Spä ut färdig öl ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Spä ut färdig öl ?

Inläggav Velvetize » måndag 2022-07-18 11:39

Gjorde en god Ipa som blev klar här om dagen. Landade på 7% och smakar som den ska.
Men nu fick jag en idé om att föra över 5-6 liter till en litet corneliusfat för att spä ut den lite.
Spä ut undrar ni? Är du galen? Men nej ha ha ha. Hade bara en idé om att testa detta för att bjuda dom som inte tycker om så starka öl.
Frågan är då, hur stor risk är det för att få in bakterier och annat skit om jag först för över från nuvarande fat till ett annat utan att syresätta. Slutet system.
Men sedan måste jag ju öppna det lilla fatet för att hälla i lite vatten. Och även trycka i mer kolsyra såklart.

Bara lite tankar, kanske en dum idé.
Men är det någon som testat nåt liknande ?
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Spä ut färdig öl ?

Inläggav Djonk » måndag 2022-07-18 23:13

Du kan fylla på med vatten i fatet innan du överför öl, så kan du trycka i kolsyra och pysa ur genom övertrycksventilen några gånger för att minimera syrehalten. Jag har spätt ut ibland, fungerar fint så länge man inte späder för mycket.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Spä ut färdig öl ?

Inläggav Velvetize » tisdag 2022-07-19 12:54

Djonk skrev:Du kan fylla på med vatten i fatet innan du överför öl, så kan du trycka i kolsyra och pysa ur genom övertrycksventilen några gånger för att minimera syrehalten. Jag har spätt ut ibland, fungerar fint så länge man inte späder för mycket.


Ok! Toppen tack för svar.
Nästa fråga är ju just hur mycket vatten man törs ha i?
Svårt att räkna på. Eller finns det nån smart matematiker därute som kan ge mig en knuff i rätt riktning?

Har väldigt svårt att uppskatta hur mycket man törs hälla i.
Vad gör tex en liter vatten för en mängd av 5 liter 7% öl.
Vill ju inte att det ska bli lättöl :D
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Spä ut färdig öl ?

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2022-07-19 15:50

5 l x 7 % / 6 l = 5,8%

Men tänk på att kallt vatten innehåller en hel del syre. Jag skulle koka vattnet, och helst låta det svalna under kolsyra eller i ett slutet kärl utan luft (se upp för undertryck då det svalnar) för att minska risken för oxidation.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Spä ut färdig öl ?

Inläggav Velvetize » tisdag 2022-07-19 20:05

fredrik.stahl skrev:5 l x 7 % / 6 l = 5,8%

Men tänk på att kallt vatten innehåller en hel del syre. Jag skulle koka vattnet, och helst låta det svalna under kolsyra eller i ett slutet kärl utan luft (se upp för undertryck då det svalnar) för att minska risken för oxidation.



Men toppen! Super tack för snabba fina svar. Låter klokt att koka vattnet först.
Och just 1 liter passar ju perfekt då för en utspädd variant.
Kul att testa.
Tack
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Spä ut färdig öl ?

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2022-07-28 09:21

Ett bra alternativ är annars att späda i glaset med bubbelvatten.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster