Hållbarhet humle och malt

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hållbarhet humle och malt

Inläggav eric » tisdag 2022-04-19 10:15

Hej! Efter några års brygguppehåll så går jag i tankarna att brygga nån saison och ipa till sommaren. Har både malt och humle i inventariet men inser att jag troligtvis behöver kassera det mesta. Vad är erfarenhet av humle som förvarats oöppnad och vakuumpackad i frysen i några år? Har exempelvis 400 g Magnum skördeår 2016, 100 g Sabro skördeår 2018, 100g Mosaic skördeår 2017 mm. Är det bara att kasta? Har även vakuumpackad malt som förvarats i oisolerat garage några år. Skulle basmalten fungera tror ni? Specialmalten räknar jag med att hiva. Vad är era erfarenheter? Kan naturligtvis smaka och lukta mig fram, men jag skulle nästan behöva ett referensprov för att avgöra kvalitén.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Hållbarhet humle och malt

Inläggav SGP » tisdag 2022-04-19 11:51

Jag bryggde nyligen (januari) en IPA med humle från 2017 som jag förvarat i frysen och det gick alldeles utmärkt. Kanske inte toppkvalitet men den var fortfarande fullt duglig och smakade bra så det funkar nog bra med din humle.

Malten så länge den är bra förpackad och förvarad går att använda flera år efter att den gått ut, inga problem.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Hållbarhet humle och malt

Inläggav Djonk » tisdag 2022-04-19 13:42

Ja humle håller sig extremt länge i frysen i min erfarenhet - skulle tippa att skillnaden mellan skördar är större än vad några år i frysen gör.

Malt har jag alltid försökt använda upp så fort som möjligt, men kan tro att just smak och lukt räcker långt. T.ex. vete och havre börjar smaka gammalt rätt snabbt - om det påminner om trolldeg, lite härsken, unken eller fadd smak skulle jag inte tycka att det var värt att chansa.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hållbarhet humle och malt

Inläggav Ove k » torsdag 2022-04-21 06:55

Malten är ju dessutom den mindre kostsamma, så den hade jag inte ens övervägt att chansa med.
Humlen är säkert ok.
Ove k
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: fredag 2022-02-04 15:22


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster

cron