Mest udda eller knasigaste ingrediensen ??

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mest udda eller knasigaste ingrediensen ??

Inläggav Velvetize » tisdag 2022-07-26 18:51

Hej på er!
Ska till att göra en experiment stout snart.
Tänkte smaksätta med kaffe och möjligen kakao och choklad. Tankarna flyger och inget är bestämt än.

Men tänkte kolla här med er vad det knasigaste, udda ni någonsin har haft i när ni bryggt.
Hur gick det och vad blev resultatet?
Helst då mörk öl som stout eller porter men alla ska få höras :D

Kul att höra, shoot
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Mest udda eller knasigaste ingrediensen ??

Inläggav Djonk » tisdag 2022-07-26 20:58

Jag har mest förlitat mig på att jäst/mikrober eller andra helt vanliga ingredienser ska stå för udda smaker. T.ex. torrhumling 4g/L med Sorachi Ace som gav en stark ton av dill, jag tyckte att det smakade kul men det var inte alla som uppskattade smaken. Suröl och brett är två givna kandidater, med blandat resultat. Eller kanske färsk, nyskördad humle - gott men annorlunda.

Golden Stout är lite udda som stil. Har inte provat brygga det själv.

Enris är ju egentligen en väldigt traditionell ingrediens, men det känns lite annorlunda att fylla mäsk-kärlet eller kastrullen med [väl sköljda och rensade] grenar :D
Tycker att det ger ett trevligt bidrag - aromatiskt, tjock munkänsla och en speciell beska som för tankarna lite åt gin. Kan säkert fungera bra i mörk öl också.
Senast redigerad av Djonk tisdag 2022-07-26 23:47, redigerad totalt 1 gång.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mest udda eller knasigaste ingrediensen ??

Inläggav Velvetize » tisdag 2022-07-26 22:18

Kul att höra. Sorachi Ace verkar ju sjukt annorlunda humle.

Går i tankarna att möjligen göra nåt så våghalsigt som Poppels gjort med sina swedish fika stouts.
Typ kasta ner några chokladbollar eller mums mums eller annat gott bakverk :-)
Även om det kanske mest är för show. Men nåt borde det väl ge
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Mest udda eller knasigaste ingrediensen ??

Inläggav Djonk » onsdag 2022-07-27 00:10

Idén är rolig, men jag skulle aktat mig för smör i ölet. Det många bryggerier gör när de kallar ölet för något slags bakverk är att t.ex. ha i övriga ingredienser - i det här fallet havre, socker, kakao, kanske kaffe eller apelsin och försiktig mängd kokos (eftersom det också är fett). Äggvita bör gå att använda som klarningsmedel, men verkar onödigt riskabelt jämfört med alternativen - men man kan ju knäcka i ägg i glaset eller vispa vitan och ha på toppen lite som med en drink.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron