Flaskjäsning: hur många dagar innan risk för flaskbomb?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Flaskjäsning: hur många dagar innan risk för flaskbomb?

Inläggav filip » lördag 2021-09-04 15:23

För två veckor sedan stod jag med en stor korg äpplen som skulle hivas på komposten. Kändes dumt så jag hittade en juice-maskin och fyllde en 10-liters hink med äppeljuice + en skvätt Voss kveik från en gammal jästkaka. Jag kan inget om cider, men tänkte att det inte borde vara svårare än så.

Igår kollade jag hur det hade gått. Ren och fin smak men väldigt sur. FG=1.004 så jag flaskade med 6 gram socker per 33cl flaska (3x normal mängd) med tanken att pastörisera flaskorna när kolsyran är lagom och på så sätt få lite restsötma. Detta är förmodligen ett gammalt familjerecept på flaskbomber, men jag tänker jag ska öppna en flaska titt som tätt för att ha koll. Nu står dom och puttrar inomhus med 23 grader i rummet.

Vad tror ni, vågar jag vänta en vecka innan jag öppnar första flaskan för att kolla kolsyran? Det blev bara 25 flaskor så jag vill helst inte testa i onödan.
filip
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: söndag 2017-05-14 19:16

Re: Flaskjäsning: hur många dagar innan risk för flaskbomb?

Inläggav Djonk » lördag 2021-09-04 18:19

filip skrev:Vad tror ni, vågar jag vänta en vecka innan jag öppnar första flaskan för att kolla kolsyran?


Nej. Häll över innehållet i en av flaskorna till en PET-flaska som du klämmer ihop lite. På det viset kan du se när den blåser upp och testa. Det kan gå snabbare än vad man tror.

Ett tips till nästa gång är att ha i päron också i cidern om du vill att den ska smaka sötare.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Flaskjäsning: hur många dagar innan risk för flaskbomb?

Inläggav ekstedt » lördag 2021-09-04 18:48

Det är inte omöjligt att det är färdigjäst vid SG 1,004. Men jag hade inte väntat en hel vecka för att öppna en flaska. Om du föredrar lite sötare cider så kan det hända att den är just det, så det kanske blir din godaste flaska.

Ofta blir det väldigt surt med svenska matäpplen, och i synnerhet när det jäser ut torrt (vilket det normalt gör).
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Flaskjäsning: hur många dagar innan risk för flaskbomb?

Inläggav Rotsac » lördag 2021-09-04 18:49

filip skrev:För två veckor sedan stod jag med en stor korg äpplen som skulle hivas på komposten. Kändes dumt så jag hittade en juice-maskin och fyllde en 10-liters hink med äppeljuice + en skvätt Voss kveik från en gammal jästkaka. Jag kan inget om cider, men tänkte att det inte borde vara svårare än så.

Igår kollade jag hur det hade gått. Ren och fin smak men väldigt sur. FG=1.004 så jag flaskade med 6 gram socker per 33cl flaska (3x normal mängd) med tanken att pastörisera flaskorna när kolsyran är lagom och på så sätt få lite restsötma. Detta är förmodligen ett gammalt familjerecept på flaskbomber, men jag tänker jag ska öppna en flaska titt som tätt för att ha koll. Nu står dom och puttrar inomhus med 23 grader i rummet.

Vad tror ni, vågar jag vänta en vecka innan jag öppnar första flaskan för att kolla kolsyran? Det blev bara 25 flaskor så jag vill helst inte testa i onödan.


Använd:

https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... ygelflaska
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Flaskjäsning: hur många dagar innan risk för flaskbomb?

Inläggav filip » måndag 2021-09-06 08:38

Djonk skrev:Nej. Häll över innehållet i en av flaskorna till en PET-flaska som du klämmer ihop lite. På det viset kan du se när den blåser upp och testa. Det kan gå snabbare än vad man tror.

Ett tips till nästa gång är att ha i päron också i cidern om du vill att den ska smaka sötare.


Jag provade en cider igår men den var helt platt så jag testar nog idén med PET-flaska. Det kan nog bli en större omgång till nu när jag vet hur man gör; ska se om jag kan hitta lite päron!

ekstedt skrev:Det är inte omöjligt att det är färdigjäst vid SG 1,004. Men jag hade inte väntat en hel vecka för att öppna en flaska. Om du föredrar lite sötare cider så kan det hända att den är just det, så det kanske blir din godaste flaska.

Ofta blir det väldigt surt med svenska matäpplen, och i synnerhet när det jäser ut torrt (vilket det normalt gör).


Igår provade jag en flaska och den var märkbart sur trots sockret. Frugan verkade gilla syrligheten och var glad att det inte smakade kopparbergs :lol:



Den där verkar ju briljant. Lite dyr, men tyska bryggare visar hur man tillverkar en egen med små medel. Bra tips!
filip
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: söndag 2017-05-14 19:16

Re: Flaskjäsning: hur många dagar innan risk för flaskbomb?

Inläggav Rotsac » måndag 2021-09-06 09:49

Den där verkar ju briljant. Lite dyr, men tyska bryggare visar hur man tillverkar en egen med små medel. Bra tips!


Jag har använt sådana vid varje flasktappning under ett antal år.

Utmärkt när man vill testa hur kolsyreutvecklingen fungerar med en viss jäst i ett visst recept, genom att använda tre stycken flaskor med mätare.
T.ex. med Saisonjäst som innehåller jäststammen "ST2", som tuggar i sig det mesta i sockerväg.

En flaska får ingen sockertillsats, de övriga två får 1, respektive 2 kryddmått socker.
Med noggranna noteringar, samt bryggprogrammet "The Brewfather" hjälper detta en hel del vad gäller att få kläm på kolsyrebildning i flaska..
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Flaskjäsning: hur många dagar innan risk för flaskbomb?

Inläggav Djonk » måndag 2021-09-06 18:14

I längden är det värt att investera i fat, så kan du döda jästen när det är lagom sött och tvångskolsyra innan flaskning (eller servera direkt från fatet för att helt slippa risken för bomber)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 81 gäster

cron