Flaskning med beergun efter inskakning kolsyra

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Flaskning med beergun efter inskakning kolsyra

Inläggav Skogstorpsbryggarn » fredag 2022-03-18 09:31

Har av olika skäl hamnat i ett läge där jag snabbt behöver flaska ett nyfyllt corneliusfat med min beergun. Har gjort det mång ggr, men har alltid haft tid att låta kolsyran sätta sig och sen flaska i lugn och ro ett par dar efter jämvikt är uppnådd.
Nu behöver jag fatet så fort det går, så jag har skakat i kolsyra nu, men kommer behöva skaka i ett par omgångar till. Räknar med att det blir klart idag. Frågan är hur länge jag sen behöver vänta med att flaska med beergun efter detta? Nån som haft lika bråttom och provat/vet? Jag tänker typ ett dygn för att det ska sätta sig, men har ingen aning. Tacksam för tips.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Flaskning med beergun efter inskakning kolsyra

Inläggav aletorp » fredag 2022-03-18 10:37

Jag tänker så här. Det är väl åtminstone inte sämre att flaska direkt för då får ju ölet längre tid i sin slutliga miljö innan användning.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Flaskning med beergun efter inskakning kolsyra

Inläggav Djonk » fredag 2022-03-18 11:47

Om du lyckas skaka i perfekt mängd kolsyra ska du inte behöva vänta på något efter det.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Flaskning med beergun efter inskakning kolsyra

Inläggav Skogstorpsbryggarn » fredag 2022-03-18 14:07

Tack för input. Har skakat järnet i omgångar, så är nu i jämvikt i det tryck jag vill ha. Ska ändå låta fatet vila till imorrn bitti och flaska då.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Flaskning med beergun efter inskakning kolsyra

Inläggav Skogstorpsbryggarn » söndag 2022-03-20 17:59

Som info: det blev inte bra med snabbversionen. Fick avbryta pga mkt skum. Gjorde allt som jag alltid gör, så nästan 100 att det berodde på för kort vila. Flaskade igen nyss och då gick det ok, men var rätt skummig nu oxå. Så antingen var inte ölen i fullständig jämvikt när jag trodde det (osannolikt) eller så behöver den mer än 20h vila efter att ha skakats till jämnvikt direkt efter fatning. Återgår till mina normala 5-7 dagar, det var ju en engångskris…
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Flaskning med beergun efter inskakning kolsyra

Inläggav MCMLXXXII » fredag 2022-08-26 14:33

Du nämner inget om det, så du kanske förvarar fatet i kylskåp, men kall öl skummar mindre.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Flaskning med beergun efter inskakning kolsyra

Inläggav Skogstorpsbryggarn » söndag 2022-08-28 07:46

Håller alltid 0.5 gr i min ölkyl vid kolsyrning och inför flaskning, just utifrån det du skriver. Glömde skriva det.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 97 gäster