Syrefri överföring

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Syrefri överföring

Inläggav Skogstorpsbryggarn » onsdag 2022-03-30 13:55

Jobbar sen rätt länge med att låta allt ske i primär jäshink, och sen göra en syrefri överföring till fat enl den princip som jag tror Lindh presenterade för några år sen. Bra, enkelt och tämligen syrefritt.

Nu är det så att jag ibland, av olika skäl som vi kan bortse ifrån här, går över i en andra jäshink som ett mellansteg. På det sätt jag gör detta nu är att fylla jäshink 2 med CO2 så gott det går, och sen tappa över via slang med lock på glänt på hink nr 2 så lite det går, och sen flusha ur headspace några ggr efter färdig överföring för att minimera syret. Det lär dock knappast vara syrefritt på samma sätt som det blir vid överföring till fat.

Det jag undrar är om nån har nån motsvarande smart och enkel lösning på syrefri flytt jäshink-jäshink?
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Syrefri överföring

Inläggav ecmik » torsdag 2022-03-31 14:28

Det allra enklaste är väl att flytta ölet när det fortfarande jäser lite grann. Sen flusha tomrummet över ölet i hink 2 efteråt för säkerhets skull kanske, men då oxideras det nog som allra minst tänker jag.

Man skulle annars kunna montera en PET-adapter i pluggen i locket med en stump ölslang, och sedan fylla hinken med SaniClean och tömma ut det med flöde av CO2 från toppen (förutsatt att du har tappkran). Men det är nog svår att tömma ut precis all vätska. Plus att du senare måste få ner en slang i botten på hinken på nåt sätt så att ölet kommer ner på ett bra sätt. Men det kanske finns någon idé där?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syrefri överföring

Inläggav Skogstorpsbryggarn » fredag 2022-04-01 12:15

Tack. Får klura vidare på dina förslag!
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Syrefri överföring

Inläggav Saint » onsdag 2022-04-06 08:27

Hej

Är det inte vettigare att fundera vidare på varför du alls behöver föra över till ett annat kärl innan fatning. Finns det något där som kan justeras så att det steget aldrig blir aktuellt?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 77 gäster

cron