Desinfektion

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Desinfektion

Inläggav Bosse Dalenius » måndag 2023-08-21 18:09

Hur noga skall man vara / hur noga är ni andra? Jag har nu bryggt mer än 30 satser med bra resultat och utan större missöden. Jag har från början varit väldigt noggrann med att desinficera hela tiden och allting efter allt man läst. Men jag funderar lite på om jag är överdrivet noga. Å ena sidan så har jag lärt mig att man skall desinficera saxen innan man klipper upp jästförpackningen osv men samtidigt så tillsätter man strösocker direkt vid priming i flaska utan att koka eller nått. Vid torrhumling går den i direkt utan vidare osv. Är det någon som fått problem efter bristande desinficering och i så fall hur har det gått till? En kanske mer konkret fråga, hur är det med vatten direkt från kranen? Är det ok att skölja av efter desinficering?
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Desinfektion

Inläggav ekstedt » tisdag 2023-08-22 12:40

Det viktigaste är att desinficera jäskärlet ordentligt, eftersom vörten/ölet har kontakt med det en längre tid. Jag har fått några infekterade satser (Brettanomyces) på grund av jäskärl som av olika anledningar har varit
svåra att rengöra och desinficera ordentligt. Se t.ex. här: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... brett.html.
Jag har även fått en Brett-infektion p.g.a. jäst som ej kom igång, så se alltid till att ha pigg jäst på bryggdagen.
Även flaskorna är viktiga att desinficera eller i alla fall rengöra ordentligt. Jag har fått enskilda brettinfektioner i flaskor som tidigare har innehållit Brett-öl. Men en enstaka flaska kan man ju leva med.

Saxen som klipper jästpåsen är kanske lite överkurs, även om jag brutar spruta lite isopropanol på den eftersom jag ändå har det tillhands.

Kranvattnet är normalt helt oproblematiskt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Desinfektion

Inläggav Bosse Dalenius » tisdag 2023-08-22 13:31

ekstedt skrev:Det viktigaste är att desinficera jäskärlet ordentligt, eftersom vörten/ölet har kontakt med det en längre tid. Jag har fått några infekterade satser (Brettanomyces) på grund av jäskärl som av olika anledningar har varit
svåra att rengöra och desinficera ordentligt. Se t.ex. här: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... brett.html.
Jag har även fått en Brett-infektion p.g.a. jäst som ej kom igång, så se alltid till att ha pigg jäst på bryggdagen.
Även flaskorna är viktiga att desinficera eller i alla fall rengöra ordentligt. Jag har fått enskilda brettinfektioner i flaskor som tidigare har innehållit Brett-öl. Men en enstaka flaska kan man ju leva med.

Saxen som klipper jästpåsen är kanske lite överkurs, även om jag brutar spruta lite isopropanol på den eftersom jag ändå har det tillhands.

Kranvattnet är normalt helt oproblematiskt.

Hej och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskap! Man kan kanske också spekulera i skillnader på var man håller hus?! Både klimat och bryggarkultur kanske påverkar vilken flora som förekommer? Jag bor och brygger i Portugal, ett vinland där öl är liktydigt med Superbock eller Sagres och där det är väldigt får små bryggerier som brygger hantverksmässigt. :)
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ronny och 20 gäster