Wyeast 1469 West Yorkshire beter sig underligt

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Wyeast 1469 West Yorkshire beter sig underligt

Inläggav ecmik » fredag 2021-07-30 23:08

Hallå alla! Är det någon mer än jag som har velat brygga med Wyeast 1469 West Yorkshire men haft problem att få igång den i förkultur? Jag är inne på mitt andra paket som inte börjar jäsa i en vanlig 1L förkultur på magnetomrörare. Det första paketet var visserligen 5 månader och 3 veckor gammalt när jag gjorde förkulturen, men hade stått kyld hela tiden så det skulle inte varit några större problem tyckte jag. Den fick stå och snurra i 60 timmar innan jag till slut kände att nåt inte stämmer. Hade då bara jäst ner från ca 1.036 till 1.029 utan något tecken på att börja jäsa/flocka sig.

Visst kan man säkert stega upp den, men jag har aldrig haft så här bråkig jäst förut så jag tog enkla vägen ut och köpte ett nytt paket som också råkade vara lite gammalt - 4,5 mån. Oavsett så nog fasiken står den och tuggar utan att börja jäsa denna med.. Uppe i 48h nu utan minsta tecken på jäsning.

Nån annan som har samma problem med denna jäst nu? Eller har haft? Wyeast verkar inte ha nån direkt kundkontakt, men jag skulle vilja kolla med dom om denna jäst är felproducerad eller nåt.. Antingen det eller så har mitt vatten blivit giftigt..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Wyeast 1469 West Yorkshire beter sig underligt

Inläggav assistredo » lördag 2021-07-31 13:12

Mina erfarenheter av den här jästen är att den är en rätt så energisk utpräglad "överjäst".
IMG_0145.jpg


Har du köpt jästen på samma ställe och hur är logistiken? Hur har leverantör och butiken hanterat påsarna (transport, förvaringstemperatur etc.) Det är väl möjligen hos butiken du ska reklamera.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Wyeast 1469 West Yorkshire beter sig underligt

Inläggav ecmik » lördag 2021-07-31 13:57

Den första köpte jag av Humlegården. Fick pengarna tillbaka därifrån vilket va schysst! Den andra på Ölkompaniet i Göteborg, och vet inte om jag orkar dra i en reklamation där också. Men om fler har problem med denna jästen så behöver ju butikerna/tillverkaren veta det. Har nog aldrig behövt ge upp förkultiverad jäst förut, så det känns ju märkligt detta..

Wyeast kanske har data på att en viss batch är skadad eller nåt sånt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Wyeast 1469 West Yorkshire beter sig underligt

Inläggav assistredo » måndag 2021-08-02 12:36

Oregon där Wyeast är beläget har ju haft rätt så extremt väder i år. :?:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster

cron