Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » söndag 2014-02-02 17:43

Jag är inte nöjd med min metod för att torrhumla och vill med denna tråd ”tänka högt” för att förhoppningsvis (pun intended) få lite tips på hur jag ska hitta den metod som passar mig bäst. Jag vill ha en stor humlesmak, smidigt förfarande, lite syrepåverkan, lång hållbarhet av humlesmaken och slutligen en klar öl med lite grumlighet. Jag kör enbart med pellets och två fat per batch så allt annat skippar jag i denna genomgång. Jag har testat några olika metoder genom åren men tyvärr inte side-by-side, dvs två torrhumlemetoder med samma batch öl. Det tar tyvärr en del tid att göra ett sånt test med många metoder samtidigt, tid jag inte har eftersom jag snart ska torrhumla mitt SM-bidrag. Här är de olika metoderna där jag fetmarkerat det som är ”dealbreakern” för min del:

Torrhumla med lösa pellets i primären/första jäshinken
+ smidigt, töm-o-glöm helt enkelt
+ minimal disk
+ liten oxidering eftersom CO2 ligger kvar överst i tunnan när man öppnar
+ stor kontaktyta av humlen mot ölet
+ lätt att krascha humlen till botten
+ klar och fin öl
+ liten risk för infektioner
- ger lägre utvinning av humlen eftersom jästen äter upp oljorna enligt bryggare som t.ex. Vinnie Cilurzo, jag har dock inte testat denna metod tillräckligt ännu
- går inte att skaka jäskärlet för att öka utvinningen av oljor eftersom jästen då rörs upp, lite längre kontakttid kan motverka detta

Flytta till ny hink (sekundär-kärl) och tillsätta lösa pellets där
+ stor kontaktyta av humlen mot ölet
+ lätt att krascha humlen till botten
+ klar och fin öl
- inte så smidigt (mer disk)
- lite större risk för infektioner med hink->hink->fat
- ger ökad kontakt med syre vilket gör att humlearomen inte håller alls så länge som jag skulle önska
- går inte att skaka jäskärlet för att öka utvinningen av oljor eftersom det finns syre i hinken


Torrhumla i fat med humlepåse/humlestrumpa
+ liten risk för oxidering eftersom det går att fylla fatet med CO2 före flytten
+ lätt att provsmaka hur länge man vill ha i humlen
- mindre kontaktyta eftersom humlepåsen begränsar, det går att ha i flera påsar men det är osmidigt
- betydligt grumligare öl även med gelatin jämfört med torrhumlat i hink
- mycket humlepartiklar som ger många gröna öl i början
- kletigt att ta ut påsen

Torrhumla löst i fat och häverta till nytt fat
+ CO2-skyddat
- svårt att provsmaka då humlen kloggar kranar och slangar
- kräver så många fat att det blir både praktiskt och ekonomiskt oförsvarbart för min del
- väldigt mycket disk som är betydligt jobbigare än att diska en jäshink



Tankar och frågor till mig själv om dessa metoder och andra alternativ
-Man kan ju spruta ner CO2 i sekundärhinken?
-Ja men hur ska det gå till på ett smidigt sätt? Jag har läst om någon som byggt om en soda stream och sprutar ner CO2 i hinken, nae det känns sisådär i längden. Det känns som det går åt väldigt mycket kolsyra också.

-Använd en finmaskigare påse som t.ex. Saritatyget och ha i fatet så slipper du dricka humlebös?
-Efter att ha använt min biabpåse som en stor saftsil efter vörtkok så vet jag hur mycket den sätter igen. Alltså kommer kontakten med ölet bli väldigt lidande och framförallt humlesmaken.

-Skaffa en jättestor tesil och ha humlen i i fatet?
-Ja det finns en avlång tesil gjord specifikt för Corneliusfat och torrhumling, men de kostar en hel del och jag behöver minst två stycken. Bygga själv är kanske ett alternativ men knappast bara för att testa om det passar mig.

-Skaffa ett koniskt jäskärl och dumpa jästen före torrhumlingen?
Jättegärna, det vore ju perfekt! Men kan fakturan gå hem till dig istället?


Sammanfattning
Som ni märker så har jag hittills ingen bra lösning i sikte. Jag har en humlebetonad öl på primärjäsning som är uppdelad i två hinkar men de kommer ha olika alkoholstyrka vilket gör ett torrhumlingstest lite missvisande. I den bästa av världar så skulle jag bara torrhumla i primären och det kanske blir där jag hamnar tillslut, men jag kommer nog alltid undra om inte ölet skulle varit liiiite goda och ha mer humlearom om jag torrhumlat med mindre jäst. Förslag på andra metoder eller tankegångar? Släpp loss kommentarerna!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Weinkeller » söndag 2014-02-02 19:14

Jag har börjat torrhumla mina humleintensiva öl i två omgångar. En mindre dos i primära från jässtart och sedan en större dos i ny sekundär där jag tappar om när jästen flockat någorlunda. Detta tillsammans med en stadig giva sista 5min tycker jag ger ett hyfsat resultat. Dock tar jag gärna emot fler tips då jag inte känner mig helt nöjd med mina humlebomber..

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ScrotzaN » söndag 2014-02-02 19:25

Jag fyller ett annat kärl med kolsyra från en sodastreamer(omodifierad) o flyttar ölen och torrhumlar sedan som vanligt eller i flera omgångar. Tycker Jag har fått mkt bra resultat av det.

En patron till sodastreamern räcker till väldigt många satser. Har förbrukat 1-2 patroner per år.

Något jag skulle vilja prova är att brygga ölet aningen starkare än vad jag vill ha. Förblanda humlen i vatten och sedan ha i den smeten i ett annat kärl vid omtappning. Då borde du få med minimalt med syre. Vissa bryggerier använder en liknande princip, tror dom kallar det för hop cannon eller dyl.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav bryggapa » söndag 2014-02-02 19:30

Göra humleextrakt (låta dra i vodka), eller hop tea metoden som komplement?
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » söndag 2014-02-02 20:05

Jag är sugen på att kyla ner primären till 8-11c när jäsningen är klar och sedan torrhumla där i 7-10 dagar innan kallkrach/fat/gelatin. Men det känns som det tar lång tid och lite "hoppigt" att köra 17-8-20-0. Finns väl inget kommersiellt bryggeri som flyttar till nytt kärl utan de dumpar väl bara jästen?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Wessfeldt » söndag 2014-02-02 21:24

Tryck i kolsyra i sekundären känns ju isf smidigast. Fixa ett hål, en slang. Tryck i kolsyra efter du humlat och stängt locket. Syreluften bubblar ut ur vattenlåset. Kläm igen slangen så den blir tät.

Finns kanske smidigare lösningar.


Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Wessfeldt » söndag 2014-02-02 21:26

Sierra Nevada kör väl sina torpedos. Typ hoprockets. Om vi snackar kommersiella bryggeri.


Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » söndag 2014-02-02 22:01

En bättre sekundär (typ better bottle eller car boy) med mindre head space skulle vara att föredra så klart, lite dyra tycker jag. En separat kulkoppling+slang skulle gå att köra ner i en hink men det känns som det borde finnas en bättre lösning.

Någon som testat att dela en batch och jämföra primär mot sekundär?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ScrotzaN » söndag 2014-02-02 23:57

Varför vill ni krångla så mkt med hur ni får ner kolsyran i kärlet? Kolsyra är ju tyngre än luft det är bara att fylla kärlet o sen fylla upp kärlet med en slang som går ner i botten så kommer vätskan in under täcket av kolsyra.

Du kan ju fylla en tillbringare med kolsyra o gå runt med den o hälla ut det på saker, det är inte som att kolsyran bara flyger iväg.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ScrotzaN » måndag 2014-02-03 00:09

Här finns det en intressant studie i längden på torrhumlingen och diverse faktorer: http://ir.library.oregonstate.edu/xmlui ... 1957/34093

För er som inte orkar läsa är det knappt någon skillnad mellan utbyte från så kort tid som ett dygn upp till 2 veckor.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ScrotzaN » måndag 2014-02-03 00:10

Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » måndag 2014-02-03 07:58

Jag läste stora delar av den rapporten för en tid sen och det var intressant. Det var nog den som sådde fröet att jag måste förbättra mina torrhumletekniker eller framförallt se över syresättningen av mina öl. För det kan inte vara mängden humle för jag ligger på 11g/l på en IPA och 20g/l i en DIPA vilket är mer än många av de kommersiella ölen på bolaget. Det här med sekundärkärl som man bara fyller 2/3-delar av känner jag allt mer att det är en dålig idé. Jag gör ju satser i fat-enheter dvs antingen 19 eller 38 liter och då är en 30-litershink inget bra som sekundär. Det vore intressant att göra ett test där halva batchen sekundärats i hink och den andra i better bottle/carboy. Det jag inte gillar med better bottle är att de är svåra att göra rent, framförallt med 150 gram pellets som satt sig ihop med jäst på botten. Tycker tyvärr ochså att de för dyra för att testa en gång och utvärdera.

Helst vill jag slippa att flytta två gånger vilket sekundärkärl+fat innebär.
Ingen som har bra tips på torrhumling i fat som jag inte tänkt på?

Ett kommersiellt bryggeri dumpar ju jästen före torrhumling, men de lär ju inte få bort all jäst så hur mycket jäst känns som ok att ha kvar i primärkärlet? En tanke som slagit mig är nämligen om man skulle ha en kran längst ner på hinken, som en flasknngshink, sedan så tiltar man jäskärlet med en tjock bok sista dagarna av primärjäsningen så jästen lägger sig mot kranen. Då borde man kunna köra ut 70-80% av jästkakan genom kranen men tyvärr ersätts volymen med syre från vattenlåset. Tankar kring en "fauxconicalfermenter"?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Lindh » måndag 2014-02-03 08:37

ScrotzaN skrev:Finns en summering här: http://inhoppursuit.blogspot.se/2012/02 ... y.html?m=1



Det hade varit en betydligt intressantare studie om de 1. utvärderat smak utöver doft och 2. testat flaskade öl efter några veckor istället. Att sniffa på ett prov från en nyligen torrhumlad öl direkt från tanken är inte samma sak som att spara det provet i en flaska i 3 veckor och sniffa igen. Det hade varit intressant om någon skulle flaska en flaska om dagen direkt från torrhumlingskärlet i två veckor och se hur de står sig mot varandra.
Sen har de torrhumlat på 23c, någon som kör sin öl så högt på torrhumlingen?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Karl R » måndag 2014-02-03 09:33

I med humlen så sent som möjligt i sekundären. Det mesta utbyte sker de första två dagarna. Vill man ha högre halter kör man i en ny omgång. Och nerbrytning av aromer kommer ju direkt, därför skickar du ner humlen så sent som möjligt. Detta är vad jag tror (på skalan vet/tror/gissar). Har läst mig till det men inte testat själv.
Om det är ont om tid så är det ju svårt att testa och utvärdera förstås. Annars är väl att hälla över CO2 en bra idé.

best of luck!
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ScrotzaN » måndag 2014-02-03 09:51

Jag torrhumlar alltid vid 20 grader iallafall.

Jag tycker det låter väldigt krångligt att ha en kran i botten men det är bara jag.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster