Mitt liv som bryggare

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mitt liv som bryggare

Inläggav JönsPinkare » söndag 2021-05-02 13:00

Hej,

Som för så många andra började det med en bok, i mitt fall Brygga Öl......

Känner att efter ett par år av bryggningar, lite olika typer och en hel del missöden, nu hittat en nivå i bryggningen som är konsekvent, enkel men framförallt producerar riktigt bra öl och då är jag min egen största kritiker. Kompisar och familj har givit ärlig och bra feedback. Tänkte bara dela med mig lite för att ge tillbaka till alla er som bidragit under resans gång med tips och idéer.

Förutsättningarna är att jag vill brygga öl som jag själv tycker om först och främst med god drickbart där man känner att den var så god att jag gärna tar en till. Jag känner också att det räcker med att brygga de öltyper jag gillar och håller mig till en typ av varje och där jag bara gör mindre justeringar numera. Således gör jag en Pale Ale, en Stout (som även dubblar som min julöl), en Helles, en Witbier/Blanc samt en Weissbier. Känner inte behov att göra massa olika varianter av varje utan var och en är sin egen typ och får omväxlingen därav. Det gör också att ingredienserna blir lite mera slimmade också. Förmodligen tycker många av er att vissa moment bör ha en högre noggrannhet men min lilla erfarenhet är att det mesta i processen är ganska flexibelt inom vissa gränser.

Vad tror jag då själv varit nyckelfaktorerna till att nå dit jag är idag. Utan inbördes ranking.

1. Alla öltyperna har samma bryggförfarande och jag göra samma batch storlekar.

2. För att bidra till enkelheten så kör jag uteslutande BIAB i en 36L Patina gryta och jag krossar all malt själv med en Corona kvarn (moddad för att köra med skruvdragare såklart). Mäsk och lakmängd nästa exakt samma i alla recept. Ca 50%/50% eller kanske uppemot 65%/35% på någon öltyp.

3. Vattenjustering. Här är min teori att det kanske är den enskilt största faktorn till ett "bättre" öl. Jag menar vad händer om du inte saltar maten

4. All flytande jäst gör jag en starter på för att vara säker på att det jäser ut ordentligt. Använder bara flytande jäst förutom till min Pale Ale där jag kör på torrjäst US-05

5. Jästemperaturen tycker jag normalt kan ha ett större spann utan större förändringar i resultat. Det kan diskuteras klöver och banan hit och dit i en Weissbier exempelvis med olika temperaturer. Jag har producerat sommar som vinter i princip identiska resultat där tempen skiljt sig en del. Använder i princip två temperatur zoner. Markplan på huset ute i en hörna i hallen. Håller mellan 18-20 grader. Källaren mellan 12-16 grader beroende på var i källaren man befinner sig. Även min Helles jäser i dessa temperaturzoner. Ingen kylskåpsjäsning längre.

6. Uteslutande No Chill bryggning. För mig funkar det kanon att dela in bryggningen på två dagar, Slipper fippla med spiralkylare och sedan diska den samt tiden den måste rinna och allt vatten som går åt. Stänger bara av gasen efter bryggningen och låt den svalna till nästa dag. Brukar köra ett varv folie runt locket för att mot förmodan få in något oönskat över natten.

7. Dumpar allt utom den värsta bottensatsen i grytan till jäskärlet. Inga saftsilar här inte. Dvs inte så noga med filtrering och ta bort all drav osv.

8. Flyttar alltid från primär till sekundär. I det steget försvinner då det mesta av bottensatsen och resten i princip när man slangar till till tappningskärlet.

9. Torrhumlar Ale samt Witbier/Blanc förutom kokhumlen såklart.

10. Till min Helles använder jag lite Carapils samt lite Melanoiden malt. Får en bra smakprofil samt skumkrona enligt mig som är autentisk. Skippar allt med decoction för enkelhetens skull.

11. Kör min Helles på Cornelius fat. Fullt drickbar redan efter två veckor i kylen. Behöver inte nödvändigtvis lagras en längre tid. Rent generellt de som flasklagras blir aningens bättre med lite mer lagring men som sagt fullt godkänt efter två veckor.

12. Använder alltid Protafloc 15 min innan kokets slut.

13. Kottar eller Pellets? Använder det som finns. Känner mig inte så brydd. Kanske justerar ner lite om jag använder Pellets men tror inte det gör jättestor skillnad ändå.

12. Noggrann med renligheten efter koket framförallt. Överdoserar säkert StarSan :)

Jag vet att många av er tycker det är att förenkla och inte tillräckligt precist men jag vill få fram bra öl jag kan bjuda vänner och bekanta som njuter av en god öl (eller fler om man har lust). Det finns säkert mer jag kan förfina ytterligare och varje bryggning lär man sig något nytt som man tar med sig och förändrar men med en avslappnad attityd till bryggningen så tycker att basnivån nu är fullt godkänd för mitt syfte. Visst händer det fortfarande att det går galet men det är mest för att man slarvar eller har bråttom.

Slutligen tusen TACK till alla er som experimenterat, skriver bloggar, inlägg, testat allt möjligt, diskuterat för- nackdelar osv. Utan er hade det inte gått.

Dela gärna med er av ert liv som bryggare, amatör eller proffs spelar ingen roll.

Skål på er!
JönsPinkare
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: söndag 2021-05-02 12:00

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 68 gäster