Börja med Vattenjustering

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Börja med Vattenjustering

Inläggav jonasg » måndag 2021-09-27 14:31

Jag tänkte börja med vattenjustering.

Till att börja med så innehåller min vattenprofil HCO3, medan de flesta vattenjusterare innehåller CACO3. Om jag googlat rätt så tar man bara HC03 (i mitt fall 150) och delar med 1.22 för att få ut CACO3? Dvs 123 för mig. Stämmer det?

Jag håller på och testar nya vattenkalkylatorn i Grainfathers app och den säger att jag behöver späda ut vattnet med RO-vatten (destillerat vatten, right?) för att min vattenprofil innehåller för mycket mineraler. Vart brukar ni köpa RO-vattnet? Är batterivatten (avjoniserat) samma sak? Törs man använda det för ölbryggning?
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav Perwaste » måndag 2021-09-27 21:53

I stockholmsområdet har du bl a butikerna Zoo. De har RO-vatten i sin akvariedel. Sist jag var där tog de 1 kr/litern.

Troligen finns det samma i andra lite större akvariehandlare och ansra zoobutiker i andra delar av landet.

Bara att ta med sig egna dunken, tappa i och betala vid utgången.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-09-28 05:11

Jag tror du inte ska bry dig så mycket om TDS. Högt värde sägs kunna ge bismaker men samtidigt finns det i princip ingenting i hembryggningslitteraturen som nämner några värden. Den enda jag tror mig läst är från How to Brew men det avsnittet kunde jag aldrig kunnat hitta i efterhand så kanske missminner mig. Där står det något om 1000 PPM TDS som en övre gräns men samtidigt är det förhållandet mellan Cl och So4 som spelar roll, snarare än det totala värdet av salter och mineraler. Dessutom tror jag många överskattar sin sensoriska förmåga och att de egentligen inte skulle känna någon skillnad i ett blindtest.

När det kommer till din höga alkalinitet kan du pytsa i lactol om du inte vill sänka RA genom att tillsätta ännu mer salter. Det har en förhållandevis hög smaktröskel så du kan behandla ganska mycket utan att det märks. Om det är så att du ändå behöver sänka pH mer kan du använda fosforsyra istället. Jag ser ingen poäng i att köpa dyrt vatten och transportera det från butik när man har funktionsdugligt vatten i kranen. Det hade varit skillnad om vi bodde i USA där många kör RO pga dålig vattenkvalitetet. Vill du ändå köra RO borde ett eget filter vars billigare i längden
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav Saint » tisdag 2021-09-28 08:28

Varför?


jonasg skrev:Jag tänkte börja med vattenjustering.

Till att börja med så innehåller min vattenprofil HCO3, medan de flesta vattenjusterare innehåller CACO3. Om jag googlat rätt så tar man bara HC03 (i mitt fall 150) och delar med 1.22 för att få ut CACO3? Dvs 123 för mig. Stämmer det?

Jag håller på och testar nya vattenkalkylatorn i Grainfathers app och den säger att jag behöver späda ut vattnet med RO-vatten (destillerat vatten, right?) för att min vattenprofil innehåller för mycket mineraler. Vart brukar ni köpa RO-vattnet? Är batterivatten (avjoniserat) samma sak? Törs man använda det för ölbryggning?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav Djonk » tisdag 2021-09-28 10:30

jonasg skrev:Om jag googlat rätt så tar man bara HC03 (i mitt fall 150) och delar med 1.22 för att få ut CACO3? Dvs 123 för mig. Stämmer det?


Vatten är komplicerat, men har du alkalinitet i HCO3 tror jag att det stämmer på ett ungefär.

Det är skillnad på RO, avjoniserat och destillerat vatten men jag tror också på att bara kompensera balansen mellan mineralerna och justera pH med syra. Så länge man har tjänligt vatten.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav jonasg » tisdag 2021-09-28 11:08

Saint skrev:Varför?


jonasg skrev:Jag tänkte börja med vattenjustering.

Till att börja med så innehåller min vattenprofil HCO3, medan de flesta vattenjusterare innehåller CACO3. Om jag googlat rätt så tar man bara HC03 (i mitt fall 150) och delar med 1.22 för att få ut CACO3? Dvs 123 för mig. Stämmer det?

Jag håller på och testar nya vattenkalkylatorn i Grainfathers app och den säger att jag behöver späda ut vattnet med RO-vatten (destillerat vatten, right?) för att min vattenprofil innehåller för mycket mineraler. Vart brukar ni köpa RO-vattnet? Är batterivatten (avjoniserat) samma sak? Törs man använda det för ölbryggning?


För att teorin är minst lika rolig som själva bryggningen.
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav SGP » tisdag 2021-09-28 11:10

Djonk skrev:Det är skillnad på RO, avjoniserat och destillerat vatten


Är det någon relevant skillnad dock? Tillvägagångssättet är ju olika men resultatet är väl praktiskt taget samma, ett vatten med ytterst små mängder mineraler?

Går man till bensinstationen så får man normalt tag i avjoniserat vatten, det duger väl lika bra som RO eller destillerat vatten?
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav jonasg » tisdag 2021-09-28 11:13

Djonk skrev:Det är skillnad på RO, avjoniserat och destillerat vatten men jag tror också på att bara kompensera balansen mellan mineralerna och justera pH med syra. Så länge man har tjänligt vatten.


