Desinfektion av silduk i nylon

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Desinfektion av silduk i nylon

Inläggav Brewhog » onsdag 2021-09-15 21:30

Jag vill egentligen inte börja med det igen men det ser ut som jag behöver köra med silduk ett tag efter vörtkylning tills jag hittat något bättre. Det gör iaf ett ordentligt jobb.

Det fanns bara dukar i nylon att köpa för tillfället. Hur steriliserar/desinficerar man en sådan? Bomull är ju bara att koka.

Erfarenheter önskas.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Desinfektion av silduk i nylon

Inläggav Djonk » onsdag 2021-09-15 23:14

Nylon går också fint att koka. Du kanske har andra skäl att vilja sila men ett alternativ kan också vara att låta böset följa med. Brulosophy fick snarare klarare vört som följd i sina jämförelser, även om det kanske kan ha andra negativa konsekvenser.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Desinfektion av silduk i nylon

Inläggav peterg » onsdag 2021-09-15 23:53

Djonk skrev:Nylon går också fint att koka. Du kanske har andra skäl att vilja sila men ett alternativ kan också vara att låta böset följa med. Brulosophy fick snarare klarare vört som följd i sina jämförelser, även om det kanske kan ha andra negativa konsekvenser.


Men vad händer om du vill återanvända jästen?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Desinfektion av silduk i nylon

Inläggav Brewhog » torsdag 2021-09-16 00:04

Det finns ganska många typer av nylon. Jag är inte så sugen på att koka den bara för att den ser ok ut efteråt men sildukar kanske är av en typ som tål höga temperaturer.

Låta all urkokt humle vara med i jäskärlet + torrhumle på det? Jag är inte där än. Kanske någon gång men jag har efter 10 år tyckt att bättre silning och framförallt sekundärtappning alltid har blivit bättre öl.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Desinfektion av silduk i nylon

Inläggav Saint » torsdag 2021-09-16 08:19

Brewhog skrev:Jag vill egentligen inte börja med det igen men det ser ut som jag behöver köra med silduk ett tag efter vörtkylning tills jag hittat något bättre. Det gör iaf ett ordentligt jobb.

Det fanns bara dukar i nylon att köpa för tillfället. Hur steriliserar/desinficerar man en sådan? Bomull är ju bara att koka.

Erfarenheter önskas.



Har en likadan. Gjort på samma sätt i alla år...Först VVP eller PBV (el liknande) i 20 min. Skölj av med varmt vatten. Sedan sprayat med StarSan just innan bruk. Har aldrig infekterat
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Desinfektion av silduk i nylon

Inläggav Karl R » torsdag 2021-09-16 10:47

Det är nog inte fråga om att tappa över med all humle osv som du haft med i koket utan då att den eventuella druv som följer med från kokningen ger näring åt jästen. Jag har inte något belägg för vilket som är bäst.

Men om du ska hälla över från gryta ner i jäshink så är det väl lämpligt med nån silduk.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Desinfektion av silduk i nylon

Inläggav Djonk » torsdag 2021-09-16 11:17

peterg skrev:Men vad händer om du vill återanvända jästen?


Kanske inget för LODO-bryggare direkt, men det går också bra.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 67 gäster