Spunda lager vid rumstemperatur?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Spunda lager vid rumstemperatur?

Inläggav Rennstam » lördag 2021-09-25 08:31

Jag brygger en pilsner som jäser i kyl vid 10 grader. Vid ca SG 1016 tänkte tappa över till corneliusfat och kolsyresätta genom spundning. Jag har dock inte plats i jäskylen för där står ett jäskärl. Min tanke är att det borde gå bra att spunda vid 20 grader trots att det är en lager av följande anledningar:
1) Det är i slutet av jäsprocessen och då bildas inte så mycket estrar (plus att det blir ungefär som en diacetylrast)
2) Det kommer att bildas tryck i fatet, vilket också håller nere esterproduktionen.

Eller? Tankar? Någon som har spundat lager vid rumstemp?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Spunda lager vid rumstemperatur?

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2021-09-25 08:59

Har förvisso inte spundat vid rumstemp utan bara vid 16° men det har funkat utmärkt.
Testade en del när jag var som aktivast att brygga och det räcker med att de första dagarnas jäsningen sker vid 10° sen kan man höja tempen, jag gjorde det till 16° för att det var begränsningen på min kyl (då slapp jag flytta fatet)

Jäsningen fortgår ju så trycket kommer att vara kvar i fatet oavsett temp.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Spunda lager vid rumstemperatur?

Inläggav Rennstam » lördag 2021-09-25 10:11

Ja, precis. Tack. Nu har jag nog strax över 20 grader i rummet så det känns lite risky. Tror nog att jag ställer fatet utomhus istället, även om det skall bli 18 grader i Malmö idag ...
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Spunda lager vid rumstemperatur?

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2021-09-25 17:09

Tror inte att det är något problem att jäsa klart i rumstemp. Men att ha fatet utomhus funkar nog utmärkt.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Spunda lager vid rumstemperatur?

Inläggav Karl R » måndag 2021-09-27 10:47

Jag instämmer i pilsnerkokarens svar. Även om du har något över 20 grader så menar jag att det inte kommer göra större skillnad. Har ungefär samma setup som Pilsnerkokarn, men inte den kylkapaciteten så när jag spundade åkte helt enkelt fatet ut i rumstemp. Funkat fint. Däremot skulle jag vara försiktig med fluktuationer i temp, som i utomhus (helt ovetenskapligt, men ändå). Tänker att det stressar mer än det ger.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 69 gäster