Hmm. Som jag har läst läst så är processen för destillerat vatten (fånga ångan) och avjonserat vatten (kör igenom jonbytarkolonner) och RO (omvänd osmos) olika, men jag trodde att slutprodukten var relativt lika? Om inte vad är skillnaden? (Ursäkta min lekmannaförenkling ;))
Senast redigerad av jonasg tisdag 2021-09-28 11:19, redigerad totalt 1 gång.
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav jonasg » tisdag 2021-09-28 11:18

Hövdingen skrev:Jag tror du inte ska bry dig så mycket om TDS. Högt värde sägs kunna ge bismaker men samtidigt finns det i princip ingenting i hembryggningslitteraturen som nämner några värden. Den enda jag tror mig läst är från How to Brew men det avsnittet kunde jag aldrig kunnat hitta i efterhand så kanske missminner mig. Där står det något om 1000 PPM TDS som en övre gräns men samtidigt är det förhållandet mellan Cl och So4 som spelar roll, snarare än det totala värdet av salter och mineraler. Dessutom tror jag många överskattar sin sensoriska förmåga och att de egentligen inte skulle känna någon skillnad i ett blindtest.

När det kommer till din höga alkalinitet kan du pytsa i lactol om du inte vill sänka RA genom att tillsätta ännu mer salter. Det har en förhållandevis hög smaktröskel så du kan behandla ganska mycket utan att det märks. Om det är så att du ändå behöver sänka pH mer kan du använda fosforsyra istället. Jag ser ingen poäng i att köpa dyrt vatten och transportera det från butik när man har funktionsdugligt vatten i kranen. Det hade varit skillnad om vi bodde i USA där många kör RO pga dålig vattenkvalitetet. Vill du ändå köra RO borde ett eget filter vars billigare i längden


Jag har tänkt använda salter, utan blev mest konfunderad när Grainfathers nya vattenkalkylator ville späda ut mitt vatten med RO.

Jag har två GF30, så är lite spännande att göra två batcher där ena är vattenbehandlad. Tänkte försöka välja en ölstil där vattenprofilen skiljer sig mest från min vattenprofil. Lite roligare än att bara läsa på brulosophy ;)
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav jonasg » tisdag 2021-09-28 11:19

Perwaste skrev:I stockholmsområdet har du bl a butikerna Zoo. De har RO-vatten i sin akvariedel. Sist jag var där tog de 1 kr/litern.

Troligen finns det samma i andra lite större akvariehandlare och ansra zoobutiker i andra delar av landet.

Bara att ta med sig egna dunken, tappa i och betala vid utgången.


bra tips. tack.
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav Djonk » tisdag 2021-09-28 12:36

I vårat sammanhang är det relativt liten skillnad, ja. RO får inte bort lika mycket men det fungerar ju ändå att späda med. Det är nog bara om man redan har väldigt mjukt vatten som det gör någon större skillnad. Sen kan man få vatten som egentligen är avjoniserat när man köper "destillerat" så inte ens tillverkarna är så noga.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav Saint » onsdag 2021-09-29 08:13

jonasg skrev:
Saint skrev:Varför?


jonasg skrev:Jag tänkte börja med vattenjustering.

Till att börja med så innehåller min vattenprofil HCO3, medan de flesta vattenjusterare innehåller CACO3. Om jag googlat rätt så tar man bara HC03 (i mitt fall 150) och delar med 1.22 för att få ut CACO3? Dvs 123 för mig. Stämmer det?

Jag håller på och testar nya vattenkalkylatorn i Grainfathers app och den säger att jag behöver späda ut vattnet med RO-vatten (destillerat vatten, right?) för att min vattenprofil innehåller för mycket mineraler. Vart brukar ni köpa RO-vattnet? Är batterivatten (avjoniserat) samma sak? Törs man använda det för ölbryggning?


För att teorin är minst lika rolig som själva bryggningen.



Suck! Det säger väl allt när svaret inte är "eftersom att jag vill brygga en god öl"
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav Triggerhappy » torsdag 2021-09-30 14:26

Tänkte också slänga in en nybörjarfråga gällande denna fråga.
Efter en snabb jämförelse verkar Stockholmsvattens stora nackdel vara väldigt låga nivåer av kalcium. Finns det någon nackdel i att börja justera endast för detta? Och någon som har bra tips för tillvägagångssätt? Ex i mäsken eller innan man ens tillsätter malten osv
Triggerhappy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2020-12-09 16:12

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav Djonk » torsdag 2021-09-30 16:19

Det går inte att tillsätta kalcium utan att påverka minst en extra faktor.
Kalciumklorid har bäst löslighet i vatten (säljs ofta redan upplöst i vatten) så det är enklast att börja med - speciellt eftersom man inte behöver en bra våg utan klarar sig med en vanlig dosspruta.
..men nästa steg, om du vill bevara förhållandet mellan klorid:sulfat är att balansera med kalciumsulfat också. Tillsätt i mäskvattnet.

Ett annat alternativ som undviker att ändra klorid och sulfat är om du tar kalciumkarbonat (som har sämst löslighet) och tar hjälp av en sodastream för att lösa upp i en liter vatten som du låter stå över natten. Men då påverkas pH i större grad, så att du kan behöva sänka det t.ex. genom mörk malt eller fosforsyra.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Börja med Vattenjustering

Inläggav Triggerhappy » fredag 2021-10-01 13:43

Tack för bra svar, känns som det blir en bra start att försöka justera genom klorid:sulfat-balansen för de olika områden vars ölstilar man ska replikera. Förhoppningsvis får man en känsla för vilka nivåer man själv uppskattar längs vägen!
Triggerhappy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2020-12-09 16:12


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 67 gäster

cron