Hur använder man spunding Valve?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hur använder man spunding Valve?

Inläggav alegi » lördag 2022-07-02 11:51

Hej, jag förstår inte grejen med den. Jag köpte en jäshink i plast som tydligen skall kunna användas som jäshink och fat. Dvs man kan jäsa och dricka ur den. Antingen var jag tolkat produkten fel, dvs att man behöver två för att föra över färdig öl till en annan tom behållare.

Men enligt instruktionerna så ska man kunna jäsa och sedan dricka färdig kolsyrad öl direkt ur den. Med en spunding Valve som man kunde köpa till.

Men jag förstår inte grejen med den eftersom hur ska man kunna ställa in rätt bar när den inte ens börjat jäsa och bygga upp ett tryck? Och för det andra, kollar jag en kolsyretabell så krävs det väldigt hög bar för att få rätt kolsyrenivå för t ex en wit om jag jäser den i 19 grader.

Så hur använder man den korrekt egentligen?
alegi
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: tisdag 2013-07-09 23:36

Re: Hur använder man spunding Valve?

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2022-07-03 17:18

Visst kan det gå att få färdigkolsyrad öl med en spundingventil men det krävs både tur och erfarenhet.
Man behöver ha bra koll på hur jästen beter sig och veta när man ska stänga ventilen för att få rätt jämviktstryck i fatet när ölen är klar.

Jag använder spundingventil mest för att det gör livet så mycket lättare när man ska föra över mellan fat och flaskor. Att jäsningen sägs bli renare och att man inte utsätter ölen för mer syre (oxidering) än nödvändigt är bara bonus.

Ventilerna jag har är bara ställbara mellan 0,5-1,0bar så när ölen jäst klart stänger jag ventilen helt och tvångskarbonerar ölen, det är ett vågspel om man ska hitta rätt tryck för ölen om man jäser vid 19° och sen vill ha ett annat tryck när ölen är kall. 1,5bar vid 16° blir inte mer än 0,3-0,4bar vid 2°

Det är kanske lättare med fat och ventil som både tåler och är ställbara för högre tryck, jag provjäste öl i ett Corneliusfat som hade en manometer på gasingången. Efter någon dag var trycket uppe i 5 bar, så brist på co2 är inget problem.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster