Misstag som blir förbättring

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Misstag som blir förbättring

Inläggav Perwaste » lördag 2021-12-11 16:09

Ett och annat misstag leder till besvikelser i olika grad, andra märks väl i ärlighetens namn inte nämnvärt. Men så har vi ju de där som blir bättre än det var tänkt!

Just nu har jag en öl på kylning/tappning till järkärl. Ursprunget är Firestone Walkers Easy Jack IPA. Den har jag gjort flera ggr med bra resultat. Men för ett par månader sedan gjorde jag den igen, hade såklart fel karamellmalt hemma.

Nåväl , höftade till det lite med annan malt och bryggde på. Sedan var det dags för torrhumling efter en tid. I med humlen och iväg. Efter en kortare tid på resa var det dags att tappa på flaska när jag kom hem igen, och då märkte jag att all torrhumle låg och var just det, torr. Den flöt ovanpå ett övre jästlager, och ingenting av den hade ölkontakt. Nu hade jag bara den där dagen på mig att tappa på, så så fick det bli, i med ölen som var under jästen och humlen i flaskor.

Och vilket gott öl det blev! Nu gäller det att kunna återskapa den, får se om jag lyckas.

Har ni gjort några sådana där misstag som i själva verket lett till rena förbättringar att dela med er av?

Jag har ett misstagsöl till, en Maibock, och kan ta det i ett senare inlägg om någon är intresserad.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Misstag som blir förbättring

Inläggav Djonk » tisdag 2021-12-14 02:37

Det har blivit en del misstag vid det här laget, tack och lov brukar det nästan alltid bli bra ändå eller gå att lösa på något sätt. Men jag går bet på att hitta missar jag gjort som faktiskt resulterat i bättre öl :?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Misstag som blir förbättring

Inläggav Kenneth » tisdag 2021-12-14 11:36

Nog har jag gjort misstag men i regel blir det inte bättre, bara sämre.

Det jag kan dra mig till minnes är den gång jag "lyckades" frysa den jäsande vörten till is.
Hade en pilsner på jäsning i kall-garaget men så kom det en riktig köldknäpp och jag glömde ta in ölet som stod och jäste.
Efter ett par dagar kollade jag ölen och då hade den frusit i jäshinken.
Tog in den i tvättstugan och lät den stå där för att tina.

Jäsningen kom igång igen och pilsnern blev riktigt bra.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 116 gäster