Snabbkolsyra fat step-by-step

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Snabbkolsyra fat step-by-step

Inläggav Brewhog » tisdag 2021-08-24 09:30

Jag känner att jag skulle vilja kunna följa en punktlista när det gäller att kolsyra fat snabbt genom att skaka in kolsyran. Jag har gjort det flera gånger men har egentligen ingen aning om vad som är lämpligt. Är det någon som gör på det sättet som kan dela med sig av sin standardprocedur som alltid fungerar. Jag har en gammal artikel i Hembryggaren som var ganska bra men inte så detaljerad.

Så ungefär så här:

1. Sätt på 3 bar.
2. Ta bort koppling.
3. Skaka x sekunder.
4. Koppling på.
...

Vi kan utgå ifrån att man tappar upp kall öl utan kolsyra från tunna och skall ha 0.9-1 bar som mål och vill kunna tappa med kolsyra så snart det går.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Snabbkolsyra fat step-by-step

Inläggav Karl R » tisdag 2021-08-24 09:39

jag har inte praktiserat det där själv.

Men jag har sett när andra rullar fatet, liggandes, fram och tillbaka, på video. Det borde väl vara samma som skaka, men med större kontaktyta.
Sen att du kopplar bort fatet är väl mest en praktikalitet, inte något nödvändigt. Egentligen borde det gå snabbare med att hålla konstant kolsyretryck.

du bör väl också vara medveten om att ifall du har luft kvar i fatet att du riskerar att oxidera eländet på detta sätt. Men du kanske tappat ur luften hyffsat innan.

Det generella är att ju större gastryck du sätter desto snabbare går det. Det jag vill säga är att ställer du ett högt övertryck och sen låter det stå så kommer det gå snabbare än om du sätter det tryck du vill ha. Ingen uppfattning om tiden, dock
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Snabbkolsyra fat step-by-step

Inläggav ängesbryggarna » tisdag 2021-08-24 11:41

Kyl också fatet med ölen så mycket det går. Kolsyran löser sig lättare vid låg temperatur.
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Snabbkolsyra fat step-by-step

Inläggav Brewhog » tisdag 2021-08-24 13:31

Karl R skrev:jag har inte praktiserat det där själv.

Men jag har sett när andra rullar fatet, liggandes, fram och tillbaka, på video. Det borde väl vara samma som skaka, men med större kontaktyta.
Sen att du kopplar bort fatet är väl mest en praktikalitet, inte något nödvändigt. Egentligen borde det gå snabbare med att hålla konstant kolsyretryck.

du bör väl också vara medveten om att ifall du har luft kvar i fatet att du riskerar att oxidera eländet på detta sätt. Men du kanske tappat ur luften hyffsat innan.

Det generella är att ju större gastryck du sätter desto snabbare går det. Det jag vill säga är att ställer du ett högt övertryck och sen låter det stå så kommer det gå snabbare än om du sätter det tryck du vill ha. Ingen uppfattning om tiden, dock


Det där med att koppla på och av gasen är för att jag sett att man kan stega ned från högt tryck, mixa in, lägga på lägre tryck, mixa in osv men jag har egentligen inte sett att man behöver heller. Risken är ju att man blandar in för mycket om man konstant lägger högt tryck på och inte har någon kontroll på tiden. Min regulator har backventil så det kommer inte att gå bakåt om det ligger högre gastryck över ölet än inställningen på regulatorn, men för att "fuska" med trycket så att man sätter högre än målvärdet behöver jag veta vad jag gör känner jag.

Att ställa fatet kallt efteråt är givet.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Snabbkolsyra fat step-by-step

Inläggav Djonk » tisdag 2021-08-24 22:18

Som du har gjort hittills - har du haft några problem med överkolsyrad öl? Jag tycker att man behöver skaka bra länge för att få in kolsyran så jag brukar ändå ge upp efter ett tag, lämna den med önskat tryck och nöja mig med att det blir lite underkolsyrad öl första dagarna i alla fall.

Man skulle också kunna väga hur mycket som försvunnit ur tuben eller hamnat i fatet. Tror att formeln förenklat är ungefär (antal liter) * (volymer co2) * 2g plus kanske lite till beroende på hur mycket dödutrymme det finns. En del kolsyra är redan löst i ölet så man får subtrahera det först, se https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Gissar att man kan komma tillräckligt nära för att få en vettig siffra i alla fall. Exakt densitet varierar med tryck och temperatur.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Snabbkolsyra fat step-by-step

Inläggav Brewhog » onsdag 2021-08-25 13:51

Djonk skrev:Som du har gjort hittills - har du haft några problem med överkolsyrad öl? Jag tycker att man behöver skaka bra länge för att få in kolsyran så jag brukar ändå ge upp efter ett tag, lämna den med önskat tryck och nöja mig med att det blir lite underkolsyrad öl första dagarna i alla fall.

Man skulle också kunna väga hur mycket som försvunnit ur tuben eller hamnat i fatet. Tror att formeln förenklat är ungefär (antal liter) * (volymer co2) * 2g plus kanske lite till beroende på hur mycket dödutrymme det finns. En del kolsyra är redan löst i ölet så man får subtrahera det först, se https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Gissar att man kan komma tillräckligt nära för att få en vettig siffra i alla fall. Exakt densitet varierar med tryck och temperatur.


Jag har aldrig överkolsyrat och det är för att undvika den extra väntan som du beskriver som jag vill lära mig ett sätt att komma närmare.

Väga tuben låter ju ganska snyggt. Jag föreställer mig att det kan bli lite variation av teorin mot praktiken på en sådan sak när man testar men värt ett försök.

Kör du ett visst tryck inställt när du skakar eller ändrar du hela tiden?
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2010-04-21 19:44

Re: Snabbkolsyra fat step-by-step

Inläggav Djonk » fredag 2021-08-27 18:24

Jag har ett övertryck i början av skakandet och sänker efter ett tag, med kopplingen på hela tiden.

Har varit lite sugen på en https://www.olbryggning.se/kegland/1013 ... usionssten för att kanske slippa skaka. Men det blir ju ännu en kostnad och sak att hålla ren. Ett smidigare alternativ är annars att jäsa med tillräckligt högt tryck för önskad kolsyra redan från början - https://drhansbrewery.com/beercarbonationcalculator/ (lite trist bara med kolsyrade prover när man ska försöka mäta..)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Snabbkolsyra fat step-by-step

Inläggav jonasg » tisdag 2021-09-21 20:18

1. Sätt trycket på 40PSI i 48 timmar i rumstemperatur.
2. Ställ ned trycket till serveringstryck (runt 2bar i rumstemperatur för ale)
3. Pys ut övertrycket
4. Låt vila i åtminstone ett dygn (annars blir det bara skum)
5. Nu ska det vara klart.

Jag håller fortfarande på och lär mig, men det börjar funka hyffsat. Notera att jag använder också en slang och diffusionssten i fatet för att bättre sprida kolsyran (https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... 0-5-mikron), men det ska funka lika bra utan. Så utgå från min lista ovan och återkom gärna med vilka tweaks som funkar bättre för dig :)

Serveringstryck från MaltMagnus:

Bild


Om du vill kolsyra snabbare, så funkar skakning rätt kasst om du inte har kolsyran inkopplad hela tiden.
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster