Lactobacillus förkultur och spara till nästa bryggning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lactobacillus förkultur och spara till nästa bryggning

Inläggav Trasselknut » torsdag 2022-02-10 18:34

På söndag är det dags att involvera tjejen och brygga en berliner weisse med hallon. Till det har det införskaffats ett paket Lactobacillus Delbrueckii (Wyeast 5335) som ska ge en sparsmakad syra vilket nog kommer passa oss utmärkt. Frågan är dock den här. Jag vill splitta paketet, frysa in en eller flera rör och göra en förkultur på resterande men är osäker på hur mycket jag behöver använda nu för att få en bra förkultur till ~17 liter vört.

Tanken jag har är att späda paketet med en dl avsvalnat kokat vatten, frysa in ett gäng rör med 25 ml tillsammans med glycerol och göra en förkultur på halva mängden som är kvar eller mindre. Frågan är ju bara hur mycket jag kan avvara och hur mycket jag måste använda till en förkultur nu. Tror mig ha förstått att Lactobacillus är svårare att odla upp, sedimentera och dekantera men om det bara handlar om tid så kan jag egentligen splitta paketet i två, göra två förkulturer där jag använder en och fryser in den andra.

Så vad är bäst väg att gå här?
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron