Julöl 2021

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Julöl 2021

Inläggav SGP » onsdag 2021-12-29 23:27

Julen har kommit och gått och säkerligen har fler än jag bryggt sitt eget öl till jul. Är det någon som har nåt intressant att berätta om det?

Själv fortsatte jag mitt experimenterande med julkryddor i en mörk ale från förra året. Precis i slutet av koket lade jag i 20 gram pomeransskal men jag tycker inte att det gav jättestor effekt. Kanske hade det varit bättre att låta dem ligga en stund vid flameout istället?

När jag lade i jästen (SafAle US-05) hade jag även med en bomullspåse med 50 gram mediumrostade amerikanska ekspån. Det gav en ganska kraftig effekt, det blev inte odrickbart men det blev ganska mycket smak från dem. Jag tror 30 gram hade räckt mer än väl.

Efter jäsningen lade jag i ytterligaren en bomullspåse innehållande 2 kanelstänger, 6 gram hela kryddnejlikor och 12 gram färsk ingefära. Denna påse fick ligga i ungefär 6 dagar och jisses vad det gav effekt! Det smakar som att dricka pepparkaksdeg! Det blev alldeles för kryddigt, jag tror att hälften av detta hade varit mer än nog. Jag ville ha en nyans av pepparkakor, inte att det skulle ta över helt. Dock är i alla fall balansen mellan kryddorna bättre i år. Förra året hade jag en kanelstång och 10 gram kryddnejlika, nejlikan tog över helt och det blev extremt pepprigt.

Det var ett bra experiment i alla fall och nu vet jag bättre till nästa år.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Julöl 2021

Inläggav aletorp » torsdag 2021-12-30 09:10

Roligt att läsa om ditt julölsexperiment. Hur stor volym öl har du bryggd?

Själv lade jag undan 5 liter Dunkel på en lite damejeanne och kryddade med 10st nejlikor och 5g kardemumma under ca 5 dagar. Smaken av kardemumman kom fram fint men någon smak från nejlikorna var svårt att hitta.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Julöl 2021

Inläggav SGP » torsdag 2021-12-30 09:44

aletorp skrev:Roligt att läsa om ditt julölsexperiment. Hur stor volym öl har du bryggd?

Själv lade jag undan 5 liter Dunkel på en lite damejeanne och kryddade med 10st nejlikor och 5g kardemumma under ca 5 dagar. Smaken av kardemumman kom fram fint men någon smak från nejlikorna var svårt att hitta.


Jag brygger 20L per batch.

Kardemumma är en intressant idé, det ska jag nog testa nån gång. Märkligt att nejlikorna inte märks, jag tycker de lätt kan ta över. Kanske är det kardemumman som gömmer dem?
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Julöl 2021

Inläggav Djonk » torsdag 2021-12-30 11:33

Jag har lärt mig att vara väldigt försiktig med flis, har låtit den dra för länge flera gånger - "vilken god ek-smak, den vill jag gärna ha ännu mer av" och så nästa dag är det som att bita i en träbit. Föredrar att ha i den efter jäsningen har avtagit och kunna tappa över ölet så fort det börjar närma sig önskat bidrag, ofta inom två dagar.

Årets upplaga av Mysingen tycker jag var riktigt trevlig:

Mysingen Midvinterbrygd [...] är kryddad med muskot, kummin, nejlika, vanilj och färskrivet apelsinskal


Mycket muskot och apelsin, med en lagom ton av nejlika.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Julöl 2021

Inläggav SGP » torsdag 2021-12-30 12:23

Djonk skrev:Jag har lärt mig att vara väldigt försiktig med flis, har låtit den dra för länge flera gånger - "vilken god ek-smak, den vill jag gärna ha ännu mer av" och så nästa dag är det som att bita i en träbit. Föredrar att ha i den efter jäsningen har avtagit och kunna tappa över ölet så fort det börjar närma sig önskat bidrag, ofta inom två dagar.

Årets upplaga av Mysingen tycker jag var riktigt trevlig:

Mysingen Midvinterbrygd [...] är kryddad med muskot, kummin, nejlika, vanilj och färskrivet apelsinskal


Mycket muskot och apelsin, med en lagom ton av nejlika.


Den låter inte dum faktiskt.

Systembolaget skrev:Kron-, vete-, havre- och rågmalt


Låter som de haft lagerrensning på bryggeriet! Rågmalt kan jag dock tänka mig funkar mycket bra i en välkryddad öl.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Julöl 2021

Inläggav Perwaste » torsdag 2021-12-30 12:50

Länge sedan jag gjorde julöl nu, men den jag gjorde var god, visst var den det.

Men av någon anledning blev ett par flaskor inte uppdruckna vid jul, och jag fann den någon gång på tidiga sommaren. Då hade det blivit riktigt gott! Jag hade nog i alla de kryddor som nämnts här, förutom ekspån. Det finns trådar här på forumet om vilka kryddor som håller mer eller mindre för viss lagring. T ex har jag för mig att vanilj hör till de sämre lagringsbeständiga.

Så om det finns möjlighet att spara någon flaska kan det vara värt det. Blir det bra är det ju bara att tidigarelägga julölsbryggningen.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron