Oxiderad sparad jäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Oxiderad sparad jäst

Inläggav Rennstam » torsdag 2023-02-23 22:09

Sist jag bryggde en tjeckisk pilsner sparade jag jästen (WLP800) i två burkar. Nu efter två månader är ölet (som täcker jästen) i ena burken ljusbrunt, och i den andra ser det ut som den ursprungliga ölen (ljust, halmfärgat). Ölet i den förra burken har oxiderat, antar jag. Är det någon som vet om detta kan påverka kvaliteten på jästen i den burken? Jag antog att det INTE påverkar och gjorde en förkultur, men är nyfiken på om någon vet mer, och har erfarenhet av sparad jäst där ölen oxiderat.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Oxiderad sparad jäst

Inläggav ekstedt » fredag 2023-02-24 11:06

Det första som händer är att jästen förbrukar sina energireserver för att använda syret till att syntetisera lipider. Detta kan den bara göra i begränsad omfattning dock. Jäst kan också oxidera etanol till ättiksyra och utvinna energi i någon mån. Men att ölet oxiderat tyder ju på att jästen inte kunnat ta hand om allt syre. Höga syrenivåer kan vara en stressfaktor för jäst, men det är tveksamt om man kan uppnå sådana nivåer bara genom diffusion från omgivningen.

Oavsett, eftersom du lyckligtvis har två burkar och den ena är icke-oxiderad så räcker det väl med att använda den?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Oxiderad sparad jäst

Inläggav Rennstam » fredag 2023-02-24 17:29

Jo, jag tänkte först bara använda den ena burken men det fanns relativt lite jäst i den, så jag blev girig och gjorde en förkultur på båda. Förkulturen satte för övrigt en himla fart, mer än vad jag är van vid med WLP800, men det är nog mest ett tecken på att jag hade mycket jäst.

Hursomhelst, som jag tolkar ditt svar är det värsta som kan ha hänt att jästen är "stressad". Vad gör en stressad jäst? Med tanke på att den satte igång så rejält var den åtminstone inte stressad till inaktivitet?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Oxiderad sparad jäst

Inläggav ekstedt » fredag 2023-02-24 17:58

Stressad jäst kan ibland släppa ifrån sig ämnen som inte är önskvärda i ölet: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... tress.html

Just oxidativ stress vet jag dock inte exakt vad det kan leda till.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster