Söta mörka öl vid extraktbryggning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Söta mörka öl vid extraktbryggning

Inläggav Brewhog » måndag 2022-11-21 22:17

Jag har bryggt på extrakt senaste tiden. Mycket bekvämt och självklart mindre arbete och man kan kombinera med små delar mäskat för variation.

Jag har dock haft återkommande problem med att de blir oväntat söta och mörka. När det gäller IPA är det jobbigt för det tar över humlearomen och ölet blir jolmigt. Av en slump läste jag att man inte skall koka extrakt länge. Där beskrevs det mer eller mindre som en självklarhet och att redan är reducerade genom kokning under vakuum och man får mycket icke-förjäsningsbart om man kör 60 min kok. Jag tänkte testa det nästa gång, men är det någon annan som hört detta? Jag har aldrig sett det tidigare och tillverkare eller återförsäljare beskriver det som att man kokar som vanlig vört.

På bilden ses ett exempel. Detta är bryggt på så vis att 72% av OG kommer från flytande extrakt "light". 17% kommer från spraymalt "light" och 11% kommer från spraymalt "medium". Jag tycker det känns lite mörkt. Det ser ut så från start. Det blir inte värre med tiden under jäsningen. Dock har den där ölen faktiskt endast 1.013 och startade på 1.056 men den kändes ändå söt. Den är ordentligt besk och torrhumlad.
Bilagor
PXL_20220701_16205123357.jpg
PXL_20220701_16205123357.jpg (38.87 KiB) Visad 1747 gånger
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Söta mörka öl vid extraktbryggning

Inläggav Brewhog » torsdag 2023-02-02 21:26

Slutsats: Koka extrakt max 15 min kanske t.o.m. kortare. Det har jag börjat göra och det är en helt annan sak. Mycket bättre FG och ljusare när så önskas.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Söta mörka öl vid extraktbryggning

Inläggav Perwaste » torsdag 2023-02-02 23:26

Men hur blir humlebeskan med bara 15 min kok? Eller var det det du menade i första inlägget, att det ändå blir beska? Pellets eller kottar?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Söta mörka öl vid extraktbryggning

Inläggav ekstedt » fredag 2023-02-03 09:52

Det är nog bara flytande extrakt som ger det där. Jag har använt spraymalt och det blir ljust som det ska.

Ställer mig tvivlande också till att en timma eller en kvart som koktid ger någon signifikant skillnad.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Söta mörka öl vid extraktbryggning

Inläggav Brewhog » söndag 2023-02-05 12:32

Perwaste skrev:Men hur blir humlebeskan med bara 15 min kok? Eller var det det du menade i första inlägget, att det ändå blir beska? Pellets eller kottar?


Koket går lika länge som vanligt, bara det att man blandar i extrakt när 15 min kvarstår. I början är det bara humle i vatten. Vill man ha beskgiva från 60 min tar det lika lång tid som alltid. Det som är bra är att om man kör stor giva vid 30-40 min och får fram hög teoretisk beska genom den kan man spara lite tid. Jag brukar inte ha 60 min giva på APA.

ekstedt skrev:Det är nog bara flytande extrakt som ger det där. Jag har använt spraymalt och det blir ljust som det ska.

Ställer mig tvivlande också till att en timma eller en kvart som koktid ger någon signifikant skillnad.


För mig gjorde det all skillnad i världen. Jag har läst om fenomenet på många ställen nu, och det nämns också mycket riktigt att flytande extrakt ger mer av den effekten. Oavsett typ av extrakt tänker jag fortsätta med kortare kok eftersom det ändå inte finns någon direkt poäng att koka extraktet länge, bara det löser sig och blir desinficerat vilket inte tar så lång tid.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Söta mörka öl vid extraktbryggning

Inläggav Djonk » söndag 2023-02-05 19:16

Det sägs att humle inte extraheras likadant i rent vatten som i vört. Om du ändå försöker finslipa/jämföra kan det kanske vara värt att prova kok med och utan DME innan du har i LME.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 73 gäster