Hur länge lagrar ni lager?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav Rennstam » lördag 2021-10-09 15:39

Jag är lite nyfiken på hur länge folk lagrar sin lager innan ni dricker den? Och när ni tycker den smakar bäst? Jag brukar jäsa ca en vecka, sen tappa till fat och låta stå vid 10-15 grader ytterligare en, sen lagra vid 4 grader i ca två veckor. Oftast tycker jag att denna tid - ca 4 veckor totalt alltså, ibland 6 - behövs för att den skall smaka bra.

Men jag brukar provsmaka under tiden och ibland upplever jag att det smakar riktigt bra redan efter två veckor. Jag gjorde tex en schwarzbier förra året som var väldigt god redan efter två veckor.

Reflektioner?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav Hövdingen » lördag 2021-10-09 15:51

Så kan man alltid göra. Har haft bra resultat med snarlik metod. Nu jäser jag mina lager under tryck och lagrar inte alls. Tror du eventuellt skulle kunna klippa en vecka på din lagring men annars kan du inte göra det så mycket snabbare utan tryckjäsning. Det finns folk som envisas med att jäsa kallt och lagra jättelänge men det ska inte tjäna så mycket till.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav Rennstam » lördag 2021-10-09 18:25

Precis. Det finns ju lite olika åsikter om det här. Jag var mest ute efter praktiska erfarenheter. Du upplever alltså att ölen är lika god efter två veckor som efter, säg, 6-7 veckor, om jag förstår dig rätt. (Givet att du jäser under tryck och att själva utjäsningen därför går lite snabbare). Själv upplever jag att framförallt pilsner/ljus lager blir bättre om man väntar lite längre än så.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2021-10-10 09:00

Brygger nästan bara lager och jäser under tryck. Min uppfattning är att ölen blir godare med tiden, den är god redan efter några veckor men den är betydligt bättre efter 6-8 veckor lagring.
Har 3 fat på 35 liter som jag jäser i och om/när jag brygger varannan månad blir det lagom att flaska det äldsta fatet som då har lagrats i 2 månader.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav ekstedt » söndag 2021-10-10 09:58

Jag har helt slutat med kallagring innan flaskning. Efter kolsyrejäsning får flaskorna stå så kallt som mäjligt, men det är ju egentligen ingen skillnad mot mina andra öl. Jag vill helst att alla flaskor ska stå kallt så de åldras så sakta som möjligt.
Tyvärr har jag inte möjlighet att låta alla öl stå kallt så jag får prioritera. Poängen med kallagring är att ölet ska klarna, och det tycker jag uppnås ganska snabbt efter någon vecka i kylskåp. Och därefter blir ölet sakta sämre.

Tittar på tysk lagerjäsning så startar de kallagringen innan ölet är fullt utjäst, och då får den sista utjäsningen samt reducering av diacetyl och acetaldehyd ske vid låga temperaturer. Detta kräver de längre lagringstider (samt stora jästgivor) som vi ofta ser hänvisas till allmänt för lagerjäsning. Många tyska bryggare nöjer sig med 4 veckor numera, och jag har då lite svårt att första varför vi hembryggare som inte jäser på detta sätt utan t.o.m. kanske gör en diacetylrast skulle behöva kallagra längre.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav Olof Fager » söndag 2021-10-10 10:53

Jag flaskar (har inget fat) och kolsyrejäser sen i två veckor, sen in i kylskåpet. Efter en vecka i kylen är de ok, efter två är de bättre och om jag torrhumlat mycket är de som bäst där nånstans efter 2-4 veckor i kylen. Annars låter jag de bara stå kvar i kylen och dricker allt eftersom. Det beror ju på vad man gillar, men jästen tar ju över mer av smaken ju längre de står sen tycker jag.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav Rennstam » söndag 2021-10-10 15:03

Tack för denna input. Jag tycker framförallt att svaveldoft försvinner efter ett par veckor. Sen gillar jag färskt/nybryggt öl och håller med om att ölet tenderar att nå sin topp redan efter 6-8 veckor. Kanske beror denna preferens på att det är just nybryggt som man inte får så ofta när man köper öl.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav SGP » måndag 2021-10-11 07:12

Jag brukar sällan ha tålamod att vänta mer än en vecka eller två efter fattappning men jag håller med om att det blir bättre efter några veckors lagring. Dock brukar det inte vara mycket kvar av fatet vid det laget.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav hembryggt » måndag 2021-10-11 15:19

Efter mycket experimenterande kan jag äntligen brygga krispig och ren ljus lager utan störande fruktighet. Kyler vörten till ca 20 grader i bryggverket, därefter tappar jag över till jästhink (i plast) och låter stå i kylen över natten till ca 6 grader. På morgonen pitchar jag förkultur på ca 3 liter till 23 liter vört och syresätter. Därefter får temperaturen stiga till 9-10 grader och det får jäsa i ca 10 dagar. Sedan låter jag temperaturen stiga till 16-18 grader under några dagar och lämnar den där ytterligare ca 5 dagar.
Och för att komma till vad frågan egentligen rörde sig om: Tappar på fat, blåser ur luften med CO2 och kyler till ca 6 grader och låter stå minst 8 veckor, gärna 12 veckor vid denna temperatur. Självklart tar jag något smakprov under tiden, och tycker mig märka en tydlig förbättring i kvalitet vartefter lagringen fortskrider. Vad gäller bocköl så låter jag dom gärna lagras ännu längre, upp till sex månader.

/Erik
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav Karl R » måndag 2021-10-11 21:49

Jag har, liksom pilsnerkokarn, upplevt ölet blir bättre efter 6-8v kallagring. Någon lagrats längre än så, av nån anledning som jag inte kan härleda till annat än just lagringen så var skumstabiliteten fenomenal på det ölet.
Det finns säkert goda argument mot detta. Några har postats här ovan, men i vart fall.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav Rennstam » måndag 2021-10-11 22:45

@hembryggt: Ja, det där att pitcha kallt ... jag bryggde em pilsner i maj och en nu i september. Allt var lika förutom att i maj pitchade jag vid 15 grader, i september vid 18. Majölen upplevde jag fick fräschare maltsmak (eller så smakar en pilsner bara bättre i maj:) Kanske värt att prova din variant med riktigt kall jästtillsättning. Metoden med att låta det stå i kylen utan jäst är emellertid inte så bra om man tror på att minimera tiden som vörten är i kontakt med syre.
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav Karl R » tisdag 2021-10-12 08:15

Lite beroende på hur ni jäser så går det ju att trycka i CO2 för att lite ta locket av bekymret med laggtiden.
Jag hade inte förespråkat en högre pitchtemp än initial jästemp, medför annat såsom stressad jäst osv. Man kan se denna metod som rekommendation i en del äldre brygglitteratur, men som sagt.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav hembryggt » tisdag 2021-10-12 08:23

Jag var till en början rätt skeptisk till att låta det stå i kylen ett halvt dygn utan att tillsätta jäst, men det har funkat ypperligt för mig. Man får vara försiktig när man för över den 20-gradiga vörten till jäshinken så man undviker onödig syresättning så verkar det funka bra. Jag har inte känt några problem relaterade till oxidation, och hållbarheten är bra. Har haft ljus lager stående på fat i ett år utan större kvalitetsförsämring. Visst, den är inte riktigt lika god efter ett år, men har inte lidit av de typiska oxidationssmakera (pappighet, trött humlesmak etc.).
Sen kan man ju överväga att köra med antioxin SBT eller annat lämpligt antioxidationsmedel också.
Nåja, det finns nog lika många sätt att brygga god lager som det bryggare...

/Erik
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav Perwaste » onsdag 2021-10-13 18:20

hembryggt skrev:Jag var till en början rätt skeptisk till att låta det stå i kylen ett halvt dygn utan att tillsätta jäst, men det har funkat ypperligt för mig. Man får vara försiktig när man för över den 20-gradiga vörten till jäshinken så man undviker onödig syresättning så verkar det funka bra. Jag har inte känt några problem relaterade till oxidation, och hållbarheten är bra. Har haft ljus lager stående på fat i ett år utan större kvalitetsförsämring.
/Erik


Men nu blandar vi väl ihop några saker va, eller läser jag helt fel?
Före jäsning vill man ju ha syresättning, för att få igång jästen bra.

Efter jäsning vill man inte ha syre, för undvikande av oxidationen.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Hur länge lagrar ni lager?

Inläggav Djonk » torsdag 2021-10-14 01:06

Perwaste skrev:Men nu blandar vi väl ihop några saker va, eller läser jag helt fel?


Du missade kanske att Erik låter vörten stå över natten för att få ner temperaturen. Då vill man ha så lite syre som möjligt - sen när det väl är dags att jästa kan man såklart skaka/vispa/syresätta på valfritt sätt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 86 gäster

cron