Amylas / Pilsnerenzym

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Amylas / Pilsnerenzym

Inläggav Leaf » tisdag 2021-05-11 22:54

Tacksam om någon har input på nedan frågeställning.

Bryggde en dubbelbock (23l) som av okänd anledning landade på FG 1.030. Ganska högt - så jag tog en chansning och tillsatte ytterst lite Pilsnerenzym - ca 0,5g som en chansning, med vetskapen om risken för att ölet skulle bli torrt som sågspån.
Tack och lov tuggade jästen ner till ett FG om 1.010, men man blir ju aldrig nöjd
Har en påse maltodextrin hemma. Går det att tillsätta detta för att få upp FG till 1.016 eller däromkring och innebär det att det då smakar mindre torrt?
Alternativet är så klart att gilla läget - resultatet är i vilket fall som helst mycket bättre än ’Worst Case Scenario”...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Leaf
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 20:36

Re: Amylas / Pilsnerenzym

Inläggav Leaf » tisdag 2021-05-11 23:13

Missade ju den uppenbara frågan... Kommer de tillsatta enzymerna (amyloglukosidas) att glatt tugga i sig maltodextrinet vilket i så fall gör att hela proceduren mynnar ut i inget resultat alls?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Leaf
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 20:36

Re: Amylas / Pilsnerenzym

Inläggav ekstedt » torsdag 2021-05-13 10:46

Leaf skrev:Missade ju den uppenbara frågan... Kommer de tillsatta enzymerna (amyloglukosidas) att glatt tugga i sig maltodextrinet vilket i så fall gör att hela proceduren mynnar ut i inget resultat alls?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Uppenbarligen tuggade enzymet inte i sig alla dextriner eftersom du fortfarande har SG 1,010. Frågan är om det kommer göra det på sikt eller om det finns någon slags begränsning, det vet jag ej. Det jag vet dock är att maltodextrin har så låg sötma så det kommer inte påverka märkbart att tillsätta för att komma upp till 1,016.

Allmänt så tror jag du bör fundera mer på varför du stannade så högt som 1,030 i stället för hur du ska efterprocessa ölet. Trött jäst? För hög mäsktemperatur?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Amylas / Pilsnerenzym

Inläggav Leaf » torsdag 2021-05-13 16:06

Jag tackar för svaret @ekstedt.
Jo - anledningen har jag koll på, här handlar det mest om att få slutprodukten så bra som möjligt. Nästa bryggning vet jag vad som behöver förändras.
Skippar mer mixtrande och tror slutprodukten blir bra i alla fall


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Leaf
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 20:36


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster

cron