Safale US-05 - 48 grader :O

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Safale US-05 - 48 grader :O

Inläggav jonasg » söndag 2021-06-20 00:29

Jag har tabbat mig. Har flyttat min jäskyl idag och råkade koppla kylan till värme-uttaget och frostvakten till kyluttaget. Så när den skulle kyla ölen så körde den på rätt mycket värme :(

Innan jag kom på mitt misstag så var batchen uppe i 48 grader. Är batchen helt körd, eller går den att rädda (en DIPA)? Den har jäst i en vecka. Antar att jästen har dött. Är ölen förstörd, eller går den att rädda på något sätt?
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Safale US-05 - 48 grader :O

Inläggav Djonk » söndag 2021-06-20 08:52

Nja, efter en vecka var den antagligen redan färdig ändå - om du inte hade väldigt låg temperatur innan.
Tror inte att det blev förstört och det mesta av jästen har kanske klarat sig den med, om än lite omskakad :wink:.. men smaka så får du se. Så långt in i jäsningen och under en kort tid behöver det inte haft jättestor påverkan.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Safale US-05 - 48 grader :O

Inläggav jonasg » måndag 2021-06-21 08:57

Tack för svar.

Ölen hade inga bismaker (inga starka iaf). Så den biten verkar lugn.

Så här står det i instruktionen för US-05: Fermentation temperature: Ideally at 18-28°C, vilket inte säger jättemycket eftersom det är spannet för att jästen inte ska bli för stressad.
När jag googlat så står det allt från 40 till 60 grader som dödstemperatur för öljäst.

Jag tänker på kolsyrejäsningen när jag har flaskat och om jag bara lugnt kan utföra den om ngn dag, eller om jag måste göra något innan för att hjälpa den jäst som finns kvar?
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Safale US-05 - 48 grader :O

Inläggav ekstedt » måndag 2021-06-21 10:33

jonasg skrev:Tack för svar.

Ölen hade inga bismaker (inga starka iaf). Så den biten verkar lugn.

Så här står det i instruktionen för US-05: Fermentation temperature: Ideally at 18-28°C, vilket inte säger jättemycket eftersom det är spannet för att jästen inte ska bli för stressad.
När jag googlat så står det allt från 40 till 60 grader som dödstemperatur för öljäst.

Jag tänker på kolsyrejäsningen när jag har flaskat och om jag bara lugnt kan utföra den om ngn dag, eller om jag måste göra något innan för att hjälpa den jäst som finns kvar?


Det är absolut läge för att tillsätta ny jäst vid kolsyrejäsning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Safale US-05 - 48 grader :O

Inläggav Djonk » måndag 2021-06-21 10:55

Det är en fråga om tid. Exakta siffror lär skilja sig i praktiken - men någonstans runt 40 kan jästen sakta, sakta börja dö medan det kan handla om sekunder vid 60.

Du kan tappa upp en flaska i förväg för att testa om tillräckligt mycket jäst lever eller tillsätta ny jäst inför flaskningen - t.ex. Safale F2.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 76 gäster