53

Spontant kanske det vore den bästa lösningen, om man just vill göra en saison! Bra idé, fattar inte hur jag inte kunde tänka på den innan...
Triggerhappy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2020-12-09 16:12


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster