Minska ”trub” - Låta vörten vila före/efter kylning?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Minska ”trub” - Låta vörten vila före/efter kylning?

Inläggav KlasNilsson » måndag 2023-07-24 07:04

Hej Bryggaren! Jag har bryggt lite över ett år och tänkte ge mig på att återanvända jäst. Men jag får alltid mer flockning och ”trub” (finns det ett svenskt ord?) i jäskärlet än vad jag ser andra få i videos/på bilder. Jag skulle vilja minska det något. Vad är era förslag för att få en renare vört i jäskärlet och för att fånga bra jäst? Jag har en Fermzilla triconical med 700 ml uppsamlingskärl, så inte en kran där jag kan tömma ur truben först.

Jag använder ca 10 g Irish moss sista 10 min av kokningen (20-25l-batch). Jag kyler så snabbt jag kan (counterflow chiller) och överför till jäskärl så snart vörten är kall nog. Jag har inte varit så noga med wirlpool, framförallt för att falskbotten i min Grainfather släpper och lyfter när jag gör det - vilket pajjar själva tanken med den. Jag har precis fixat en jäskyl så jag kallkrashar för första gången medan jag skriver.

Ska jag låta vörten vila innan jag för över den till jäskärlet? Hur länge? Före kylningen, med risk för mindre klar öl? Eftersom jag har en counterflow-kylare vill jag ju inte behöva kyla allt tillbaka till bryggverket, eftersom det är mer effektivt att föra över den kalla vörten i slangen än vänta på att allt blir kallt.
Har ni tricks för att falskbotten inte ska släppa när jag wirlpoolar? Och spelar wirlpool så stor roll när jag har falskbotten?
Ska jag byta ut Irish moss mot annat eller minska mängden?
Andra tips, tankar, råd?
KlasNilsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2022-07-16 10:31

Re: Minska ”trub” - Låta vörten vila före/efter kylning?

Inläggav Djonk » fredag 2023-07-28 23:27

Före kylning lär inte ge effekten du önskar. Men jag hänger inte med, har du inte ventilen i botten på Fermzillan? Där är det ju tänkt att man ska kunna tömma ur bottensats.
Annars kan du låta vörten mellanlanda i en jäshink, blåsa ur med kolsyra och låta det stå några timmar / över natten innan överföring..

Men du kan återanvända jäst trots att det innehåller mycket druv (svenska ordet) så egentligen behöver du inte anstränga dig i onödan. Samma sak gäller med att 'tvätta' jästen efteråt, bättre att dela upp förkulturen istället om du vill spara så ren jäst som möjligt - men det går fint att bara hälla upp bottensats inkl. lite öl i en rengjord burk och spara den i kylen någon månad.

KlasNilsson skrev:Ska jag byta ut Irish moss mot annat eller minska mängden?


Ja, du använder onödigt mycket. Större dos ger inte bättre effekt, testa hälften.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Minska ”trub” - Låta vörten vila före/efter kylning?

Inläggav Skogstorpsbryggarn » tisdag 2023-08-01 14:03

Djonks svar om hur du kan jobba med extra stora förkulturer är ett bra och enkelt sätt att slippa tvätta jästen. Men, om du absolut vill tvätta jästen så kan du göra såhär om du har mkt druv/humle kvar i jäskakan:

Efter du tömt ur ölen så tar du jäskakan till en hink om den inte redan är där. Skaka runt ett tag tills hela kakan löst upp sig helt. Låt stå 5 min. Då sjunker all humle, druv mm. Häll försiktigt över toppdelen i en större glasburk e d och säkra att inget skit kommer med. Fyll på med lite vatten, skaka runt och låt stå ca 45 min. Häll försiktigt av toppdelen, dvs jästen i en el flera glasburkar med lock och spara i kyl tills det är dags.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 34 gäster