Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav jonasg » onsdag 2021-05-19 13:41

Jag har köpt boken "klona öl" och i den så anges mängden malt i procent.

Men hur vet jag mängden malt per liter öl?

På följande sida: https://sv.wikibooks.org/wiki/Hembryggning så står det:

Andelen malt i vatten brukar vara 1:3 vid inmäskningen, och som tumregel kan man säga att det går åt 4–4,5 kg malt per 20 liter färdigt öl.


Men det gör mig inte så mycket klokare. Jag får inte ihop hur 20L öl kan ge 4-4,5kg malt med 1:3? Om det är mängden vatten till mäsken som man ska räkna på så brukar man ju räkna ut den utifrån mängden färdig öl kontra mängden malt?

Sen på denna sida: https://www.pgw.se/blogg/steg-for-steg- ... or-ol.html så står det att 20L öl normalt har 5kg malt, men hur kom de fram till det? Och varför diffar det mot hembryggningswikin?
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav Hövdingen » onsdag 2021-05-19 13:46

Du ska ha ett kilo malt per tre liter vatten enligt deras liqour to grist ratio. Har du 5 kilo malt ska du därför ha 15 liter vatten.

Att de kommer fram till olika mängd malt är att de lyckas extrahera olika mycket socker från malten. Det varierar beroende på metod och utrustning så det enklaste sättet att räkna ut vad som gäller för dig är att testa och se vad du får.
Senast redigerad av Hövdingen onsdag 2021-05-19 13:56, redigerad totalt 1 gång.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav jonasg » onsdag 2021-05-19 13:56

Är det 15L färdig öl eller 15L mäskvatten? Dvs hur räknar jag ut bakifrån om jag vill brygga en sats på 20L färdig öl?
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav Djonk » onsdag 2021-05-19 13:57

För att det inte finns någon riktig tumregel. Mängden beror på hur stark öl du vill brygga och vilken utrustning du har. Knappa in i ett bryggprogram och använd erfarenheten av hur det brukar bli för dig.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav SGP » onsdag 2021-05-19 14:28

Hur mycket du behöver beror också på hur effektivt du mäskar.

Den där tumregeln stämmer för övrigt för mig, jag brukar använda 4-4,5 kg malt för 20l vanlig 5% öl.

Den där regeln 1:3 gäller inmäskningen, jag använder normalt 2,7l vatten per kg malt för mäskningen (standard på Grainfather), resten av vattnet används till lakning. Sammanlagt brukar det vara runt 28 liter vatten för en del sugs ju upp av malten och en del kokas bort.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav SGP » onsdag 2021-05-19 14:48

jonasg skrev:Är det 15L färdig öl eller 15L mäskvatten? Dvs hur räknar jag ut bakifrån om jag vill brygga en sats på 20L färdig öl?

Lättast är nog att använda nåt bryggprogram/websida. Brewfather är gratis upp till 10 recept, annars finns Brewer's Friend och säkert flera andra. Youtubern "BEER-N-BBQ by Larry" har ett excelark man kan använda. Det finns en del alternativ.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav Max Damage » onsdag 2021-05-19 15:07

Tjena!

Mitt tips är detta excelark man kan ladda ner gratis.
https://cohops.se/wp-content/uploads/20 ... -HOPS.xlsx

Det som är fint med excel är att det blir mindre blackbox än kommersiella program där det kan vara svårt att förstå hur et hänger ihop.
Det är lätt att justera och bygga om till andra förutsättningar, och gott om celler man kan använda för att småkolla diverse.

Om du använder excelarket blir det enkelt att följa recept som du beskrev ovan.

Man fyller i mängd öl, önskat OG, effektivitet och maltnotan i procent, så får du vikten på dina olika maltsorter automatiskt.

-F
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav martinb » onsdag 2021-05-19 16:42

jonasg skrev:Är det 15L färdig öl eller 15L mäskvatten? Dvs hur räknar jag ut bakifrån om jag vill brygga en sats på 20L färdig öl?

Vattenmängd där är mäskvatten per kg malt.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav ekstedt » onsdag 2021-05-19 18:42

Det känns som att det är dags att levla upp kunskapsmässigt (och kanske skaffa ett bryggprogram). Samma författare som till "Klona öl" har skrivit en utmärkt grundläggande hembryggarbok. En annan bra är den av Gustav Lindh.
Just hur man räknar på vattenvolymer brukar inte alltid stå explicit dock, så jag skrev en liten sammanfattning här:

https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... lymer.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav Hövdingen » onsdag 2021-05-19 19:51

Tycker att Eronssons böcker är katastrof. Köpte några medvetet och har köpt några ovetandes om att han varit med och skrivit dem. Alla böcker har ganska fattigt och i princip samma innehåll, plus 1000 bilder. Jag får lite upplevelsen att han och de han skriver med mer eller mindre tar samma text och byter ut ett par bilder för att sedan publicera en ny bok och tjäna sig en hacka.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav ekstedt » onsdag 2021-05-19 20:02

Hövdingen skrev:Tycker att Eronssons böcker är katastrof. Köpte några medvetet och har köpt några ovetandes om att han varit med och skrivit dem. Alla böcker har ganska fattigt och i princip samma innehåll, plus 1000 bilder. Jag får lite upplevelsen att han och de han skriver med mer eller mindre tar samma text och byter ut ett par bilder för att sedan publicera en ny bok och tjäna sig en hacka.


Jag kan bara svara för "Brygg ditt öl hemma" eller vad den nu heter, andra utgåvan. Den är en utmärkt nybörjarbok (kanske för att jag korrekturläste den, moahaha), klart bättre än många andra hembryggarböcker.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav jonasg » onsdag 2021-05-19 20:56

Tack för all hjälp.

* Normalt använder jag GF-connect för alla beräkningar (har GF30)
* Excel-dokumentet var jättebra.
* Jag har flera nybryggarböcker, men alla visar hur man räknar ut mängden vatten utifrån känd mängd malt, inte från enbart procentsatser för malten.

I det här fallet var det en DIPA, men tack vare excelen och OG så fick jag fram rätt mängder. Totalt 6kg malt.
jonasg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 2021-03-03 08:45

Re: Boken "Klona öl", fråga om mängden malt

Inläggav Max Damage » torsdag 2021-05-20 12:00

jonasg skrev:Tack för all hjälp.

* Normalt använder jag GF-connect för alla beräkningar (har GF30)
* Excel-dokumentet var jättebra.
* Jag har flera nybryggarböcker, men alla visar hur man räknar ut mängden vatten utifrån känd mängd malt, inte från enbart procentsatser för malten.

I det här fallet var det en DIPA, men tack vare excelen och OG så fick jag fram rätt mängder. Totalt 6kg malt.


Jag har provat Brewfather ett tag men gått tillbaka till excel.
Jag har mina recept som flikar och kopierar när jag skall prova något nytt.
Oftast utgår man ju från något beprövat och då är det fint att ha grunden klar.
Extra nyttigt när jag bryggt partygyle då man helt sonika kan splitta i 2 vörter efter mäskningen och ändå ha koll på effektivitet ock liknande.

Vattenbehandlingen är dock enklare i Brewfather.
Det var länge sedan jag provade Brun eller EZ water, fick inte till det då men det var nog kunskaperna som inte räckte till.
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster

cron