Humlepellets + bryggverk

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Humlepellets + bryggverk

Inläggav C-land » torsdag 2023-08-24 15:03

Enligt instruktion till bryggverket rekommenderas humlepåsar till öl med mer än 30g humle. En hopspider kan såklart vara lämplig men äger ingen ännu. Kan man slänga ner humlepellets rakt ner i den kokande vörten eller kommer det kleta igen filtret då pumpen går? Vill inte riskera att hela satsen går åt pipan för att det inte pumpar igenom.

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Humlepellets + bryggverk

Inläggav Furulid » måndag 2023-09-18 15:34

Jag vet inte vilket filter du menar. Jag har i några år i mitt BM20 gjort precis så som du beskriver, slängt ner humlepellets direkt i koket, och aldrig haft något stopp någonstans. Humlepåsar är väl jättebra till humlekottar, men just pellets tycker jag inte de gör så mycket nytta med. Det blir inga stopp i pumpen, men det blir rätt mycket druv som man måste hantera. För egen del silar jag vörten efter kylning i en finmaskig silpåse som gör att jag inte får särskilt mycket druv i jäshinken, det finns förstås andra sätt (whirlpool mm).

Roger
True hop and love
Användarvisningsbild
Furulid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: tisdag 2014-03-04 07:58
Ort: Katrineholm

Re: Humlepellets + bryggverk

Inläggav C-land » måndag 2023-09-18 16:12

Furulid skrev:Jag vet inte vilket filter du menar. Jag har i några år i mitt BM20 gjort precis så som du beskriver, slängt ner humlepellets direkt i koket, och aldrig haft något stopp någonstans. Humlepåsar är väl jättebra till humlekottar, men just pellets tycker jag inte de gör så mycket nytta med. Det blir inga stopp i pumpen, men det blir rätt mycket druv som man måste hantera. För egen del silar jag vörten efter kylning i en finmaskig silpåse som gör att jag inte får särskilt mycket druv i jäshinken, det finns förstås andra sätt (whirlpool mm).

Roger


Ok! Jag testade faktiskt att slänga de första givorna rakt ner men provade sedan en hopspider. Vet inte om den gjorde skillnad men pumpen fungerade fint under koket, dock kletade bazooka filtret igen efter kylning. Men fick tappa via kranen på bryggverket istället för att pumpa ut det sista.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster