Hälla i ny jäst?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hälla i ny jäst?

Inläggav Olof Fager » onsdag 2021-12-22 10:44

Hej! Jäser en lager med w34/70 och vanligtvis är den lite seg i starten men har alltid jäst ut sina 70-ish procent ner till förmodad FG på fem dagar. Nu har den bara jäst från 1.043 till 1.037 på fem dagar och frågan är om jag bara ska låta det vara några dagar till och mäta om, eller om ni tror jag har nytta av att strö ner en påse till? Det är 14l öl och en påse i från början (inga saker annorlunda än min vanliga process). Vörten kyldes till 14 grader innan jästen åkte i och sen har den varit på 11 grader sen dess.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Hälla i ny jäst?

Inläggav SGP » onsdag 2021-12-22 11:59

5 dagar är inte så länge att vänta, att jäsa vid 11 grader kan gå ganska långsamt. Jag skulle nog vänta ett tag till. Kanske höja temperaturen lite, W34/70 är inte särskilt temperaturkänslig. Det kanske kan vara värt att kolla om temperaturen verkligen är 11 grader med några olika termometrar.

Har du verkligen jäst ut en öl vid 11 grader på bara 5 dagar tidigare? I rumstemperatur vore det inte så konstigt men vid 11 grader känns det väldigt snabbt.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Hälla i ny jäst?

Inläggav Olof Fager » onsdag 2021-12-22 12:53

Nej alltså den jäser ca 70% på fem dagar återkommande med samma jäst senaste 6-7 gångerna, därför jag reagerat på att det går mycket långsammare än normalt. Sen ska jag jäsa ut på 19-20 grader, när SG ligger runt 1.020-1.028.

Kylen pendlar mellan 10.5 och 12 grader med mätare isolerad på utsidan av jäshinken. Håller ca en grad över i verkligheten. Mäter alltid tempen när jag tar ut och ska mäta SG.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Hälla i ny jäst?

Inläggav SGP » torsdag 2021-12-23 10:39

Jag förstår. Kanske just detta paket jäst hade nåt fel om det skiljer så mycket från tidigare gånger. Det jäser ju lite grann i alla fall så helt död är den åtminstone inte. Jästen förökar sig ju så den kanske repar sig med tiden.

Det brukar inte funka nåt vidare att lägga i mer jäst i en redan jäsande vört, enligt min erfarenhet gör det ingen nytta alls. Jag har läst rekommendationer att man gör en förkultur som får börja jäsa och lägger i den så att den nya jästen får en bra start, kanske det skulle funka bättre. Jag har dock inte testat det själv.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Hälla i ny jäst?

Inläggav Olof Fager » torsdag 2021-12-23 19:18

Tack för svar. Då låter jag den vara och mäter igen om någon dag och ser hur det tar sig!
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Hälla i ny jäst?

Inläggav Leaf » måndag 2021-12-27 12:19

Har du mäskat för varmt? I så fall kommer det inte att hända något positivt, dessvärre. Pilsnerenzym (googla - finns hos diverse bryggbutiker på nätet) är mitt tips. Har lyckats sänka OG till önskad nivå ett flertal gånger, men var försiktig - slår du i för mycket blir slutresultatet torrt som kattsand. Du landar lätt på 1.000 eller under. Trekvarts kryddmått eller så är en bra början - låt det puttra på långsamt och mät efter en dryg vecka (tar tid). Upprepa vid behov, ha inte för brått.
Lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Leaf
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 20:36

Re: Hälla i ny jäst?

Inläggav Lindh » måndag 2021-12-27 18:23

Med pigg jäst i rätt mängd och 1.048-vört brukar 34/70 jäsa ner till 1.010 på en vecka vid 7-9°C i jäskärlet. Tar det längre tid har inte jäsningen fått optimala förutsättningar helt enkelt. Kan vara att man pitchat varmt och sänkt temperaturen så jästen slår av på tempot, för mycket kalldruv (eller gud förbjude varmdruv) som lägger sig som ett lock ovanpå jästen, för lite syresättning av vörten, ojämn jästemp, fel pH, för lite zink eller andra näringsämnen osv.
80-84% ska denna jäst kunna jäsa ut i normala fall. (AA)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Hälla i ny jäst?

Inläggav Olof Fager » måndag 2021-12-27 22:29

Den tog sig efter några dagar till, så det tog sju dagar istället för fem att nå ner till 1.020-ish. Kan ha varit att jag mäskade lite varmt. Brukar ligga kring 66 grader i andra steget (55 grader först) men denna gången hann den upp en vända på 68 som höll sig ett tag innan den landade rätt. Kanske det, jag vet inte. Det borde märkas på OG isåfall tänker jag, om den inte når ner där den brukar. Eller så fick jag inte till syresättningen som jag brukar. Sänker alltid ner tempen på vörten till ca 14 grader innan jag pitchar och sen ner till 11. Är väl ingen större värmeskiftning tänker jag.

Ahja, man brygger vidare och lär sig :)
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Hälla i ny jäst?

Inläggav peterg » tisdag 2021-12-28 13:37

Leaf skrev:Har du mäskat för varmt? I så fall kommer det inte att hända något positivt, dessvärre. Pilsnerenzym (googla - finns hos diverse bryggbutiker på nätet) är mitt tips. Har lyckats sänka OG till önskad nivå ett flertal gånger, men var försiktig - slår du i för mycket blir slutresultatet torrt som kattsand. Du landar lätt på 1.000 eller under. Trekvarts kryddmått eller så är en bra början - låt det puttra på långsamt och mät efter en dryg vecka (tar tid). Upprepa vid behov, ha inte för brått.
Lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det där med Pilsnerenzym har jag aldrig hört talas om och det finns inte hos Humlegården som har nästan allt. Är det en bra lösning om man vill ha torrare öl?
Hur påverkas smaken? Förstör det jästen så man inte kan återanvända den?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Hälla i ny jäst?

Inläggav Leaf » tisdag 2021-12-28 16:00

PGW och Bryggbolaget har enligt en snabbgoogling. Torrare - absolut! Det gäller bara att vara försiktig och ta det lugnt så det inte blir för torrt.
Påverkar inte smaken alls vad jag kan bedöma - i alla fall inte negativt. Har använt det när jag haft öl som inte velat jäsa ner p.g.a. för hög mäsktemperatur, så påverkan i form av att den möjliggjort för jästen att knapra i sig mer komplexa sockerarter och minskat sötman i så fall. Påverkan på jästen har jag dessvärre ingen aning om.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Leaf
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 20:36

Re: Hälla i ny jäst?

Inläggav peterg » tisdag 2021-12-28 17:23

Men hur gör du med slurryn. Återanvänder du den?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Hälla i ny jäst?

Inläggav Leaf » tisdag 2021-12-28 19:08

peterg skrev:Men hur gör du med slurryn. Återanvänder du den?
Nä - det har jag aldrig gjort… Vet inte hur det påverkar en kommande jäsprocess alls…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Leaf
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 20:36

Re: Hälla i ny jäst?

Inläggav peterg » torsdag 2021-12-30 11:45

Någon annan som använder Pilsnerenzym för att få torrare öl och vet hur den påverkar jästen?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster