Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ekstedt » måndag 2014-02-03 11:47

ScrotzaN skrev:Jag torrhumlar alltid vid 20 grader iallafall.


Samma här, jag torrhumlar vid rumstemperatur (22-23 C) och kan inte se någon nackdel med det.

Vidare förstår jag fortfarande inte varför man skulle få sämre utbyte om man inte tappar om. Mängden jäst i suspension minskar inte när man tappar om.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Bee » måndag 2014-02-03 12:23

Angående temperaturen vid torrhumling så pratar dom om det i någon av TBNs "Can you brew it?" där dom klonar Lagunitas öl. Dom kör lite varmare för att snabba på utbytet, om jag kommer ihåg rätt. Dessutom har "Brew Strong" ett helt avsnitt om torrhumling.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ScrotzaN » måndag 2014-02-03 12:27

Jag tror inte det handlar om sämre utbyte utan snarare om att jästkakan tillgodogör sig en del av de aromatiska oljorna från humlen.
Finna det ingen ordentlig redogörelse för hur detta funkar?

I for the love of hops minns jag bara att det diskuterades att smaken blev "annorlunda" och att vissa bryggerier har mer eller mindre jäst i ölet vid torrhumling beroende på vad man brygger för öl osv.

Men med tanke på att vi diskuterar extremer nu så skulle jag vilja fråga Lindh om du gör allt annat för att optimera o få så mkt smak o arom från humlen som möjligt? Vattenbehandling? Jästemperatur? Jästsort? HSA? Humlepåsar lr inte?
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » måndag 2014-02-03 12:35

ScrotzaN skrev:Men med tanke på att vi diskuterar extremer nu så skulle jag vilja fråga Lindh om du gör allt annat för att optimera o få så mkt smak o arom från humlen som möjligt? Vattenbehandling? Jästemperatur? Jästsort? HSA? Humlepåsar lr inte?



Jag gör vad jag kan: vattenbehandling till en blandning av Palmers Burton och Moshers ideala Pale Ale, jäser relativt svalt 16-18c i ölet med styrd temp, US05 i bra mängd men inte för mycket som jag läst hämmar humlesmaken, HSA bör inte vara något problem då jag lakar ner i hink med silikonslang till botten och sedan flyttar på samma sätt tillbaka i kastrullen för kok, inga humlepåsar i koket utan lösa pellets, stor flameoutgiva (100-150g) som får en hopstand i 20min+. Ser inte var jag skulle kunna förbättra förutom just torrhumlingsdelen om jag inte ska bli ruinerad på humle. Jag kör mellan 10-20g/l beroende på ölsort vilket är i linje med Omnipollos öl som har rejält bra skjuts i humlen.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ScrotzaN » måndag 2014-02-03 13:06

Låter väldigt vettigt. Jag gör ungefär likadant förutom att jag använder flytande Wlp007 o låter den jäsa lite varmare så man får mer fruktiga estrar o dyl som jag tycker bidrar till det positiva. Sen fyller jag allt med kolsyra innan jag tappar om.

Ibland så använder jag mer än 20g/l dock. O jag tycker att under rätt förhållanden o ifall ölet blir bra så kan det utan tvekan anses som världsklass.

Jag finner dock att när allt det tekniska är på plats så är det ingenting om man inte har ett fantastiskt recept.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Brewsnail » måndag 2014-02-03 13:49

Lindh skrev:...Det jag inte gillar med better bottle är att de är svåra att göra rent, framförallt med 150 gram pellets som satt sig ihop med jäst på botten. Tycker tyvärr ochså att de för dyra för att testa en gång och utvärdera.


Jag kör med Better bottle, har inte haft nåt problem med att göra rent, även efter ganska rejäl torrhumling.

Tömmer, så mycket det går
I med lite varmt vatten (typ 50-60°C), skaka (görs några gånger)
I med PBW, får stå tills nästa dag
Skölja ur
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Brewsnail » måndag 2014-02-03 13:52

ScrotzaN skrev:Jag tror inte det handlar om sämre utbyte utan snarare om att jästkakan tillgodogör sig en del av de aromatiska oljorna från humlen.
Finna det ingen ordentlig redogörelse för hur detta funkar?...


Det gör det nog. I korthet så är oljorna en del av humlens naturliga försvar mot microorganismer. Oljorna lägger sig som ett lager på ytan och förhindrar att organismerna förökar sig. Detta medför att mindre av oljorna finns kvar i ölen, att jästen kan ha med sig humlesmak och kan funka lite sämre, om man använder den igen.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ScrotzaN » måndag 2014-02-03 14:11

Tack för ett kanonsvar snigeln!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2014-02-03 14:28

Lindh skrev:Jag kör mellan 10-20g/l beroende på ölsort vilket är i linje med Omnipollos öl som har rejält bra skjuts i humlen.


