Pediococcus infektion i veteöl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Pediococcus infektion i veteöl

Inläggav Eastby91 » fredag 2022-02-04 12:51

Hej alla goa bryggare. Jag har som synes fått en infektion av Pediococcus-bakterier (tror jag?) i min 11-liters batch som nu stått på jäsning i brygghinken i snart 3 veckor. Planen var att flaska ölet nu imorgon, men nu är frågan vad jag vågar göra efter denna upptäckt.

Bilder:
https://i.imgur.com/14Zf934.jpg
https://i.imgur.com/voNIWxj.jpg

Frågorna som uppstår:
1. Är ölet förtört? Eftersom det är ett veteöl med frukt tänker jag att en viss surande process kanske bara gör ölet gott (eller åtminstone funkar ok), problemet är ju att jag inte haft någon kontroll på det hela.
2. Vågar jag flaska ölet, bör jag bära mig åt på nåt speciellt sätt?
3. Vad hade jag kunnat göra specifikt för att undvika detta? Jag har bryggt 5 olika öl med BIB-metoden tidigare och jag var inte mindre noggrann med själva rengöringen denna gång än tidigare, är ölsort och eller råvaror mer utsatt för den här typen av infektion?

Process: Det handlar om en blåbärsveteöl med belgisk jäst och Hallertauer-humle. Alkoholstyrkan är cirka 4,2 volymprocent efter avläsning med hydrometer. Ölet är gjort med BIB-metoden. Efter 2 dagars jäsning tillsattes 1,3 kg svenska blåbär från butik med hjälp av brygg-påsen som tidigare användes för att brygga ölet, dessa låg i ölet cirka 6 dagar. Kan tillägga att det fortfarande bubblar i jäsröret ibland, men det är ganska oregelbundet och bara 1-2 gånger var femte minut.
Eastby91
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2021-04-07 12:38

Re: Pediococcus infektion i veteöl

Inläggav Eastby91 » fredag 2022-02-04 13:04

Kan även tillägga att jag för 5 dagar sen (när jag mätte med hydrometern) smakade på ölet. Då var inte infektionen lika tydlig alls (hade jag varit uppmärksam/erfaren hade jag nog märkt det hela). Smaken på ölet var gott men lite jästigt, även om det så klart hade behövt kolsyrats och kylas. Lite torrt och syrligt med hint av blåbär men desto mer ölsmak.
Eastby91
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2021-04-07 12:38

Re: Pediococcus infektion i veteöl

Inläggav Djonk » lördag 2022-02-05 00:58

Vilken belgisk jäst var det till att börja med?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pediococcus infektion i veteöl

Inläggav Eastby91 » söndag 2022-02-06 14:10

Mangrove Jack Belgian Wit. Har fått lite respons på annat håll att det kan vara så väl pediococcus som brettanomyces. Tror det kan bli bra, smaken är det än så länge inget fel på. Frågan är framförallt när man egentligen ska flaska osv. Har inte uppmätt nån skillnad med hydrometern på fem dagar och då brukar det ju vara klart, men samtidigt verkar dom här sur-mikroberna kunna jäsa på ett bra tag, om än långsamt...
Eastby91
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2021-04-07 12:38

Re: Pediococcus infektion i veteöl

Inläggav Djonk » söndag 2022-02-06 16:59

Precis - och det kan lika gärna vara något helt annat, t.ex. som gömt sig i bryggpåsen eller blåbären om du inte pastöriserade dom. Det är väldigt svårt att veta vad. Mangrove Jack's är antagligen inte källan i alla fall. Gissar att det kom in en del syre i samband med att du tillsatte blåbär.

Om du förvarar flaskorna i kylskåp efter kolsyrning begränsar du eventuell aktivitet. Det kan till och med vara en fördel att låta de stå en månad som jag förstår det: http://www.milkthefunk.com/wiki/Wild_Ye ... ion#Safety

Alternativt kan du gå helt åt andra hållet och t.ex. medvetet tillsätta slattar från lambic och sen låta det stå ett halvår innan flaskning i hopp om att det ska bli något spännande (inte obefintlig risk för vaskning). Då behöver du ett annat jäskärl som skyddar bättre mot syre.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster

cron