Diskvattenöl efter jäsning i corneliusfat

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Diskvattenöl efter jäsning i corneliusfat

Inläggav MikaelCarlsson » tisdag 2021-12-28 19:56

Hej!

Jag har gjort en västkust-ipa som jag jäst i ett 19-liters corneliusfat. För att reducera mängen syre har gjort gjort en jäs-koldioxid-tömming av ett 9-litets fat. Tror jag fick det rätt:
Gasutgången på det fat jag jäser i kopplad till gasingången på ett 9-literfat fyllt med vatten/starsan. Ölutgången på detta fat kopplad till ett 19 litersfat.

Ölet som rann ut tappen kan närmast liknas med smutsigt diskvatten. Detta kan naturligtvis bero på många saker, men det jag inte fattar med ovanstående metod är den "luft" som finns i 19-literfatet när man slår på grönölet? Bara försvinner det syret? Med en lekmans kunskap känns det inte så. Visst borde det tryckas över i det 9-litersfat som jag sedan skall trycka över ölet i. Eller försvinner det bara på något magiskt sätt?


/ Mikael
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland

Re: Diskvattenöl efter jäsning i corneliusfat

Inläggav peterg » tisdag 2021-12-28 23:45

Förstår inte riktigt hur du menar men om du vill fylla ditt 9-liters fat med koldioxid ska ölutgången på 9-liter ha en slang till en hink som vatten/starsan hamnar i.
När du sedan flyttar den färdigjästa ölen från 19-liter fat till 9-liter fat gör du (closed loop transfer) som Lindh beskriver i denna länk https://www.lindhcraftbeer.com/2018/05/ ... -till-fat/

Men jag kanske har missuppfattat dig helt.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Diskvattenöl efter jäsning i corneliusfat

Inläggav Djonk » onsdag 2021-12-29 13:24

Men hur har du gjort med bottensatsen? Har du flottör/filter så att du kan tappa om ovanför den? Annars är det inte konstigt om det ser ut som diskvatten.

Tanken med syret som finns i fatet du jäser i är dels att jästen tar till sig av den, dels att det produceras så mycket kolsyra att det borde vara ytterst lite syre kvar efter jäsningen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Diskvattenöl efter jäsning i corneliusfat

Inläggav peterg » onsdag 2021-12-29 16:58

Djonk, jag antar att du frågar mig. Jag jäser under tryck, ca 1 bar, i c-fat och runt röret för öltappning har jag monterat ett 2,5cm långt rf rör (se bild). När jag tappar kommer de första 2-3 dl med bottensats som jag slänger. Sedan har jag en våg under fatet som ölen landar i vid closed loop transfer. Om det blir stopp ser jag det på vågen och på slutet av överföringen måste man ibland avbryta överföringen så att inte bottensatsen kommer med. Faktiskt väldigt praktiskt med våg som gör att jag har koll på flödet och vid eventuellt stopp har jag då tryckt på med CO2 från gastuben.

Lösningen med ett litet rör runt öltappningens rör är Pilsnerkokaren pappa till och har funkat i flera år för mig.

20211229_145454~2.jpg
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Diskvattenöl efter jäsning i corneliusfat

Inläggav Djonk » onsdag 2021-12-29 19:27

Frågan var avsedd till Mikael, men så kan man såklart göra. Man kanske får ut någon deciliter extra med rör-runt-röret :)

Själv tenderar jag att få ganska stor skillnad på mängden bottensats och så tycker jag om att kunna ha i humlepellets/flis/frukt/bär som filtreras bort direkt med t.ex. Cask Widge.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Diskvattenöl efter jäsning i corneliusfat

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2021-12-29 21:28

Trevligt att se att mitt rörtips används mer än av mig :)

Är dock inte riktig med på hur du gör.
Från fatet som jäser har du en slang till ett 9 liters med vatten i, från det fatet går det sen en slang till ett 19 liters fat som ska ta emot vattnet från 9 liters fatet, är det rätt?
Varför har du ett fat för vattnet från fatet som ska tömmas på syre? Eller är det bara för att samla upp vattnet i något?
Tvivlar på att du behöver ett mottryck i uppsamlingsfatet, möjligen ett vattenlås av någon form bara, men det är kanske redan vad du har.

Rimligt så borde trycket från jäsningen tömma 9 liters fatet och göra det fatet syrefritt bortsett från en liten slatt vatten i botten.

Luften i 19 litersfatet som du jäser i blir syrefritt av att jästen förbrukar syret i ölen och det syret som finns i gasficka kommer att lösas upp i ölen efterhand som syrenivån i grönölen sjunker, det försvinner som du skriver. Men visst kommer det att förflyttas en del syre till mellanfatet om du inte kör med öppen säkerhetsventil i början och på så sätt ventilerar ur merparten av luften/syret i fatet med hjälp av jäsningen innan du börjar trycker ut vattnet med hjälp av jäsningen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Diskvattenöl efter jäsning i corneliusfat

Inläggav MikaelCarlsson » torsdag 2021-12-30 11:56

Hej!

Tack för alla svar.

Angående metoden så är det typ: https://brulosophy.com/2020/07/09/using ... -yourself/ och jag har en flottör i jäs-keg'n för öl ut.

Men fråga gäller just syret.

Pilsnerkokaren skrev:Luften i 19 litersfatet som du jäser i blir syrefritt av att jästen förbrukar syret i ölen och det syret som finns i gasficka kommer att lösas upp i ölen efterhand som syrenivån i grönölen sjunker, det försvinner som du skriver. Men visst kommer det att förflyttas en del syre till mellanfatet om du inte kör med öppen säkerhetsventil i början och på så sätt ventilerar ur merparten av luften/syret i fatet med hjälp av jäsningen innan du börjar trycker ut vattnet med hjälp av jäsningen.


Stort tack Pilsnerkokaren! Inte så enkelt som att bara koppla ihop allt alltså. Jag har säkert gjort 10 andra mer allvarligare misstag, men bra att förstå detta i alla fall.

/ Mikael
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster