Överjäsande lagerjäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Överjäsande lagerjäst

Inläggav Rennstam » lördag 2023-03-11 19:50

Jag jäser med wlp 800 och väldigt mycket jäst lägger sig på ytan. Den skall ju vara en underjäsande jäst. Någon som varit med om liknande jästbeteende? Vad kan det bero på? När jag använt den tidigare höll sig jästen på botten.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Överjäsande lagerjäst

Inläggav ekstedt » söndag 2023-03-12 10:36

Rennstam skrev:Jag jäser med wlp 800 och väldigt mycket jäst lägger sig på ytan. Den skall ju vara en underjäsande jäst. Någon som varit med om liknande jästbeteende? Vad kan det bero på? När jag använt den tidigare höll sig jästen på botten.


Jag har alltid fått ett jästskum på ytan med underjäst. Inte lika kraftigt som med överjäst, men själva jäsningen är ju inte lika kraftig heller. Det där att underjäst håller sig på botten är en myt. Däremot stämmer det nog att den i genomsnitt inte bildar ett lika kraftigt jästskum på ytan, även om man kompenserar för jästemperaturen. Det finns stor variation för överjäster därvidlag, t.ex. så bildar weizenjäst ofta ett extremt kraftigt skum.

Efter analys av DNA så har man faktiskt kommit fram till att WLP800 är Sacharomyces cerevisiae, d.v.s överjäst.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Överjäsande lagerjäst

Inläggav Rennstam » söndag 2023-03-12 12:18

Då kanske man skall överväga att jäsa WLP800 lite varmare (eftersom överjästa tenderar föredra detta)? När jag gjorde förkultur på denna i rumstemperatur svämmade e-kolven över, men när jag jäste vörten på 10 grader går det långsamt. Två veckor har gått och SG är 1017 - förväntat FG är 1010.

Så här ser för övrigt jästskummet ut. Ganska mycket för WLP800, tycker jag (klicka på bilden så blir den rättvänd).
Bilagor
WLP800.jpeg
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Överjäsande lagerjäst

Inläggav ekstedt » söndag 2023-03-12 12:56

All jäst "föredrar" varmare temperatur, upp till en viss gräns förstås (typ 30-40 C). Och vilka temperaturer jäst tål varierar en del. Det faktum att WLP800 klarar av att jäsa lika kallt som underjäst pekar väl på att man kan behandla den som en underjäst i den aspekten. Ser ingen anledning att använda den annorlunda bara för att man har upptäckt att den är S. cerevisiae.

I slutändan handlar det ju om vilket bidrag till ölet vi vill att jästen ska ge. Ju kallare desto mindre jäsbiprodukter gäller oavsett om det under- eller överjäst.

Det där skummer ser typiskt ut som mina lagerjäsningar. Skulle tipsa om att höja temperaturen när sluten av jäsningen börjar närma sig.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Överjäsande lagerjäst

Inläggav Rennstam » söndag 2023-03-12 13:45

Sant, sant. Tack! Nu blir det spundning, och höjd temp:).
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster