Slutet system för vörtkylning med kylspiraler

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Slutet system för vörtkylning med kylspiraler

Inläggav Rennstam » söndag 2022-09-18 21:52

Jag funderar på att skapa ett slutet system för vörtkylning. Dels för att inte använda så mycket vatten, dels för att få kallare vatten i kylspiralen.

Såhär tänkte jag mig ett system med två kylspiraler, en hink med isvatten, och en pump: Första kylspiralen sättes i vörten, från denna går en slang ut till en andra kylspiral som står i en hink med isvatten. Ut från den andra kylspiralen går en slang till en pump som pumpar in vattnet i den första kylspiralen.

Jag ville bara kolla om någon har någon kommentar till detta. Kanske skall man kyla ner till ca 60 grader med ledningsvatten först för att minska pressen på isvattnet, för att sedan koppla om till pumpen. Men annars borde väl detta funka?

Och är det någon som har erfarenheter av att använda en enkel pump, eller förslag på pump? Verkar som att pumpar för dammar är billigast. De brukar vara dränkbara, men jag antar att de fungerar även om de inte är under vatten?

Se bif. proffsiga ritning som möjligen tydliggör hur jag har tänkt.
Bilagor
IMG_1127.jpg
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Slutet system för vörtkylning med kylspiraler

Inläggav Ove k » måndag 2022-09-19 07:39

Hej!
Lite beroende på hur man bor och vad man har för förutsättningar så är det en utmärkt idé.
Jag som bor i hus och har plats har löst det såhär.
Jag köpte en regnvattentunna på 200 liter och en dränkbar trädgårdspump samt lite vanlig trädgårdsslang.
Samma princip som du tänkt men bara en kylspiral.
Den enda nackdelen är att på sommaren när det är varmt så måste jag köra dom siste 10 graderna med flödande vatten men sett till hur mycket vatten jag sparar så är det värt det alla dagar i veckan.
Lycka till!
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22

Re: Slutet system för vörtkylning med kylspiraler

Inläggav Rennstam » måndag 2022-09-19 08:48

Aha, ja det är ju bra om man har en 200 liters regntunna:). Det som också är bra med din lösning är att du kan köpa en dränkbar pump. Dessa förefaller vara billigare än icke-dränkbara. Med min lösning behöver man ju en pump á la Riptide, och de verkar generellt sett vara dyrare. Jag hittade den här på Biltema. Inte så dyr som Riptide (som kostar typ 3000 kr) men ändå: https://www.biltema.se/bat/pumpar/vatte ... 1gQAvD_BwE

Men håller den länge så är 1000 kr i och för sig inte så mycket.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Slutet system för vörtkylning med kylspiraler

Inläggav SGP » måndag 2022-09-19 11:33

Att nåt från Biltema skulle hålla länge är nog bara önsketänkande. Man får vara glad om den funkar första gången man använder den.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Slutet system för vörtkylning med kylspiraler

Inläggav Ove k » måndag 2022-09-19 15:19

Dränkbar trädgårdspump på jula av deras eget märke funkar utmärkt kostar under 1000lappen.
Hela mitt system regnvattertunna, pump och slangar kostade strax över 2000. Julas eget märke mecc funkar utmärkt.
Jag tror att du ska ha en så stor vattenbehållare som du bara kan, vattnet värms upp rätt snabbt.
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 99 gäster