Kan någon förklara

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kan någon förklara

Inläggav peterg » söndag 2022-05-29 13:24

Någon som kan förklara varför mängden slurry blivit så olika. Jag delade upp vörten i 2 fat, 18 och 19 liter. Jäste med 2 paket S05, ett i varje fat och faten står bredvid varandra i samma kyl o lika länge. Jästen har samma datum och batchnr. Glasburkarna rymmer 1,7 liter och i 19 fatet blir det väsentligt mindre mängd. Varför?
20220512_134233 (1).jpg
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Kan någon förklara

Inläggav SGP » söndag 2022-05-29 19:07

Det är väl kalldruven i ena burken antar jag. Det ser ut som att slurryn i övre burken är något ljusare än den undre. Jag skulle gissa att den övre innehåller mest jäst medan den undre innehåller det mesta av druven plus jäst.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Kan någon förklara

Inläggav fredrik.stahl » söndag 2022-05-29 19:31

Jag tror också det är druven. Hur gjorde du när du splittade vörten? Fyllde först det ena jäskärlet och sen det andra? Jag brukar flytta mellan flera gånger när jag gör tester för att det ska bli mer lika vört. Annars kan även t.ex. OG, beska och smak bli olika.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Kan någon förklara

Inläggav peterg » måndag 2022-05-30 19:03

Ja, jag fyller först ena fatet och sedan det andre. Tycker att smaken är väldigt lika och nöjer mig med det. Fg var i alla fall lika. Antar att kalldruven uppstår när jag kyler vörten till ca 23°, och efter det tappar jag med sil (IKEAs tyg “Sarita) till fat. Efter ett dygn i kyl pitchar jag vid 17°. Borde det inte bli lika mycket kalldruv i båda faten? Att det ena fatet är lite smalare borde väl inte påverka mängden slurry, eller?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Kan någon förklara

Inläggav Djonk » måndag 2022-05-30 23:09

Precis efter nerkylning är ju vörten grumlig men har redan hunnit skikta sig lite, helt normalt att du får med olika mycket sediment i det första och andra fatet som fylls. En lösning är att använda en T-koppling och fylla båda faten samtidigt, eller låta det sedimentera rejält (t.ex. över natten) innan överföring.

Dimensionerna för jäskärlet ska i teorin kunna påverka smaken, men det lär behövas större skillnad än den mellan 18- och 19-litersfat.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster