av Lindh » söndag 2014-02-02 17:43
Jag är inte nöjd med min metod för att torrhumla och vill med denna tråd ”tänka högt” för att förhoppningsvis (pun intended) få lite tips på hur jag ska hitta den metod som passar mig bäst. Jag vill ha en stor humlesmak, smidigt förfarande, lite syrepåverkan, lång hållbarhet av humlesmaken och slutligen en klar öl med lite grumlighet. Jag kör enbart med pellets och två fat per batch så allt annat skippar jag i denna genomgång. Jag har testat några olika metoder genom åren men tyvärr inte side-by-side, dvs två torrhumlemetoder med samma batch öl. Det tar tyvärr en del tid att göra ett sånt test med många metoder samtidigt, tid jag inte har eftersom jag snart ska torrhumla mitt SM-bidrag. Här är de olika metoderna där jag fetmarkerat det som är ”dealbreakern” för min del:
Torrhumla med lösa pellets i primären/första jäshinken
+ smidigt, töm-o-glöm helt enkelt
+ minimal disk
+ liten oxidering eftersom CO2 ligger kvar överst i tunnan när man öppnar
+ stor kontaktyta av humlen mot ölet
+ lätt att krascha humlen till botten
+ klar och fin öl
+ liten risk för infektioner
- ger lägre utvinning av humlen eftersom jästen äter upp oljorna enligt bryggare som t.ex. Vinnie Cilurzo, jag har dock inte testat denna metod tillräckligt ännu
- går inte att skaka jäskärlet för att öka utvinningen av oljor eftersom jästen då rörs upp, lite längre kontakttid kan motverka detta
Flytta till ny hink (sekundär-kärl) och tillsätta lösa pellets där
+ stor kontaktyta av humlen mot ölet
+ lätt att krascha humlen till botten
+ klar och fin öl
- inte så smidigt (mer disk)
- lite större risk för infektioner med hink->hink->fat
- ger ökad kontakt med syre vilket gör att humlearomen inte håller alls så länge som jag skulle önska
- går inte att skaka jäskärlet för att öka utvinningen av oljor eftersom det finns syre i hinken
Torrhumla i fat med humlepåse/humlestrumpa
+ liten risk för oxidering eftersom det går att fylla fatet med CO2 före flytten
+ lätt att provsmaka hur länge man vill ha i humlen
- mindre kontaktyta eftersom humlepåsen begränsar, det går att ha i flera påsar men det är osmidigt
- betydligt grumligare öl även med gelatin jämfört med torrhumlat i hink
- mycket humlepartiklar som ger många gröna öl i början
- kletigt att ta ut påsen
Torrhumla löst i fat och häverta till nytt fat
+ CO2-skyddat
- svårt att provsmaka då humlen kloggar kranar och slangar
- kräver så många fat att det blir både praktiskt och ekonomiskt oförsvarbart för min del
- väldigt mycket disk som är betydligt jobbigare än att diska en jäshink
Tankar och frågor till mig själv om dessa metoder och andra alternativ
-Man kan ju spruta ner CO2 i sekundärhinken?
-Ja men hur ska det gå till på ett smidigt sätt? Jag har läst om någon som byggt om en soda stream och sprutar ner CO2 i hinken, nae det känns sisådär i längden. Det känns som det går åt väldigt mycket kolsyra också.
-Använd en finmaskigare påse som t.ex. Saritatyget och ha i fatet så slipper du dricka humlebös?
-Efter att ha använt min biabpåse som en stor saftsil efter vörtkok så vet jag hur mycket den sätter igen. Alltså kommer kontakten med ölet bli väldigt lidande och framförallt humlesmaken.
-Skaffa en jättestor tesil och ha humlen i i fatet?
-Ja det finns en avlång tesil gjord specifikt för Corneliusfat och torrhumling, men de kostar en hel del och jag behöver minst två stycken. Bygga själv är kanske ett alternativ men knappast bara för att testa om det passar mig.
-Skaffa ett koniskt jäskärl och dumpa jästen före torrhumlingen?
Jättegärna, det vore ju perfekt! Men kan fakturan gå hem till dig istället?
Sammanfattning
Som ni märker så har jag hittills ingen bra lösning i sikte. Jag har en humlebetonad öl på primärjäsning som är uppdelad i två hinkar men de kommer ha olika alkoholstyrka vilket gör ett torrhumlingstest lite missvisande. I den bästa av världar så skulle jag bara torrhumla i primären och det kanske blir där jag hamnar tillslut, men jag kommer nog alltid undra om inte ölet skulle varit liiiite goda och ha mer humlearom om jag torrhumlat med mindre jäst. Förslag på andra metoder eller tankegångar? Släpp loss kommentarerna!