(Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststarter

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

(Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststarter

Inläggav KlasNilsson » onsdag 2022-08-03 15:13

Jag gör min första batch med jäststarter och undrar hur jag registrerar volymökningen i liter i receptet? Jag har lagt till jäststartern (1,9L) i Brewfather, men den verkar inte justera batch-volymen. I mitt huvud påverkar väl det beräknad ABV om inte den extra mängden vatten är med? Jag har lagt till mängden DME i receptet som ”Primary”?
Oavsett är det lite surt att receptet inte räknar rätt volym slutprodukt.
Bilagor
5DE61398-D059-4737-9CC7-F673B50F5145.jpeg
Senast redigerad av KlasNilsson torsdag 2022-08-04 06:06, redigerad totalt 1 gång.
KlasNilsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2022-07-16 10:31

Re: Brewfather: Hur registrera volymökning med jäststarter

Inläggav KlasNilsson » torsdag 2022-08-04 06:05

Jag fick svar på Brewfather community som jag tänkte köra på.: Kyl jäststartern när den jäst ut. Häll av vörten och addera bara jästlagret i botten. Därmed blir inte volymen så mycket större och jag kunde ta bort spraymalten ur beräkningen också.
KlasNilsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2022-07-16 10:31

Re: (Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststa

Inläggav Perwaste » torsdag 2022-08-04 13:11

Det låter rätt omständigt?

Om det nu inte finms en ruta att klicka i för att addera förkulturen med, så går det väl att justera med den volymen i utrustningsprofilen?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: (Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststa

Inläggav Djonk » torsdag 2022-08-04 19:29

När man använder magnetomrörare till förkulturen blir den starkt oxiderad, det är liksom poängen, så det vanliga är att hälla bort vätskan och bara ha i jästlagret. Tycker att det är en fördel i "shaken, not stirred"-metoden att man lika gärna kan hälla i rubbet direkt (efter avsmakning) med tanke på att det bör vara den piggaste jästen som fortfarande flyter, men då får du hitta på något sätt att korrigera i Brewfather om du vill att det ska stämma så bra som möjligt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: (Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststa

Inläggav KlasNilsson » tisdag 2022-11-15 10:52

Nu kommer sent svar, då jag missat era inlägg. Om man gör som du föreslår, Djonk, riskerar inte det att pajja receptet? Det är ändå kanske 10% tillägg på en 20L batch. Bör man då anpassa Spraymalten så det passar stilen? Nu kör jag extra light.

Jag har gjort 4 bryggningar med jäststarter och 2-3 verkar ha fungerat bra med avhällning. Nu har jag en på jäsning som verkar lite trött, men jag satte nog startern lite för tidigt - 1,5 dygn framme och ett dygn i kylen.

Djonk skrev:När man använder magnetomrörare till förkulturen blir den starkt oxiderad, det är liksom poängen, så det vanliga är att hälla bort vätskan och bara ha i jästlagret. Tycker att det är en fördel i "shaken, not stirred"-metoden att man lika gärna kan hälla i rubbet direkt (efter avsmakning) med tanke på att det bör vara den piggaste jästen som fortfarande flyter, men då får du hitta på något sätt att korrigera i Brewfather om du vill att det ska stämma så bra som möjligt.
KlasNilsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2022-07-16 10:31

Re: (Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststa

Inläggav ekstedt » tisdag 2022-11-15 13:54

Det är väl bara OG som påverkas signifikant - och knappt det - av förkulturen. Och det är lätt att korrigera för. Bara att lägga in maltextraktet i bryggprogrammet och öka satsvolymen och se hur OG ändras. Med förbehåll för att jag inte använder Brewfather; det är möjligt att de moderna programmen krånglar till det på något sätt.

Att hälla hela förkulturen i vörten är ganska standard, även med magnetomrörare. Någon större oxidering borde inte ske. Poängen är ju tvärtom att jästen tar hand om syret, på samma sätt som när man syresätter vörten. Har man en riktigt stor förkultur kanske man ändå inte vill hysta i hela förkulturen. Båda metoderna har sina för- och nackdelar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: (Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststa

Inläggav ecmik » tisdag 2022-11-15 14:05

ekstedt skrev:Det är väl bara OG som påverkas signifikant - och knappt det - av förkulturen. Och det är lätt att korrigera för. Bara att lägga in maltextraktet i bryggprogrammet och öka satsvolymen och se hur OG ändras. Med förbehåll för att jag inte använder Brewfather; det är möjligt att de moderna programmen krånglar till det på något sätt.

Att hälla hela förkulturen i vörten är ganska standard, även med magnetomrörare. Någon större oxidering borde inte ske. Poängen är ju tvärtom att jästen tar hand om syret, på samma sätt som när man syresätter vörten. Har man en riktigt stor förkultur kanske man ändå inte vill hysta i hela förkulturen. Båda metoderna har sina för- och nackdelar.
En tanke.. När man dekanterar och råkar få med lite jäst (det där översta diset som ibland kommer väldigt snabbt), kan det skapa lite problem med utjäsning? Vi snackar inte stora problem, utan kanske de där 1-3 pinnarna från vad man brukar/borde landa på. Tänker att översta lagret kanske består mestadels av de jästcellerna som hängt kvar längst i suspension?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: (Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststa

Inläggav Rotsac » tisdag 2022-11-15 18:42

KlasNilsson skrev:Jag gör min första batch med jäststarter och undrar hur jag registrerar volymökningen i liter i receptet? Jag har lagt till jäststartern (1,9L) i Brewfather, men den verkar inte justera batch-volymen. I mitt huvud påverkar väl det beräknad ABV om inte den extra mängden vatten är med? Jag har lagt till mängden DME i receptet som ”Primary”?
Oavsett är det lite surt att receptet inte räknar rätt volym slutprodukt.


Om du tillsätter 1,9 Liter i form av förkultur, så kan du använda "Top up" i Brewfather, för att lägga till den mängden vätska.
Jag hade inte brytt mig om att lägga till DME till maltmängden.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: (Besvarad)Brewfather: Registrera volymökning med jäststa

Inläggav KlasNilsson » onsdag 2022-11-16 13:02

Tack för tips och tankar! Det viktigaste jag tar med mig är att det inte verkar göra jättestor skillnad hur man än gör. :) Och då känns det ju tryggt att experimentera!
KlasNilsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2022-07-16 10:31


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 95 gäster