Jag har själv ingen erfarenhet av detta då jag aldrig bryggt riktigt stora volymer någon gång. Men jag läste någonstans att man får högre effektivitet på humlen vid större volymer så då behövs inte lika mycket humle för att få bra arom. Någon annan som hört något liknande?
Senast redigerad av Olsvamlarn måndag 2014-02-03 14:34, redigerad totalt 1 gång.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ekstedt » måndag 2014-02-03 14:32

Brewsnail skrev:
Det gör det nog. I korthet så är oljorna en del av humlens naturliga försvar mot microorganismer. Oljorna lägger sig som ett lager på ytan och förhindrar att organismerna förökar sig. Detta medför att mindre av oljorna finns kvar i ölen, att jästen kan ha med sig humlesmak och kan funka lite sämre, om man använder den igen.


Fast det är väl syrorna (alfa- & beta-) som skyddar mot mikroorgansimer?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » måndag 2014-02-03 15:37

Kör ni alla med någon av de metoderna jag listat (i primärkärlet, i sekundärkärlet, i fatet med påse, i fatet löst) eller har någon ytterligare alternativ?


Har ni testat fler olika metoder och kommit fram till att en viss metod ger humlearom längre tid än en annan?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2014-02-03 16:00

Jag brukar köra på pellets i sekundären. Oftast tappar jag om innan jag tillsätter humlen. Har märkt att det underlättar vid tappning till fat eller flaska i ett senare skede samt att blir lättare att rengöra fatet om det inte får stå och torka in i toppen (skumrester som fastnar ovanför vattenytan). Låter de ligga i under ca 7-10 dagar beroende på när jag har tid att tappa till fat.

Till IPA brukar jag köra på ca 4-5 gram/liter och till DIPA 6-7 gram/liter.

Brukar vara rätt nöjd med våra välhumlade öl och det är också de som brukar gå bäst på SM. De brukar hålla rätt bra humlearom i ett par månader, har bryggt en TIPA som höll i över ett år. Den var faktiskt bättre efter ett år jämfört med hur den var första månaden.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ekstedt » måndag 2014-02-03 16:09

Jag har kört kottar i påsar med tyngder i jäshinken med och utan omtappning, samt pellets i jäshinken med eller utan omtappning. Jag kan inte påstå att jag kan säga att någon metod skulle vara bättre än någon annan. Jag har fastnat för pellets eftersom jag tycker det är mest praktiskt. Omtappning gör jag om jag vill återanvända jästen, annars inte.

Det är väldigt svårt att utvärdera olika sådana här metoder i samband med normalt hembryggande där man hela tiden ändrar på andra saker, och kanske även blir en bättre bryggare allmänt med tiden.

Det enda pålitliga sättet att utvärdera de olika metoderna är att brygga identiska recept nära i tiden, och bara variera själva torrhumlingen. Samt att prova de olika varianterna bredvid varandra, helst blint.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » måndag 2014-02-03 17:34

Det är lätt att utvärdera om man splittar ett kok till två hinkar och använder olika metoder på de olika hinkarna vilket jag precis ska göra. Tyvärr blir det ett inte helt rättvist test då ena hinken får sockerlag och volymerna är annorlunda. Så fort SM-bryggningarna är över ska jag labba mer med det här.

Angående att jästkakan äter humleoljor så är mina observationer att oljorna lägger sig på ytan i hinken. Kan det vara att det är jästen i suspension man ska vara mest försiktig med eller är det kakan som äter humlesmak?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ekstedt » måndag 2014-02-03 20:36

Att jästkakan kan dra åt sig extraherade humleoljor stämmer säkert, ett förbiseende av mig får jag tillstå. Men frågan är hur stor effekten är, och det går säkert att kompensera med lite mer humle. Med så mycket som 10-20 g/l tror jag det spelar mindre roll.

Angående systematiska bryggexperiment så kan det varmt rekommenderas, jag är i full färd med ett sådant just nu (http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... urens.html) och har tidigare gjort fler sådana (länkar finns i början av blogginlägget). För en bra utvärdering har jag två tips. Dels att dela ut flaskor till så många som möjligt så att man får ett brett underlag, dels att utvärderingen sker blint. Jag löser det sista genom att tappa på flaskor med olika färg på kapsylerna.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 96 gäster